پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) چیست؟

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) چیست؟

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک پلیمر ترموپلاستیک ساخته شده از نفت است. پلاستیک HDPE به عنوان یکی از همه کاره ترین مواد پلاستیکی، در طیف وسیعی از کاربردها از جمله بطری های پلاستیکی، بطری شیر، بطری شامپو، بطری سفید کننده، تخته های برش و لوله کشی استفاده می‌شود. پلاستیک HDPE که به دلیل استحکام کششی برجسته و نسبت استحکام به چگالی زیاد معروف است، دارای مقاومت بالا و نقطه ذوب است.

علاوه بر استفاده از آن برای برنامه های غذایی، می توان آن را در مکان های غیر معمول یافت. از جمله:

کامپوزیت های پلاستیکی چوبی

جراحی پلاستیک، به ویژه بازسازی اسکلت و صورت

کفش

رشته چاپ سه بعدی

ظروف غذا و نوشیدنی

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

مزایای پلاستیک HDPE چیست؟

تخته های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) با کیفیت صنعتی، تایید شده در FDA ،  NSF و USDA هستند که نیاز به تعمیر کم و ایمنی طولانی مدت دارند. سطح بافت آنها باعث می‌شود که مواد غذایی را با خیال راحت در آنها نگه دارید.

 

مزایای دیگر آنها شامل همه موارد زیر است:

 

به راحتی ذوب و قالب می‌شود

یکی از مزایای اصلی این ماده پلاستیکی، شکل پذیری ذاتی آن است. با در نظر گرفتن این موضوع، HDPE به ویژه برتری دارد. به دلیل نقطه ذوب بالا، HDPE تا دمای بسیار بالا سفت می ماند. با این حال، هنگامی که به نقطه ذوب خود رسید، آن را می توان سریع و کارآمد برای استفاده در انواع محصولات مثل بطری های شوینده، بطری شیر، ظروف ذخیره مواد غذایی، لوله های مقاوم در برابر خوردگی و بشکه پلاستیکی قالب بندی کرد.

 

مقاومت در برابر خوردگی

HDPE در برابر کپک و پوسیدگی مقاومت می کند و این ماده را برای لوله های زیرزمینی که برای انتقال آب استفاده می شود، ایده آل می‌کند. HDPE با ماندگاری بالا و مقاوم در برابر آب و هوا، می تواند با آب جوش ضدعفونی شود، و این ویژگی برای ظروف غذا و نوشیدنی ایده‌آل است. علاوه بر این، HDPE میتواند بیشتر اسیدها و بازهای معدنی قوی را تحمل کند و در برابر مواد شیمیایی طبیعی موجود در خاک مقاومت بسیار خوبی دارد. این ماده عملاً در برابر اکثر مواد شیمیایی مثل آب، حلالها، اسیدها، مواد شوینده و مایعات پاک‌کننده غیرقابل نفوذ است.

 

نسبت قدرت به تراکم زیاد

چگالی HDPE می تواند از 0.93 تا 0.97 گرم متغیر باشد. اگرچه چگالی HDPE فقط تا حدی بیشتر از LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم) است، با این حال، هنگامی که زیر میکروسکوپ قرار دارد، ساختار خطی HDPE به این معنی است که این ماده دارای انشعاب کمی است، که به آن نیروهای بین مولکولی قوی تری نسبت به LDPE میدهد. به همین دلیل است که یک ظرف 60 گرم HDPE می تواند با خیال راحت یک گالن مایع یا تقریباً چهار کلیوگرم وزن را حمل کند.

 

به راحتی بازیافت می شود

با توجه به میزان استفاده از پلاستیک در زندگی روزمره، یکی از مهمترین عوامل هنگام تصمیم گیری در مورد مواد، بازیافت پلاستیک است. پلاستیک HDPE به راحتی قابل بازیافت است. همچنین به دور نگه داشتن زباله های زیست تخریب پذیر از محل دفن زباله کمک میکند. در واقع به کاهش تولید پلاستیک تا 50 درصد کمک می کند! اگر به دنبال یک ماده مقرون به صرفه و مناسب محیط زیست هستید، HDPE ممکن است برای شما مناسب باشد.

 

چرا از HDPE استفاده کنیم؟

HDPE اغلب جایگزین حمل کننده های سنگین تر میشود.  در نتیجه به شرکت ها و افراد کمک میکند تا اهداف تولید و پروژه مقرون به صرفه را دنبال کنند. به دلیل شکل پذیری بالا، استحکام سخت و مقاومت در برابر خوردگی، HDPE ترکیبی کامل از قدرت، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست است.

 

بر اساس یک گزارش، تمیز کردن سطوح غیر متخلخل مانند پلاستیک یا شیشه راحت تر از چوب و در نتیجه از نظر ایمنی غذا بهتر است. چوب به طور طبیعی متخلخل است. شکاف ها و شیارهای کوچک در تخته های چوبی می تواند باکتری را در خود جای دهد. به همین دلیل برش تخته های چوبی در آشپزخانه های تجاری مجاز نیستند.

پناد پلاستیک تولیدکننده بشکه های پلاستیکی HDPE است. بشکه با کیفیت بالا و قابلیت های ویژه آن چیزی است که پناد پلاستیک در اختیار شما قرار میدهد. برای آشنایی با محصولات ما میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.