پلیمرها در زندگی روزمره ما

پلیمرها در زندگی روزمره ما

پلیمرها، کلمه ای که زیاد درباره آن می شنویم. آنها بسیار حیاتی هستند و نمی توان زندگی بدون آنها را تصور کرد. پلیمرها، دسته بزرگی از مواد، شامل بسیاری از مولکول‌های کوچک به نام مونومر هستند که به هم متصل شده و زنجیره‌های بلندی را تشکیل می‌دهند. همچنین در بسیاری از محصولات و کالاهایی که در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم استفاده می‌شوند.

پلیمرها

از سال‌ها پیش مردم از پلیمرها در زندگی خود استفاده می‌کردند. اما تقریباً تا جنگ جهانی دوم به خوبی آن را نمی‌شناختند. مواد نسبتا کمی برای ساخت کالای مورد نیاز برای زندگی متمدن موجود بود. فولاد، شیشه، چوب، سنگ، آجر و بتن برای بیشتر ساخت و سازها و از پنبه، چوب، جوت و چند محصول کشاورزی دیگر برای تولید لباس یا پارچه استفاده می‌شد.

ظهور پلیمرها

افزایش سریع تقاضا برای محصولات تولیدی باعث معرفی مواد جدید می شود. این مواد جدید پلیمری هستند و تاثیر آنها بر شیوه زندگی کنونی تقریبا غیرقابل محاسبه است. محصولات ساخته شده از پلیمرها در اطراف ما هستند: لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی، فنجان های پلی اتیلن، فایبرگلاس، یاتاقان های نایلونی، کیسه های پلاستیکی، رنگ های پلیمری، چسب اپوکسی، بالشتک فوم پلی اورتان، دریچه های قلب سیلیکونی، و ظروف پخت و پز با روکش تفلون.

کلمه “پلیمر” یا گاهی اوقات “ماکرومولکول” از یونانی کلاسیک poly به معنای “بسیار” و meres به معنای “قطعات” مشتق شده است. مولکول پلیمر وزن مولکولی بسیار بالایی دارد (بین 10000-1000000 گرم در مول) و از چندین واحد ساختاری تشکیل شده است که معمولاً توسط پیوندهای کووالانسی به هم متصل می شوند.

پلیمرها از طریق واکنش شیمیایی مونومرها به دست می آیند. مونومرها توانایی واکنش با مولکول دیگری از همان نوع یا نوع دیگر را در شرایط مناسب برای تشکیل زنجیره پلیمری دارند. این فرآیند در طبیعت منجر به تشکیل پلیمرهای طبیعی شده است، در حالی که پلیمرهای مصنوعی ساخته دست بشر هستند.

پلیمرها از همان ابتدا در اطراف ما در دنیای طبیعی وجود داشته اند (مانند سلولز، نشاسته و لاستیک طبیعی). مواد پلیمری ساخت بشر از اواسط قرن نوزدهم مورد مطالعه قرار گرفته است. امروزه صنعت پلیمر به سرعت توسعه یافته است و از مجموع صنایع مس، فولاد، آلومینیوم و برخی دیگر بزرگتر است.

نقش پلیمرها

پلیمرهای طبیعی و مصنوعی به طور قابل توجهی در آسایش و تسهیل زندگی انسان نقش دارند. این پلیمرها مسئولیت خود زندگی، دارو، تغذیه، ارتباطات، حمل و نقل، آبیاری، ظرف، پوشاک، ثبت تاریخ، ساختمان ها، بزرگراه ها و غیره را بر عهده دارند. تصور جامعه بشری بدون پلیمرهای مصنوعی و طبیعی دشوار است.

در دنیای فناوری روزافزون ما، علم نقش مهمی در ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات حیاتی غذا، آب پاک و فراوان، هوا، انرژی و سلامت دارد. دانش پلیمرها و متون مرتبط هم اطلاعات و هم بینش درک بهتر آنها را در زندگی ما فراهم می کند. اطلاعات جمع آوری شده از دروس علوم پایه منجر به درک پلیمرها می شود. این اطلاعات شامل مفاهیم واقعی، نظری و عملی ارائه شده در علم است. این برای کسانی که می خواهند به سادگی خوب تحصیل کنند، و همچنین برای کسانی که دوست دارند پزشکی، مهندسی، فیزیک، شیمی، علوم زیست پزشکی، حقوق، تجارت و غیره را دنبال کنند، مفید است.

انواع

پلیمرهای مصنوعی و طبیعی را می توان به شکل پلیمرهای معدنی و آلی استفاده کرد. پوشش ها، الاستومرها، چسب ها، مخلوط ها، پلاستیک ها، الیاف، سرامیک ها و کامپوزیت ها. این اصول در بافت متون پلیمری ادغام می شوند

جای تعجب نیست که تقریباً همه دانشمندان مواد و بیش از نیمی از شیمیدانان و مهندسان شیمی، تعداد زیادی از فیزیکدانان، فناوران نساجی، مهندسان مکانیک، داروسازان و سایر گروه های علمی در پروژه های تحقیق و توسعه مرتبط با پلیمرها مشارکت دارند. علاوه بر این، این واقعیت که داروسازی، زیست‌پزشکی، زیست‌شناسی مولکولی، بیوشیمی و بیوفیزیک رشته‌هایی هستند که پلیمرها و شیمی پلیمرها نقش مهمی در توسعه حوزه‌های جدید خود دارند.

واضح است که چرا مطالعه مولکول‌های غول‌پیکر یکی از پرمخاطب‌ترین و سریع‌ترین رشته‌های علم است. بنابراین به نظر می رسد که پلیمر یک رشته تخصصی یا شاخه ای از شیمی نیست. در عوض، این یک رشته تخصصی، گسترده و منحصر به فرد است که می تواند برخی از بخش های شیمی و چندین رشته علمی دیگر را نیز پوشش دهد. زمانی که گروه های پژوهشی آموزش دیده در یک رشته تخصصی، علایق خود را به یک رشته مرتبط معطوف می کنند، حوزه های علمی همواره بسیار فعال شده اند.

شاید شیمی پلیمر، بیش از هر چیز دیگری باشد.

رشته rch، خطوط سنتی همه شاخه های شیمی، زیست شناسی، فیزیک، مواد، مهندسی، داروسازی و حتی پزشکی را از بین می برد و قطع می کند. و یک تازه وارد به علم پلیمر نیاز به توانایی کافی برای ترکیب دانش گسترده از همه زمینه های فوق الذکر دارد. از این رو، این رمقاله برای نشان دادن نقش بسیار چشمگیر پلیمرها در زندگی انسان نوشته شده است.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.