استفاده از روانشناسی برای طراحی بسته بندی به سود شما

استفاده از روانشناسی برای طراحی بسته بندی به سود شما

به تمام محصولاتی که اخیراً از خواربارفروشی، فروشگاه وسایل خانه، فروشگاه حیوانات خانگی و … خریداری کرده اید، فکر کنید. هر جایی که کالاهای بسته بندی شده را خریداری کرده اید. آیا آن اقلام در بسته بندی های سفید ساده بودند؟ احتمالا نه. دلیل آن جذابیت و روانشناسی خوب طراحی بسته بندی است. طراحی بسته‌بندی در واقع بر ضمیر ناخودآگاه هر فرد تأثیر می‌گذارد و رفتار خرید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی زمانی که فرد ممکن است قصد خرید چیزی را نداشته باشد.

روانشناسی و طراحی بسته بندی

آیا طراحی بسته بندی واقعاً بر رفتار خرید تأثیر می گذارد؟

مطالعه ای که توسط هیئت کاغذ و بسته بندی انجام شد نشان داد که 72 درصد از مشتریان موافق بودند که طراحی بسته بندی بر رفتار خرید آنها تأثیر می گذارد. بسته بندی، به هر حال، اولین تماسی است که یک خریدار احتمالی با یک محصول خواهد داشت و اولین تماس لمسی و صمیمی است که یک خریدار واقعی با یک محصول دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی و بازاریابی نشان داد که مشاهده یک بسته جذاب منجر به فعالیت مغزی شدیدتر می شود و همچنین فعالیت مغزی خاص مرتبط با کالا را تحریک می کند. از سوی دیگر، بسته بندی غیرجذاب باعث تحریک احساسات منفی می شود.

اولین عملکرد بسته بندی محافظت از محصولات در حین حمل و نقل، نمایش در محیط های خرده فروشی و در خانه است. کارکردهای دیگر عبارتند از جذب مشتریان، آماده سازی آنها برای فروش، ارائه اطلاعات، تقویت لوگو و عناصر هویتی برند، و متمایز کردن محصول و برند از محصولات ارائه شده توسط رقبا.

نقش روانشناسی در طراحی بسته بندی

به طور متوسط ​​​​فروشگاه مواد غذایی بیش از 39000 کالا در قفسه های خود ذخیره می کند. طراحی بسته بندی چشم نواز برای جدا کردن محصول شما از بقیه محصولات گسترده بسیار مهم است. طراحی مناسب یک راه کلیدی برای تأثیرگذاری بر فروش است. واقعیت این است که مردم به محرک های بصری که عنصر اصلی روانشناسی بازاریابی و طراحی است، پاسخ می دهند. محرک های بصری بسیار مهم هستند زیرا گاهی اوقات تصمیمات خرید در کسری از ثانیه گرفته می شود.

اینجوری به آن فکر کنید. یک مصرف کننده بالقوه که هرگز نام محصولی را نشنیده است، ممکن است قبل از مقایسه مواد تشکیل دهنده، تحقیق در مورد شیوه های تولید و ارزیابی منابع اخلاقی، آن را بر اساس طراحی بسته بندی انتخاب کند. طراحی تاثیر بسزایی در نحوه درک محصول داخل خواهد داشت. بنابراین، یک تولید کننده نه تنها نیاز به ایجاد یک محصول عالی دارد که عملکرد خوبی داشته باشد، بلکه باید آن را با رنگ‌ها، شکل‌ها و سایر عناصر طراحی مناسب بسته بندی کند.

عوامل مهم در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی می تواند با استفاده از این چهار عامل به یک محصول کمک کند.

1. رنگ

استفاده از انتخاب رنگ در بسته بندی سه کارکرد را انجام می دهد. اول، برای جلب توجه خریدار استفاده می شود. دوم، رنگ باید تداعی عاطفی دلخواه را ایجاد کند. شما باید رنگ هایی را انتخاب کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد و واکنش احساسی مورد نظر را ایجاد کند. مطالعه ای با عنوان “تاثیر رنگ بر بازاریابی” نشان داد که حدود 85 درصد از مصرف کنندگان رنگ را به عنوان دلیل اصلی خرید یک محصول خاص ذکر می کنند. سوم، رنگ باید هویت یک برند را تثبیت و تقویت کند.

2. شکل، مواد، ساختار، بافت

نحوه شکل گیری بسته بندی از نظر شکل و مواد، ساختار و بافت ظاهر منحصر به فردی به یک بسته بندی می دهد. شکل می تواند پاسخ های احساسی ایجاد کند. استفاده از مواد مختلف، عملکرد آن را تعیین می‌کند، که هر کدام می‌توانند بسته‌ای جذاب و متفاوت ایجاد کنند. این عناصر باعث می شوند که یک بسته چه حسی در دستان مشتری داشته باشد و می تواند چیزهای زیادی در مورد کیفیت محصول بگوید.

3. تصاویر

تصاویری که در طراحی بسته بندی انتخاب می شوند می توانند محصولات در حال استفاده یا در محیط های جذاب را نشان دهند و به طور خودکار احساسات و استنباط هایی را در مورد محصول داخل ایجاد می کنند.

4. تایپوگرافی

حجم قابل توجهی از کار صرف انتخاب تایپوگرافی برای یک برند می شود. به عنوان مثال، به اهمیت تایپوگرافی استفاده شده در آرم فدرال اکسپرس یا لوگوی کوکاکولا فکر کنید. فونت تایپوگرافی باید از پیامی پشتیبانی کند که برند می خواهد منتقل کند.

برای هر شرکتی با هر اندازه ای، انتخاب تمام عناصر طراحی بسته بندی مناسب می تواند تفاوت بزرگی در تأثیرگذاری بر مشتریان ایجاد کند و در نتیجه باعث موفقیت یا شکست یک کالا شود.

پایداری در بسته بندی چطور؟

می توان به طور واقعی بیان کرد که تقاضای مصرف کنندگان برای بسته بندی پایدار در سراسر ایالات متحده و جهان همچنان در حال رشد است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 با عنوان “گزارش جهانی خرید سبز” نشان داد که 67 درصد از مشتریان احساس می کنند که از محیط زیست آگاه هستند. همین درصد اظهار داشتند که برای آنها مهم است که محصولات خریداری شده در مواد قابل بازیافت بسته بندی شده باشند. این مطالعه گزارش داد که 54 درصد از پاسخ‌دهندگان به پایداری بسته‌بندی در خرید فکر می‌کنند.

تخمین زده می شود که بازار بسته بندی پایدار تا سال 2027 با نرخ رشد مرکب سالانه 6 درصد رشد کند و بسیاری از تولیدکنندگان به این روند واکنش مثبت نشان می دهند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.