منبع آب پلی اتیلن

منبع آب پلی اتیلن

بهترین منبع آب پلی اتیلن، کدام است؟ و بهترین محفظه که ارزش صرف پول را داشته باشد، کدام است؟ این ها دو سوال بسیار مکرر در بین کسانی هستند که به فکر دستیابی به سیستم ذخیره سازی از طریق مخزن آب هستند.

بهترین منبع آب مطلق وجود ندارد، اما قصد انتخاب بهترین محفظه بر اساس استفاده ای که ما می خواهیم از آن و نوع آب مورد نظر است. ما در پناد پلاستیک تصمیم گرفتیم مقاله ای کامل و واضح در رابطه با منابع و مخازن آب مختلف گرد آوریم تا کمکی به شما عزیزان، جهت انتخاب باشد.

ویژگی ها و نمونه های کاربرد مخازن آب

به عنوان مثال، مخزن آب آشامیدنی ویژگی های کاملاً متفاوتی با مخزن آب باران خواهد داشت. و روش ذخیره سازی و مناسب ترین مواد برای مصارف مواد غذایی با مخازن تصفیه آب سیاه نقاط مشترک کمی دارند.

ظروف مورد استفاده در مناطقی مانند پوگلیا، ساردینیا یا سیسیل -جایی که خشکسالی تابستان می تواند چندین هفته طول بکشد- باید از ظرفیت و مقاومت زیادی در برابر درجه حرارت بالا برخوردار باشند.

برعکس در مخازن آب مورد استفاده در کوه ها یا در مکان های به خصوص سرد، دشمن اصلی، شکل گیری یخ است.

انواع مخزن آب سفید و قرمز
مخازن آب پلی اتیلن

نحوه انتخاب مخزن آب

منبع آب باید بر اساس سه معیار اساسی انتخاب شود:

  1. نوع آب قابل ذخیره سازی: قابل شرب، آب باران، فاضلاب
  2. مناسب ترین مواد برای کاربرد مورد نظر: فولاد ضد زنگ، گالوانیزه، پلی اتیلن
  3. مقدار آب قابل ذخیره: 1000 لیتر، 2000 لیتر، ظرفیت های کوچک

در حقیقت، مقادیر مختلفی از ظرفیت وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید یک مخزن آب 1000 لیتری یا منبع آب پلی اتیلنی مناسب برای ذخیره آب آشامیدنی را انتخاب کنید.

در هنگام انتخاب محفظه برای مصارف خانگی، همیشه به خاطر داشته باشید كه مخازن آب آشامیدنی باید مطابق با مقررات مربوط به استفاده از مواد غذایی و سیستم های مربوط به آب در نظر گرفته شده برای مصارف انسانی، باشند. بیایید با جزئیات بیشتر ویژگی های برجسته ای را که یک مخزن یا منبع خوب باید داشته باشد ببینیم:

ابعاد مخزن آب

اندازه مخزن آب به مقدار مایع ذخیره شده در آن بستگی دارد. همانطور که گفته شد، خرید مخزن با اندازه های مختلف امکان پذیر است. برای مصارف خانگی مخازن 300 لیتری و 500 لیتری به طور گستردهای موجود هستند. سایز مناسب برای ذخیره مقدار زیادی آب، مخازن 1000 لیتری هستند.

این محفظه ها نیز در قالب صرفه جویی در فضا قابل استفاده هستند. در این مقاله ما عمدتا به محبوب ترین اندازه ظروف مخازن اشاره خواهیم کرد. با این وجود لازم به ذکر است که همچنین ظروف با ظرفیت 3000، 5000 و 10000 لیتر، مخازن تا 5000000 لیتری و از جمله آنها وجود دارند.

هزینه مخزن آب

قیمت مخازن بسته به مواد استفاده شده و اندازه مخزن متفاوت است. هزینه مخزن آب در حدود چند ده یورو برای مخزن پلی اتیلن کوچکتر تا چند هزار یورو برای ظروف بزرگ فولاد ضد زنگ متغیر است. در پناد پلاستیک بشکه پلاستیکی 220، با جنس پلی اتیلن، با بهترین قیمت به فروش می رسد.

مخازن آب آشامیدنی

مخازن آب قابل شرب برای ذخیره سازی استفاده می شدند و سپس بعدتر برای ذخیره «آب برای مصرف انسان» استفاده می شدند. مخازن آب آشامیدنی باید در برابر درجه حرارت بالا و تکثیر باکتری مقاومت کنند؛ مواردی که می توانند سلامت آنها را تغییر دهند.

به جهت مقاومت در برابر گرما و جلوگیری از رکود آب و تماس با اکسیژن تا حد امکان، از موادی مانند استیل ضدزنگ و پلی اتیلن برای این نوع منابع استفاده می شود. مخزن آب از جنس استیل ضدزنگ یا پلی اتیلن مناسب ترین محفظه ها برای حفظ شرایط اولیه مایع هستند.

کاربرد مخزن آب باران

مخزن آب باران برای بازیابی باران و ذخیره آن به عنوان منبع آبیاری برای کشاورزی، برای باغ شخصی افراد یا باغ سبزیجات استفاده می شود. این منبع به ویژه برای مقابله با خشکسالی تابستان بسیار مفید است. در مخزن آب باران توصیه می شود یک پمپ غوطه ور را نصب کنید تا به راحتی منبع آب گرانبها از مخزن بازیابی خارج شود.

نکته: برای بازیابی آب باران از مخزن می توانید پمپ های برقی مناسب بخرید.

مخزن آب زیرزمینی

مخزن آب زیرزمینی نوع خاصی از مخازن حرفه ای است که برای مصارف خانگی در نظر گرفته نشده است. باید ذکر کنیم که بعضی از مخازن با عملکرد مناسب می توانند دفن شوند. از این مخازن برای جمع آوری آب باران، آتش نشانی و پساب استفاده می شود. دسترسی به ذخیره آب از طریق پمپ های برقی است.

راهنمای مواد مورد استفاده در مخازن آب آشامیدنی

ما موادی را ذکر کردیم که با آن مخازن زیرزمینی و مخازن آب آشامیدنی ساخته می شوند. باز هم، هیچ ماده کاملی وجود ندارد، اما مد نظر ما ماده ای با بهترین سازگاری نسبت به موارد مورد نیاز ما است. هر ماده ویژگی های خاص خود را دارد. در اینجا ویژگی های برجسته محبوب ترین مواد در تولید مخازن آب آورده شده اند:

مخازن گالوانیزه

مخازن گالوانیزه جمع آوری آب، برای ذخیره آب آشامیدنی و اتوکلاو استفاده می شوند. فرآیند گالوانیزه کردن مخزن با اعمال یک پوشش روی (zinc)، در مخزن آب انجام می گیرد. به این ترتیب، مخزن از خوردگی گالوانیک مربوط به انتقال الکترون ها بین آند و کاتد که منجر به اکسیداسیون فلز می شود، محافظت می شود.

مخازن گالوانیزه دارای مقاومت بالا و دوام خوبی هستند.

مخازن گالوانیزه بزرگ
مخازن گالوانیزه
ویژگی های مخازن گالوانیزه
  • مزایا: دوام خوب، هزینه کم
  • مضرات: خوردگی به مرور زمان، تغییر احتمالی ویژگی های ارگانولپتیک آب

مخازن استیل ضد زنگ

مخزن آب از جنس استیل احتمالاً منبعی است که با گذشت زمان خاص ترین و مقاوم ترین ماده را به خود اختصاص می دهد. فولاد ضد زنگ آلیاژی است که بر اساس آهن، نیکل و کروم آزاد در مقادیر بیشتر از 10.5٪ ساخته شده است که آن را به ویژه در برابر خوردگی مقاوم می کند.

این مقاوم ترین مخزن در برابر درجه حرارت های شدید و مناسب برای ذخیره آب های کم کلرید است. مخازن از جنس استیل هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی ساخته می شوند و به ویژه برای حفظ آب آشامیدنی مناسب هستند.

مخازن استیل ضد زنگ
مخازن استیل
ویژگی های مخازن از جنس استیل
  • جوانب مثبت: مقاومت، دوام
  • منفی: وزن، خوردگی احتمالی در طول زمان در صورت تماس با آبهای دارای کلریدهای زیادی

منبع آب پلی اتیلن

منبع آب پلی اتیلن احتمالاً رایج ترین در بین مخازن موجود برای ذخیره منابع آب است. پلی اتیلن (PE) پلیمر ترموپلاستیک است که ترکیبی از سبک بودن معمول و همچنین مقاومت در برابر خوردگی است. این مخزن آب آشامیدنی از نظر بهداشتی بی خطر است و حمل و نقل آن آسان است.

یکی از ویژگی های خاص آنها رنگ آبی است، اما همچنین می توان منابع پلی اتیلن را با رنگ های سفید و مشکلی هم یافت.

مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن
  • مزایا: سبکی، اقتصادی، عدم سمیت، مقاومت در برابر خوردگی.
  • مضرات: مقاومت کمتری در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت حرارتی کمتری دارد اما هنوز هم با استفاده از روشهای محافظتی تضمین می شود.
منبع آب پلی اتیلنی
منبع آب

ظروف PE برای آب آشامیدنی در سه قالب اصلی فروخته می شود:

  • مخازن پلی اتیلن افقی
  • مخازن پلی اتیلن عمودی
  • مخازن PE موازی (مخازن پلی اتیلن مکعبی)

اگر به یک مخزن مطمئن و مقرون به صرفه نیاز دارید، قطعا انتخابتان باید بشکه های پلاستیکی باشند.

تعمیر و نگهداری: نحوه ضد عفونی مخزن آب

لازم است که مخزن آب پلی اتیلن به طور مرتب ضد عفونی شود، تا از تشکیل جلبک ها و باکتری ها که می توانند سلامت آب آشامیدنی را به خطر اندازند، جلوگیری به عمل آید. تعمیر و نگهداری اغلب دیده گرفته می شود، اما برای حفظ خصوصیات مایع ارزشمند بسیار مهم است.

اولین توصیه ما به شما این است که از نگهداری طولانی مدت آب در مخزن خودداری کنید. برای ضد عفونی کردن مخزن آب، آن را خالی کنید، کف آن را با دقت تمیز کرده و از یک محصول رقیق شده هیپوکلریت سدیم مانند آموچین معمولی استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.