توسعه ظروف بسته بندی پلاستیکی برای محصولات غذایی

توسعه ظروف بسته بندی پلاستیکی برای محصولات غذایی

مروری بر توسعه ظروف بسته بندی پلاستیکی برای محصولات غذایی

ظروف پلاستیکی تاریخچه کوتاهی دارند اما به دلیل مزایای دیگری مانند سهولت پردازش، وزن سبک، زیبایی شناسی و هزینه کم به سرعت در حال توسعه هستند. مواد بر پایه الیاف مصنوعی برای صنعت بسته بندی مواد غذایی از پلی وینیل کلراید، پلی استایرن، پلی آمید، پلی وینیلیدن، پلی اتیلن، پلی استر، پلی پروپیلن ساخته شده‌اند. این مواد به طور گسترده در کیسه های پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده می شوند. همچنین لیوان های پلاستیکی نیمه سفت، بطری ها، سینی های و … . در حال حاضر ظروف پلاستیکی به ویژه در کشورهای توسعه یافته سهم فزاینده ای از ظروف بسته بندی را به خود اختصاص داده اند.

توسعه پلاستیک

 تعریف و طبقه بندی

تعریف:

ظروف بسته بندی مواد غذایی معمولاً به ظروف بسته بندی اطلاق می شود که مستقیماً با مواد غذایی در تماس هستند،. یعنی داخل ظروف بسته بندی. محصولات غذایی در طول پردازش، حمل و نقل، ذخیره سازی، فروش و استفاده توسط مصرف کنندگان نیاز به بسته بندی دارند. در واقع بسته بندی پلاستیکی، ظروف، ابزار، و سایر محصولات برای مواد غذایی، محصولات پلاستیکی و محصولات کامپوزیت پلاستیکی مورد استفاده هستند. برای بسته بندی، نگهداری مواد افزودنی غذا یا مواد غذایی و همچنین ظروف پلاستیکی، ظروف، ظروف غذاخوری و سایر محصولاتی که در طول تولید، گردش و استفاده از مواد افزودنی غذا یا مواد غذایی در تماس مستقیم با مواد غذایی یا افزودنی های غذایی قرار می گیرند.  آنها در انواع مختلف، عمدتاً در سه دسته زیر موجود هستند.

1. پلاستیک تک لایه

انواع پلاستیکی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند پلی اتیلن فشار بالا (به عنوان مثال پلی اتیلن با چگالی کم)، پلی اتیلن کم فشار (یعنی پلی اتیلن با چگالی بالا)، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید و غیره هستند. فیلم پلی اتیلن فشار بالا می تواند دمای پایین را تحمل کند، دارای نفوذناپذیری گاز اکسیژن و دی اکسید کربن است. از این رو، برای بسته بندی مواد غذایی جاذب رطوبت، مانند مواد غذایی جامد، مواد غذایی مایع، و مواد غذایی منجمد، برای سبزیجات تازه، میوه ها و غیره مناسب است. در برابر روغن مقاوم نیست و استحکام کمی دارد. بنابراین کاربرد آن محدود است. پلی اتیلن کم فشار نسبت به پلی اتیلن فشار قوی در برابر دماهای بالا مقاومت بیشتری دارد. زیرا می تواند در برابر حرارت استریلیزاسیون بالای 100 درجه سانتی گراد مقاومت کند و در برابر روغن ها و چربی ها مقاوم است. فیلم های پلی پروپیلن را می توان به طور موثر از گاز و بخار آب عایق کرد، مقاوم در برابر چربی است، سطح صافی دارد، بسیار شفاف است، می تواند در برابر حرارت استریلیزاسیون بالای 100 درجه سانتی گراد مقاومت کند، و می تواند به فیلم های بسته بندی نازک با استحکام بالا تبدیل شود. در برابر دماهای پایین مقاومت کمتری دارد و می توان از آن برای بسته بندی مواد غذایی دیگری نسبت به مواد غذایی منجمد استفاده کرد. پلی وینیل کلراید به طور کلی به یک فیلم نازک با جهت دو محوره ساخته می شود که دارای انقباض حرارتی قابل توجه تر و عایق گاز عالی، شفافیت بالا، کشسانی خوب، استحکام بالا، مقاومت در برابر چربی و سایر خواص مناسب برای بسته بندی خلاء حرارتی و بسته بندی مواد غذایی منجمد است.

2. فیلم های کامپوزیتی

ساخته شده از انواع مختلف فیلم پلاستیکی یا فیلم پلاستیکی و کاغذ، فویل آلومینیومی و سایر فرآیندهای چند لایه. بین لایه ها باید از چسب های مخصوص استفاده شود. فیلم کتپوزیتی عمدتاً برای پخت و پز مقاوم است و در برابر استریلیزاسیون در دمای بالا استفاده می شود. عایق صدا است و می توان از آن برای نگهداری طولانی مدت غذا بدون خراب شدن استفاده کرد. فیلم های کامپوزیتی همچنین می توانند در فرآیندهای بسته بندی مانند آب میوه، سس کچاپ، شیر و سایر بسته بندی های مواد غذایی مایع و خمیر مانند استفاده شوند.

بطری های پلاستیکی، فنجان ها، سینی ها و سایر ظروف پلاستیکی ساخته شده از مواد تک لایه یا کامپوزیت با روش های قالب گیری بادی، اکستروژن و تزریق برای بسته بندی طیف وسیعی از نوشیدنی ها، فست فودها و مواد غذایی منجمد مناسب هستند. به عنوان مثال، بطری های پلی استر، پی وی سی و پلی پروپیلن برای نوشیدنی ها سبک، محکم، شفاف و جذاب هستند. به طور کلی، ظروف پلاستیکی در پایین با یک مثلث حاوی اعداد 1 تا 7 مشخص می شوند که اعداد مختلف نشان دهنده ظروف پلاستیکی مختلف است.

شماره گذاری

(1) PET، پلی اتیلن ترفتالات با علامت “1” در علامت بازیافت و کلمه “PET” معمولاً در پایین ظرف مشخص می شود. PET به طور گسترده در بسته بندی نوشیدنی ها، آب آشامیدنی و چربی ها و روغن های خوراکی استفاده می شود. (2) PE، پلی اتیلن، به پلی اتیلن با چگالی بالا و پلی اتیلن کم چگالی تقسیم می شود که به ترتیب با “2” و “4” مشخص شده و با حروف مربوطه “HDPE” و “LDPE” مشخص شده است. “LDPE” که می تواند به عنوان بطری شیر استفاده شود. (3) پی وی سی، پلی وینیل کلرید، با علامت “3”، به عنوان فیلم و ظروف چسبنده استفاده می شود. (4) PP، پلی پروپیلن، با علامت “5”، PP. به عنوان ظروف مایکروویو، ظروف مواد غذایی شفاف، و غیره استفاده می شود. (6) برخی دیگر با علامت “7”، اما با علامت های مواد خاص، مانند “PC”، پلی کربنات، مانند سطل های، و موادی مانند ظروف غذاخوری آمین.

فرآیندها

پردازش پلاستیک به قالب سازی پلاستیک نیز معروف است. این اصطلاح کلی برای فرآیندهای مختلفی است که برای تبدیل رزین های مصنوعی یا پلاستیک به محصولات پلاستیکی استفاده می شود. این یکی از بخش های بزرگ تولید در صنعت پلاستیک است. پردازش پلاستیک به طور کلی شامل بچینگ، قالب گیری، ماشینکاری، اتصال، تکمیل و مونتاژ پلاستیک است. چهار فرآیند آخر پس از قالب گیری پلاستیک به محصولات یا نیمه محصولات انجام می شود که به عنوان پردازش پلاستیک ثانویه نیز شناخته می شود.

مواد افزودنی اصلی

مواد خام مورد استفاده در فرآوری پلاستیک و پلیمرها عموماً به تثبیت کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگ‌ها، روان‌کننده‌ها، تقویت‌کننده‌ها، پرکننده‌ها و سایر افزودنی‌های پلاستیکی برای بهبود فرآیند قالب‌گیری عملکرد محصول یا کاهش هزینه محصول اضافه می‌شوند. افزودنی ها با پلیمر مخلوط می شوند تا به طور یکنواخت پراکنده شوند و پودر نامیده می شوند که به عنوان مخلوط خشک نیز شناخته می شوند.

خطرات و کاستی ها

خطرات مربوط به استفاده از ظروف پلاستیکی در خود پلاستیک نیست، بلکه در سنتز پلاستیک، باقی مانده مونومرهای حاصل از پردازش پلاستیک و مواد افزودنی است. برای مثال پی وی سی دارای بقایای مونومر وینیل کلرید است که در صورت استفاده می تواند مواد غذایی را آلوده کند. PS می تواند دارای بقایای مونومر پلی استایرن یا رسوب تجزیه باشد. افزودنی‌ها، نرم‌کننده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، عوامل UV و سایر افزودنی‌ها هنگام سنتز یا پردازش پلاستیک اضافه می‌شوند. این مواد شیمیایی می توانند تحت شرایط خاصی مهاجرت کرده و غذا را آلوده کنند. به عنوان مثال، بیشتر پوشش‌های پلاستیکی حاوی نرم‌کننده‌هایی مانند DEHP هستند که می‌توانند هنگام استفاده با غذاهای چرب یا در دمای بالا مهاجرت کنند و مواد غذایی را آلوده کنند. این مواد سرطان زا هستند یا اثرات هورمونی دارند و ممکن است برای سلامت انسان مضر باشند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.