پلی اتیلن با چگالی کم چیست؟

پلی اتیلن با چگالی کم چیست؟

پلی اتیلن با چگالی کم یک ماده پلاستیکی نرم، انعطاف پذیر و سبک وزن است. LDPE به دلیل انعطاف پذیری در دمای پایین و مقاومت در برابر خوردگی مورد توجه قرار گرفته است. این پلی اتیلن برای کاربردهایی که در آن سختی، مقاومت در برابر دمای بالا و استحکام ساختاری مورد نیاز است، مناسب نیست. اغلب برای پروتز استفاده می شود. LDPE مقاومت شیمیایی و ضربه ای خوبی دارد و ساخت و شکل گیری آن آسان است.پلی اتیلن با چگالی کم

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) ترموپلاستیک ساخته شده از مونومر اتیلن است. این اولین پلی اتیلن بود که در سال 1933 توسط صنایع شیمیایی امپریال(ICI) با استفاده از فرآیند فشار بالا از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تولید شد. امروزه در ساخت آن از همین روش استفاده می‌شود. تخمین زده می‌شود که 5.7٪ از LDPE در ایالات متحده بازیافت می شود. علیرغم رقابت پلیمرهای مدرن تر، LDPE همچنان یک پلیمر پلاستیکی مهم است. در سال 2013، بازار جهانی LDPE به حجمی در حدود 33 میلیارد دلار رسید.

LDPE با محدوده چگالی 917-930 کیلوگرم بر متر مکعب تعریف می‌شود. پلی اتیلن با چگالی کم در دمای اتاق واکنش نمی‌دهد، به جز با اکسنده های قوی. می‌تواند دمای 65 درجه سانتیگراد (149 درجه فارنهایت) را به طور مداوم و 90 درجه سانتیگراد (194 درجه فارنهایت) را برای مدت کوتاهی تحمل کند. پلی اتیلن با چگالی کم شفاف و مات، کاملا انعطاف پذیر و سخت است.

LDPE نسبت به HDPE انشعاب بیشتری دارد (در حدود 2 درصد اتم های کربن) ، بنابراین نیروهای بین مولکولی آن ضعیف تر، استحکام کششی آن کمتر و انعطاف پذیری آن بیشتر است. شاخه های جانبی به این معنی است که مولکول های آن کمتر فشرده هستند و بنابراین چگالی آن کمتر است.

هنگامی که پلاستیک در معرض نور خورشید قرار می گیرد، مقادیر قابل توجهی دو گاز گلخانه ای تولید می کند: متان و اتیلن. به دلیل چگالی کمتر (انشعاب زیاد)، راحت تر از سایر پلاستیک ها تجزیه می‌شود.

مقاومت شیمیایی

مقاومت عالی (بدون واکنش شیمیایی) در برابر اسیدهای رقیق و غلیظ، الکل ها، بازها و استرها

مقاومت خوب (واکنش شیمیایی بسیار کم) در برابر آلدئیدها، کتون ها و روغن های گیاهی

مقاومت محدود (واکنش شیمیایی قابل توجه، مناسب فقط برای استفاده کوتاه مدت) در برابر هیدروکربن های آلیفاتیک و آروماتیک، روغن های معدنی و عوامل اکسنده

مقاومت ضعیف در برابر برای استفاده با هیدروکربن های هالوژنه توصیه نمی‌شود.

کاربردها

LDPE به طور گسترده ای برای ساخت ظروف مختلف، بطری های توزیع، بطری های شستشو، لوله، قطعات پلاستیکی برای قطعات کامپیوتر و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی قالب گیری استفاده می شود. بیشترین کاربرد آن در کیسه های پلاستیکی است.

سایر محصولات ساخته شده از آن عبارتند از:

سینی و ظروف

سطوح مقاوم در برابر خوردگی

قطعاتی که نیاز به انعطاف پذیری دارند، که در این مورد بسیار خوب عمل می‌کند.

قطعات بسیار نرم و منعطف مانند درب های محکم شونده

کارتن های آبمیوه و شیر

بسته بندی برای سخت افزار کامپیوتر، مانند درایوهای دیسک سخت، کارت های صفحه نمایش، و درایوهای دیسک نوری

سرسره های زمین بازی

روکش های پلاستیکیپلی اتیلن با چگالی کم

پناد پلاستیک

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.