مقایسه پلی اتیلن با چگالی کم و پلی اتیلن با چگالی بالا

مقایسه پلی اتیلن با چگالی کم و پلی اتیلن با چگالی بالا

مقایسه پلی اتیلن با چگالی کم و پلی اتیلن با چگالی بالا

پلی اتیلن (PE) درست قبل از شروع قرن بیستم کشف شد و فوراً تبدیل به یک صنعت مورد علاقه شد. به دلیل مقرون به صرفه بودن، ماشین‌کاری و سازگاری با سایر مواد، همچنان یکی از اصلی‌ترین محصولات در صنعت تولید است. پلی اتیلن به طور گسترده در کالاهای مصرفی، دستگاه های پزشکی و کاربردهای صنعتی مانند مخازن و لوله ها استفاده می شود. اشکال زیادی از پلی اتیلن وجود دارد که توسط سه ساختار شیمیایی اصلی شکسته می شود. نسخه شاخه ای، خطی و پلی اتیلن متقاطع. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) دو نوع رایج پلی اتیلن هستند. این راهنما پلی اتیلن هر آنچه را که باید در مورد این دو ماده بدانید ارائه می دهد. بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع پلی اتیلن برای پروژه بعدی شما بهترین است.

پلی اتیلن

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

HDPE نوعی پلی اتیلن با ساختار خطی است. از آنجایی که مولکول های آن به طور محکم در کنار هم قرار دارند، HDPE یک پلی اتیلن فوق العاده قوی با استحکام کششی، استحکام و مقاومت در برابر ضربه بالا است. HDPE همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و می تواند در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد. علاوه بر دوام، HDPE یک ماده کاملاً همه کاره است و ساخت آن آسان است.

پلی اتیلن با چگالی بالا

به دلیل چکش خواری و ثبات ابعادی، HDPE اغلب در مبلمان و تجهیزات فضای باز از جمله سازه هایی مانند زمین های بازی استفاده می شود. HDPE همچنین در کاربردهای صنعتی مانند فلنج های لوله و مخازن شیمیایی و همچنین کالاهای مصرفی مانند بطری های غذا و نوشیدنی، تخته های برش و حتی اسباب بازی ها استفاده می شود.

در اینجا چند ویژگی کلیدی مکانیکی و شیمیایی پلی اتیلن با چگالی بالا آورده شده است:

نقطه ذوب:

135 درجه سانتیگراد

استحکام کششی:

4000 psi

کشیدگی کششی:
600 psi
مدول خمشی:

200000 psi

جذب آب:

0.10% در غوطه وری 24 ساعته

برخی از معایب HDPE شامل حساسیت به ترک خوردگی تحت فشار شدید و مقاومت حرارتی کم تا متوسط است. همچنین خطر انقباض در حین قالب گیری HDPE وجود دارد و به همین دلیل، HDPE برای ماشینکاری CNC و ساخت مواد افزودنی مناسب است. پردازش HDPE با ماشینکاری CNC به ویژه محبوب است، زیرا این روش تولید می تواند تحمل های محدودی را ایجاد کند.

یکی از مزایای بزرگ HDPE قابلیت بازیافت و استفاده مجدد آن است. HDPE بازیافت شده اغلب به اندازه HDPE جدید یا “بکر” همه کاره و قابل جوش است، و HDPE بازیافت شده را به یک ماده عالی برای کاهش ردپای زیست محیطی شما تبدیل می کند.

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

LDPE یک نسخه منشعب از پلی اتیلن است. به این معنی که مولکول های آن شل تر کنار هم قرار میگیرند. در نتیجه، LDPE نسبت به سایر پلی اتیلن های خطی مانند HDPE چگالی کمتری دارد. اگرچه این بدان معنا نیست که LDPE قوی نیست.

پلی اتیلن با چگالی کم

علاوه بر مقاومت در برابر ضربه، LDPE همچنین ضد لکه، عایق الکتریکی و ضد آب است. LDPE همچنین به طور طبیعی شفاف است و نور را به خوبی منعکس می کند. برخی دیگر از خواص مکانیکی LDPE با چگالی کم عبارتند از:

نقطه ذوب:

115 درجه سانتیگراد

استحکام کششی:

1400 psi

کشیدگی کششی:

500 psi

مدول خمشی:

30000 psi

جذب آب:

0.10% در غوطه وری 24 ساعته

اجزای معمول مصرف کننده LDPE شامل کیسه های مواد غذایی، فیلم یا بسته بندی پلاستیکی، مواد بسته بندی انعطاف پذیر و ظروف غذا و نوشیدنی است. LDPE همچنین در ساخت تجهیزات پزشکی برای ارتز و پروتز استفاده می شود.

تیم‌های طراحی باید به برخی از محدودیت‌های LDPE توجه داشته باشند. LDPE نسبت به HDPE بیشتر در معرض ترک‌خوردگی تنشی است، نسبت به HDPE مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد و در برابر گازهایی مانند دی اکسید کربن بسیار نفوذپذیر است. LDPE همچنین بسیار قابل اشتعال است که استفاده از آن را در کاربردهای با دمای بالا بسیار محدود می کند.

یکی از نکات مثبت مقاومت حرارتی کاهش یافته LDPE نقطه ذوب پایین آن است که آب بندی حرارتی را بهبود می بخشد. این امر پردازش LDPE را با استفاده از قالب‌گیری تزریقی آسان می‌کند، که بسیاری از امکانات تولید را در این حوزه باز می‌کند.

تفاوت بین HDPE و LDPE

پلی اتیلن با چگالی بالا و پلی اتیلن کم چگالی دو پلی اتیلن رایج با ساختارهای متفاوت اما خواص مشابه هستند. HDPE ساختاری خطی دارد و مات است، در حالی که LDPE یک نسخه منشعب شفاف از PE است. هر دو ماده دارای استحکام و جوش پذیری عالی هستند، در کنار ضربه پذیری و مقاومت شیمیایی در کنار چکش خواری و ساخت پذیری دارند.

در حالی که LDPE و HDPE هر دو می توانند با استفاده از قالب گیری تزریقی و تولید افزودنی پردازش شوند، LDPE برای قالب گیری تزریقی مناسب است در حالی که ماشینکاری CNC HDPE می تواند به دستیابی به تحمل های محکم کمک کند. این به تیم های محصول بستگی دارد که تحقیقات خود را انجام دهند و تعیین کنند که کدام ماده برای پروژه آینده آنها مناسب تر است. یک شریک تولیدی قابل اعتماد می تواند به شما در تصمیم گیری با اطمینان کمک کند.

پناد پلاستیک می تواند به شما در درک تفاوت های کلیدی بین HDPE و LDPE و همچنین انتخاب بین بسیاری از مواد تولیدی دیگر کمک کند. تیم ما از کارشناسان تولید خود را وقف کمک به شما برای ایجاد بهترین قسمت ممکن می کنند و شما را در هر مرحله از فرآیند راهنمایی می کنند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.