طبقه بندی و مشخصات پلیمرها

طبقه بندی و مشخصات پلیمرها

طبقه بندی پلیمرها

بسیاری از پلیمرها از هیدروکربن ها، هیدروژن و ترکیبات کربن تشکیل شده اند. پلیمرها  از اتم‌های کربن تشکیل شده‌اند که به یکدیگر متصل شده‌اند و به زنجیره‌های بزرگی تبدیل می‌شوند که به آنها ستون فقرات پلیمر می‌گویند. ما می توانیم یک یا چند اتم دیگر را به هر اتم کربن در زنجیره ستون فقرات متصل کنیم. پلیمرهایی وجود دارند که فقط اتم های کربن و هیدروژن دارند. پلی اتیلن، پلی بوتیلن، پلی استایرن، پلی پروپیلن و پلی متیل پنتن نمونه هایی از این پلیمرها هستند. پلی وینیل کلراید (PVC) دارای یک اتم کلر است که به تمام ستون فقرات کربن متصل است. تفلون دارای فلوئور است که به تمام ستون فقرات کربن متصل است. پلیمرها طبقه بندی های مختلفی دارند.

طبقه بندی پلیمرها1. طبقه بندی پلیمرها مبتنی بر منشا

بیایید به اولین طبقه بندی پلیمرها بر اساس منبع منشأ آنها نگاه کنیم.

پلیمرهای طبیعی

ساده ترین روش برای طبقه بندی پلیمرها بر اساس منشا آنهاست. پلیمرهای طبیعی به طور طبیعی به وجود می آیند و می توانند در منابع طبیعی مانند گیاهان و حیوانات یافت شوند. پروتئین ها (که در انسان و حیوانات ساختار یکسانی دارند)، سلولز و نشاسته (که در گیاهان وجود دارند) و لاستیک همگی نمونه های رایجی هستند (که از لاتکس یک گیاه برداشت می شوند).

پلیمرهای مصنوعی

پلیمرهای مصنوعی پلیمرهایی هستند که می توانند در آزمایشگاه توسط انسان ساخته یا سنتز شوند. اینها به صورت تجاری برای مصرف انسان تولید می شوند. پلی‌اتین (پلاستیک انبوه ساخته شده در بسته‌بندی) و الیاف نایلون دو نمونه از پلیمرهای تجاری هستند که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم (معمولاً در لباس‌ها، طناب‌ها و غیره استفاده می‌شود).

پلیمرهای نیمه مصنوعی

این پلیمرها پلیمرهایی هستند که در آزمایشگاه با تغییر مصنوعی پلیمرهای طبیعی ایجاد می شوند. این پلیمرهای ضروری تجاری از طریق یک واکنش شیمیایی (در یک محیط کنترل شده) ایجاد می شوند. به عنوان مثال، لاستیک ولکانیزه شده است که با اتصال عرضی گوگرد به زنجیره های پلیمری در لاستیک طبیعی، استات سلولز (ریون) و مواد دیگر ایجاد می شود.

2. طبقه بندی پلیمر بر اساس ساختار

پلیمرها بر اساس ساختارشان به سه دسته تقسیم می شوند:

پلیمرهای خطی

این پلیمرها ساختاری دارند که شبیه یک زنجیره بلند مستقیم با حلقه های یکسان است که آنها را به هم متصل می کند. اینها از مونومرهایی تشکیل شده اند که به یکدیگر پیوند می خورند و یک زنجیره طولانی تشکیل می دهند. این پلیمرها دارای نقطه ذوب و چگالی بالاتری نسبت به سایرین هستند. پی وی سی نمونه خوبی برای این موضوع است (پلی وینیل کلراید). این پلیمر معمولا در ساخت کابل ها و لوله های برق استفاده می شود.

پلیمرهای شاخه ای زنجیره ای

این نوع پلیمرها همانطور که از نامش پیداست ساختار شاخه‌هایی دارند که در مکان‌های تصادفی از یک زنجیره خطی جوانه می‌زنند. مونومرها با هم ترکیب می شوند تا یک زنجیره بلند مستقیم با زنجیره های انشعاب با طول های مختلف تشکیل دهند. پلیمرها به دلیل انشعاب هایشان محکم به هم بسته نمی شوند. آنها نقطه ذوب و چگالی پایینی دارند: کیسه های پلاستیکی و ظروف همه منظوره ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE).

پلیمرهای شبکه ای یا شبکه ای:

مونومرها به یکدیگر متصل شده و شبکه سه بعدی را در این نوع پلیمر تشکیل می دهند. مونومرها از آنجایی که از مولکول های دو ظرفیتی یا سه ظرفیتی تشکیل شده اند، پیوندهای کووالانسی قوی دارند. این پلیمرها شکننده هستند و کار با آنها دشوار است. به عنوان مثال می توان به باکلیت (مورد استفاده در عایق های الکتریکی)، ملامین و سایر مواد مشابه اشاره کرد.

متغیرهای زیر را می توان برای کنترل در هنگام تولید یک پلیمر استفاده کرد:

مونومر پلیمریزه شده یا می توان آن را مونومرهای کوپلیمریزه نامید.

معرفی که برای شروع واکنش پلیمریزاسیون استفاده می شود.

ما می توانیم مقداری از معرف را شناسایی کنیم که می توان از آن برای اتصال عرضی زنجیره های پلیمری استفاده کرد.

دما و فشاری که در آن پلیمریزاسیون اتفاق می افتد را شناسایی کنید.

مشخصات:

پلیمرها در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. تمام مایعات تمیز کننده خانه خود را که در بسته بندی پلاستیکی هستند در نظر بگیرید. خواندن برچسب‌های هشداردهنده که توضیح می‌دهند وقتی ماده شیمیایی با چشم یا پوست تماس می‌گیرد یا بلعیده می‌شود چه اتفاقی می‌افتد، نیاز به مقاومت شیمیایی در بسته‌بندی پلاستیکی را نشان می‌دهد. در حالی که حلال ها به سادگی برخی از پلاستیک ها را حل می کنند، پلاستیک های دیگر بسته های ایمن و نشکن برای حلال های تهاجمی تولید می کنند.

پلیمرها به طور مساوی به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی عمل می کنند. قدم زدن در کنار خانه شما این مفهوم را تقویت می کند، زیرا تمام سیم ها، وسایل برقی، پریزهای برق و سیم کشی هایی که با مواد پلیمری ساخته یا پوشانده شده اند را در نظر می گیرید. مقاومت حرارتی در آشپزخانه با دسته های قابلمه و قابلمه ساخته شده از پلیمرها، دسته های قابلمه، فوم فریزرها و یخچال ها، ظروف مایکروویو، فنجان های عایق و خنک کننده قابل مشاهده است. زیرپوش های حرارتی که بسیاری از اسکی بازها می پوشند از پلی پروپیلن ساخته شده اند و کت های زمستانی از جنس اکریلیک و پلی استر هستند.

پلیمرها از نظر جرم بسیار سبک با درجات قدرت مهمی هستند. طیف وسیعی از کاربردها را در نظر بگیرید، از اسباب‌بازی‌ها گرفته تا ساخت قاب مکان‌ها، یا از الیاف نایلون ضعیف در جوراب شلواری گرفته تا کولار، که در جلیقه‌های ضد گلوله استفاده شده‌اند. برخی از پلیمرها روی آب شناور می شوند و برخی دیگر بلافاصله غرق می شوند. با این حال، در حالی که با وزن سنگ، بتن، فولاد، مس یا آلومینیوم مقایسه می شوند، همه پلاستیک ها مواد سبک وزنی هستند.

پلیمرها را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد.

اکستروژن الیاف نازک یا لوله های سنگین یا فیلم ها یا بطری های مواد غذایی را تحویل می دهد. شکل دهی تزریقی می تواند قطعات بسیار پیچیده یا پانل های بزرگ بدنه خودرو را تولید کند. پلاستیک ها را می توان به صورت طبل درآورد یا با حلال ها مخلوط کرد تا به چسب یا رنگ تبدیل شود. الاستومرها و برخی از پلاستیک ها گسترش یافته و بسیار انعطاف پذیر هستند. برخی از پلاستیک‌ها مانند بطری‌های نوشابه‌ها برای شکل‌گیری در فرآیند پردازش گسترش می‌یابند. سایر پلیمرها را می توان مانند پلی استایرن پلی اورتان و پلی اتیلن فوم کرد.

پلیمرها موادی هستند با طیف ظاهری بی پایانی از ویژگی ها و رنگ ها. آنها خواص اصلی بسیاری دارند که می‌توان آن‌ها را با طیف وسیعی از افزودنی‌ها بهبود بخشید تا کاربرد و کاربرد آنها را افزایش دهد. پلیمرها را می توان برای تقلید از الیاف پنبه، ابریشم و پشم استفاده کرد. چینی و سنگ مرمر؛ و آلومینیوم و روی. پلیمرها همچنین می توانند محصولاتی را بسازند که به راحتی از دنیای طبیعی نمی آیند، مانند ورقه های شفاف تمیز و فیلم های انعطاف پذیر.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.