نصب پمپ آب به مخزن

نصب پمپ آب به مخزن

از خرید زیاد مخازن آب پلی اتیلنی در مقالات پیشین به وفور گفته ایم، در این مطلب می خواهیم به یک سوال بسیار رایج در میان کاربران و استفاده کنندگان این محصول پاسخ دهیم. نحوه نصب پمپ آب به مخزن به چه صورت انجام می پذیرد؟

پمپ آب

ابتدا به توضیح دلیل استفاده از پمپ آب و نحوه عملکرد آن می پردازیم. یکی از مشکلاتی که عموم مردم با آن مواجه هستند، فشار پایین آب خروجی از شیرشان است. برای حل این مشکل، افرادی که مخزن آب تهیه می کنند همراه با آن محصول دیگری تحت عنوان پمپ آب نیز تهیه می کنند.

عملکرد کلی آن به این صورت است که آب ذخیره شده در مخزن را، به شبکه آبرسان یا لوله کشی مخصوص این کار ساختمان، هدایت می کند. این کار را نیز با تبدیل انرژی الکتریکی، به انرژی مکانیکی به انجام می رساند. در نهایت، آب با فشاری بالا و قابل قبول به واحد های ساختمان می رسد.

محصول دیگری نیز تحت عنوان منبع تحت فشار نیز وجود دارد که در کنار مخزن و پمپ آب به کار برده می شود. وظیفه این محصول ذخیره آب به صورت تحت فشار است تا بدین صورت از دفعات خاموش و روشن شدن پمپ آب بکاهد و به طول عمر آن بیافزاد.

یکی از انواع پمپ آب
پمپ آب

انواع پمپ آب

هنگامی که برای خرید پمپ آب اقدام کنید، در بازار با انواع مختلفی از آن ها مواجه خواهید شد. پمپ ها بسته به دبی آب و ارتفاع آرسانی اشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم:

  • پمپ جتی: از معایب این پمپ های می توان به پرسر و صدا بودنشان اشاره کرد. و در رابطه با مکان مور نیاز جهت نصبشان نیز، می توانند تا چند متر بالاتر از مخزن آب نصب شوند. نیرویی که این پمپ ها صرف مکش می کنند، از حداکثر ارتفاع آبرسانی پمپ خواهد کاست.
  • پمپ بشقابی: برخلاف پمپ های جتی که خودمکش هستند، مخازن ذخیره این پمپ ها بایستی در ارتفاع برابر و یا بیشتر از مخزن آب قرار گیرد. این پمپ ها بیشینه ارتفاع آبرسانی شان کمتر است اما دبی بیشتری دارند. (نسبت به نوع جتی)
  • پمپ شناور: این پمپ ها مخزن تحت فشار ندارند و آب را از داخل چاه پمپاژ می کنند. همین مسئله سبب شده تا پمپ های شناور نسبت به دو پمپ نام برده، انرژی کمتری مصرف کنند.

نصب پمپ آب به مخزن

برای نصب پمپ آب به مخزن، در ساختمانی که از قبل لوله کشی های لازم انجام شده است، به حداکثر یک روز کاری احتیاج است. برای این کار ابتدا لوله ورودی آب ساختمان را (پس از کنتور) به مخزن آب متصل و سپس از مخزن به پمپ اتصال برقرار می شود. در انتها پمپ آب به ورودی اصلی لوله کشی ساختمان متصل می شود.

از جمله سوالاتی که در این خصوص پرسیده می شود، این است که آیا می توان پمپ را به طور مستقیم به شبکه آب شهری متصل کرد؟ خیر، این کار منع قانونی دارد و همچنین به این دلیل که کنتور در این صورت عملکرد ناصحیحی خواهد داشت، هزینه های زیادی را برایتان به بار می آورد.

برای این که پمپ عملکرد بهتری داشته باشد لازم است که پمپ و مخزن آب را در نزدیکی هم نصب کنید. همچنین به جهت این که از کاویتاسیون قطر لوله جلوگیری به عمل آورید، رابطی که بین مخزن و پمپ قرار دارد را برابر و یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید.

نکته مثبتی که وجود دارد این است که یک جریان دائمی برقرار است که به سبب آن، آب داخل مخزن همیشه تازه باقی می ماند.

مراحل نصب

  1. پمپ آب را در مکانی سرپوشیده نصب کنید.
  2. تا حد امکان تلاش کنید که پمپ و مخزن آب در نزدیکی یکدیگر نصب شوند.
  3. به دلیل سرو صدای زیاد پمپف پیش از نصب آن را عایق بندی کنید.
  4. در فصل سرما، از پمپ به جهت جلوگیری از یخ زدنش محافظت بفرمایید.
  5. هنگام نصب پمپ آب به مخزن، دقت کنید که قطر لوله رابط مخزن و پمپ برابر و یا بیشتر از قطر ورودی پمپ باشد.
  6. حجم مخزن ذخیره را تعیین کنید. این میزان با توجه به آب مورد نیاز ساختمان، در هر واحد 250 لیتر است.
  7. پیش از ورودی مخزن ذخیره، فیلتر و صافی را نصب کنید. به این نبایست آن را پیش از پمپ نصب کرد که باعث اختلال در مکش آن و کاویتاسیون خواهد شد.

اقلام مورد نیاز نصب پمپ به مخزن

  • به یک عدد پمپ آب احتیاج دارید.
  • ست کنترل کننده فشار دیجیتال، منبع تحت فشار به همراه فشار سنج مکانیکی
  • دو عدد شیر یک طرفه (اگر از ست کنترل به جای فشار سنج آنالوگ استفاده می کنید، یک عدد تهیه بفرمایید.)
  • پنج عدد شیر فلکه
  • لوله و اتصالات مورد نیاز مطابق اعلام کارشناسان فروش در این زمینه
  • مخزن آب پلی اتیلن با حجم مورد نظر و همراه با اتصالات جانبی
  • فلیتر پیش تصفیه آب ورودی به مخزن
سخن آخر

در مطالب دیگر به توضیح نحوه نصب مخزن آب پلی اتیلن و همچنین راهنمای خری بهترین مخزن آب پرداخته ایم. با مطالعه آن ها تمامی سوالاتتان را برطرف سازید. همچنین در صورتی که قصد خرید بشکه پلاستیکی 220 دارید، تا بتوانید آب شرب به میزان کم را جا به جا کنید و یا مورد استفاده قرار دهید، با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.