استاندارد ایزو چیست؟

استاندارد ایزو چیست؟

استاندارد ایزو چیست؟

ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک فدراسیون جهانی از سازمان های استاندارد ملی است. ایزو یک سازمان غیردولتی است که متشکل از نهادهای استاندارد از بیش از 160 کشور است که نماینده هر کشور در آن عضو است. به عنوان مثال، موسسه استاندارد ملی آمریکا نماینده ایالات متحده است.

اعضای ISO سازمان‌های استاندارد ملی هستند که در توسعه و ارتقای استانداردهای بین‌المللی برای فناوری، فرآیندهای آزمایش علمی، شرایط کاری، مسائل اجتماعی و موارد دیگر همکاری می‌کنند. ISO و اعضای آن سپس اسنادی را که جزئیات این استانداردها را توضیح می دهند، می فروشند.

مجمع عمومی ISO مرجع تصمیم گیری آن است. این سازمان متشکل از نمایندگان اعضا و رهبران منتخب به نام افسران اصلی است. دفتر مرکزی این سازمان در ژنو، سوئیس است، جایی که یک دبیرخانه مرکزی بر عملیات نظارت دارد.

استاندارد ایزو

استانداردهای ISO چگونه تدوین می شوند؟

سازمان بین المللی استاندارد یک فرآیند شش مرحله ای برای تدوین استانداردها دارد. مراحل شامل موارد زیر است:

مرحله پیشنهاد:

اولین گام در توسعه یک استاندارد جدید زمانی شروع می شود که انجمن های صنعتی یا گروه های مصرف کننده درخواستی ارائه دهند. کمیته ISO مربوطه تعیین می کند که آیا واقعاً استاندارد جدیدی لازم است یا خیر.

مرحله مقدماتی:

یک کارگروه برای تهیه پیش نویس استاندارد جدید تشکیل می شود. این کارگروه متشکل از کارشناسان موضوع و ذینفعان صنعت است. هنگامی که پیش نویس رضایت بخش تشخیص داده شود، کمیته مادر کارگروه تصمیم می گیرد که کدام مرحله بعدی رخ دهد.

مرحله کمیته:

این یک مرحله اختیاری است که طی آن اعضای کمیته اصلی پیش نویس استاندارد را بررسی و نظر می دهند. هنگامی که کمیته در مورد محتوای فنی پیش نویس به اجماع رسید، می تواند به مرحله بعدی حرکت کند.

مرحله استعلام:

پیش نویس استاندارد در این مرحله، پیش نویس استاندارد بین المللی (DIS) نامیده می شود. برای نظرات و در نهایت رای دادن بین اعضای ISO توزیع می شود. اگر DIS در این مرحله بدون هیچ تغییر فنی تایید شود، ISO آن را به عنوان استاندارد منتشر می کند. در غیر این صورت به مرحله تایید منتقل می شود.

مرحله تایید:

پیش نویس استاندارد به عنوان پیش نویس نهایی استاندارد بین المللی (FDIS) به اعضای ISO ارائه می شود. آنها به تایید استاندارد جدید رای می دهند.

مرحله انتشار:

اگر اعضای ISO استاندارد جدید را تایید کنند، FDIS به عنوان یک استاندارد رسمی بین المللی منتشر می شود.
اعضای شرکت کننده ISO در مورد تاییدیه های استاندارد رای می دهند. یک استاندارد باید از حداقل دو سوم اعضای شرکت کننده رای مثبت و حداکثر از یک چهارم اعضای شرکت کننده رای منفی دریافت کند.

گواهینامه ISO چیست؟

از آنجایی که گواهینامه به استانداردهای ISO مربوط می شود، گواهی تضمین میکند که یک سرویس، محصول یا سیستم الزامات استاندارد را برآورده می کند. بر اساس ISO، عبارت “گواهینامه ISO” هرگز نباید برای نشان دادن اینکه یک محصول یا سیستم توسط یک سازمان صدور گواهینامه مطابق با استاندارد ISO تایید شده است استفاده شود. در عوض، ISO پیشنهاد می‌کند که به محصولات یا سیستم‌های دارای گواهی با استفاده از شناسایی کامل استاندارد ISO مراجعه کنید.

به عنوان مثال، ISO توصیه می کند به جای “ISO certified” از عبارت “ISO 9001:2015 Certified” استفاده کنید. این به طور کامل استاندارد مورد تایید را مشخص می کند.

در حالی که ISO گواهینامه ها را انجام نمی دهد، کمیته ارزیابی انطباق آن بر روی استانداردهای مربوط به فرآیند صدور گواهینامه کار می کند.

کسب و کارها چگونه گواهی ISO می گیرند؟

فرآیند دریافت گواهینامه برای استاندارد ISO می تواند گران، زمان بر و به طور بالقوه برای کسب و کار مختل باشد. قبل از هر اقدامی برای دریافت گواهینامه، تعیین نیاز به گواهینامه می تواند مهمترین قدم باشد.

اولین قدم برای دریافت گواهی، تعیین اینکه آیا گواهینامه ارزش هزینه‌های آن را دارد یا خیر. برخی از دلایلی که سازمان ها به دنبال صدور گواهینامه هستند عبارتند از:

ملزومات قانونی

برخی از کسب و کارها و محصولات به گواهی مطابقت با استانداردهای رایج نیاز دارند.

استانداردهای تجاری

هنگامی که صدور گواهینامه یک الزام قانونی نیست، محصولات و خدماتی که دارای گواهینامه حداقل استانداردها هستند برای برخی از صنایع ضروری است.

الزامات مشتری

حتی در مواردی که یک استاندارد صنعتی یا الزامات قانونی برای صدور گواهینامه وجود دارد، برخی از مشتریان مانند سازمان‌های دولتی ممکن است گواهینامه را ترجیح دهند یا به آن نیاز داشته باشند.

رضایت مشتری

مشتریان سازمانی که از یک محصول یا خدمات در زمینه ها و کشورهای مختلف استفاده می کنند، از عملکرد ثابت قدردانی می کنند. انطباق با استانداردها همچنین می تواند به سازمان دارای گواهینامه در حل مسائل مشتریان کمک کند.

فرآیند صدور گواهینامه برای استانداردهای ISO بسته به استاندارد و سازمان گواهی دهنده متفاوت است. برای استانداردهای رایج، سازمان ها ممکن است نیاز داشته باشند ابتدا یک مرجع صدور گواهینامه مناسب را بررسی و انتخاب کنند. توصیه‌هایی برای مراحلی که باید برای دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت ISO، ISO 9001:2015 دنبال کنید، شامل موارد زیر است:

درک استاندارد ISO:

شناسایی مناطق مشکل دار، جایی که عملیات مطابق با الزامات ISO نیست.
به طور رسمی فرآیندها، رویه‌ها و برنامه‌هایی را برای بهبود مناطق مشکل‌دار مستند کنید.

اجرای استانداردهای ISO:

انجام ممیزی داخلی برای بررسی انطباق با استاندارد قبل از حسابرسی رسمی

استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) و ISO:

IEC یکی دیگر از نهادهای استاندارد بین المللی است که استانداردهایی را برای فناوری های الکترونیکی ایجاد می کند. IEC با سایر نهادهای استاندارد از جمله ISO، اتحادیه بین المللی مخابرات و IEEE همکاری می کند.

استانداردهایی که ISO و IEC به طور مشترک ایجاد می کنند با پیشوند “ISO/IEC” مشخص می شوند. نمونه ای از این رویکرد ISO/IEC 27001:2013 است. الزامات راه اندازی و اجرای یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را مشخص می کند.

برخی از استانداردهای محبوبی که ISO و IEC به طور مشترک تعریف کرده اند عبارتند از:

ISO/IEC 7498 مجموعه استانداردهایی است که مدل مرجع جهانی اتصال سیستم های باز (OSI) را برای پروتکل های ارتباطی تعریف می کند. OSI اولین بار در سال 1983 منتشر شد و ISO آن را به عنوان یک استاندارد در سال 1984 پذیرفت. نسخه فعلی در سال 1994 به روز شد.

ISO/IEC 27000 خانواده ای از استانداردها برای تکنیک های امنیت فناوری اطلاعات است.

ISO/IEC 31000 چارچوب مدیریت ریسک را برای استانداردسازی تعاریف اصطلاحات مرتبط با ریسک تعریف می کند و دستورالعمل هایی را برای هر شخص، کسب و کار یا آژانس ارائه می دهد. این خانواده از استانداردها رویکردی را برای مدیریت ریسک ها، از جمله شناسایی ریسک، تحلیل ریسک، ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک تعریف می کند.

استاندارد های محبوب ایزو چیست؟

برخی از محبوب ترین استانداردهای ISO عبارتند از:

ISO/IEC 27000:

این استانداردهای امنیتی یک فرآیند شش مرحله ای را برای توسعه و اجرای سیاست ها و فرآیندهای امنیت اطلاعات تعریف می کنند.

ISO/IEC 17799:

این استاندارد مدیریت امنیتی بیش از 100 روش برتر را برای تداوم کسب و کار، کنترل دسترسی، مدیریت دارایی و موارد دیگر مشخص می کند.

ISO/IEC 20000:

این استاندارد ISO یک مشخصات فنی ایجاد می کند و بهترین شیوه ها را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات تدوین می کند.

ISO/IEC 12207:

این استاندارد ISO یک فرآیند مدیریت چرخه عمر سازگار برای همه نرم افزارها ایجاد می کند.

ISO 9000:

این خانواده از استانداردها تعریف می کند که چگونه سازمان ها می توانند سیستم های تضمین کیفیت موثر را برای صنایع تولیدی و خدماتی ایجاد و حفظ کنند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.