ایزو ۹۰۰۰ (ISO) چیست؟

ایزو ۹۰۰۰ (ISO) چیست؟

ایزو ۹۰۰۰ (ISO) چیست؟

ایزو ۹۰۰۰ مجموعه ای از استانداردها است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) توسعه و منتشر شده است. این سیستم یک سیستم تضمین کیفیت موثر (QA) را برای صنایع تولیدی و خدماتی تعریف، ایجاد و حفظ می‌کند. استاندارد ایزو ۹۰۰۰ شناخته شده ترین استاندارد است و شاید بیشترین تأثیر را در بین 13000 استانداردی که ISO منتشر کرده است داشته باشد. این به بسیاری از صنایع و سازمان های مختلف به عنوان راهنمای محصولات، خدمات و مدیریت با کیفیت خدمت می کند.

ایزو ۹۰۰۰

تنها استاندارد در سری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ که یک سازمان می تواند گواهینامه را در آن کسب کند، استاندارد فردی ایزو ۹۰۰۱ است. با کسب این گواهی، یک سازمان نشان می دهد که با استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ صنعت خود مطابقت دارد. برای دریافت گواهی، یک بازرس خارجی باید شیوه های سازمان را بررسی کند.

به عنوان بخشی از یک ارزیابی، با کارکنان مصاحبه می شود تا اطمینان حاصل شود که نحوه انطباق را درک می کنند. ارزیاب اسناد سازمان را از نظر انطباق بررسی می کند و گزارش مفصلی را ارسال می کند که هر بخش از استاندارد را که سازمان با آن مطابقت ندارد مشخص می کند. سپس سازمان موافقت می کند که مشکلات را در یک زمان مشخص اصلاح کند. هنگامی که تمام مشکلات اصلاح شد، سازمان می تواند گواهی دریافت کند.

بیش از یک میلیون سازمان در بیش از 170 کشور جهان وجود دارد که گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرده اند. کمیته فنی ایزو ۹۰۰۰ TC 176 است.

ایزو ۹۰۰۰ در برابر ۹۰۰۱

ایزو ۹۰۰۰ مجموعه ای از استانداردهای فردی است. استانداردهای اصلی موجود در این سری عبارتند از:

  • ایزو ۹۰۰۰ اطلاعاتی در مورد مبانی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و واژگان ارائه می دهد.
  • اما ایزو ۹۰۰۱ مدیریت کیفیت را تشریح می کند.
  • ایزو ۹۰۰۴ راهنمایی در مورد چگونگی دستیابی به موفقیت پایدار در مدیریت کیفیت را می دهد.
  • در نهیات ایزو ۱۹۰۱۱ رهنمودهایی را برای سیستم های مدیریت حسابرسی ارائه می دهد.

در کل ایزو ۹۰۰۰ نام یک استاندارد منفرد در مجموعه استانداردهای ایزو است. استاندارد ایزو ۹۰۰۰ واژگان اساسی، مفاهیم و اصول را برای کل سری ۹۰۰۰ پوشش می دهد. اصول اولیه مدیریت کیفیت را که توسط ISO توضیح داده شده است پوشش می دهد و هفت دستورالعمل مدیریت کیفیت ISO را معرفی می کند.

ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد در سری ایزو ۹۰۰۰ است. این الزامات را پوشش می دهد که یک سازمان باید آن را برآورده کند تا بتواند مطابق با آن گواهی شود. این تعریف می کند که یک شرکت چه کاری می تواند انجام دهد تا محصول یا خدماتی را ارائه دهد که به طور مداوم انتظارات مشتری و هرگونه الزامات نظارتی اعمال شده را برآورده کند. فرآیندهایی را برای بهبود QMS فراهم می کند.

ایزو ۹۰۰۱ سازمان ها را ملزم می کند که ممیزی داخلی انجام دهند. و همانطور که قبلا ذکر شد، این تنها استاندارد در سری ۹۰۰۰ است که سازمان ها می توانند برای آن گواهی دریافت کنند.

چرا ایزو 9000 مهم است؟

از چند جهت مهم است، از جمله موارد زیر:

  • استانداردهایی را برای چگونگی برآورده کردن نیازهای مشتری و ذینفعان توسط محصول یا خدمات سازمان در مجموعه ای از الزامات نظارتی تعیین می کند.
  • این به سازمان کمک می کند تا QMS خود را با هدف نهایی ارائه بهترین خدمات یا کیفیت محصول بسازد، حفظ کند و به طور مداوم بهبود بخشد.
  • شرکت هایی که از دستورالعمل ها پیروی می کنند احتمالاً هزینه تولید را کاهش می دهند زیرا استانداردها و کنترل های اعمال شده اشتباهات پرهزینه و وقت گیر را کاهش می دهند. تمرکز بر فرآیند همچنین سازمان ها را قادر می سازد تا از پرسنل، منابع و زمان به بهترین نحو استفاده کنند.
  • پیروی از استانداردها می تواند به سازمان ها مزیت رقابتی بدهد زیرا انطباق باعث افزایش شهرت سازمان می شود.
    بسیاری از استانداردهای QMS خاص صنعت بر اساس ISO 9000 هستند، مانند ISO 13485 که در صنعت پزشکی استفاده می شود. ISO 9000 اغلب با استانداردهای خاص صنعت ادغام می شود.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با بشکه های پلاستیکی تولید ما به محصولات مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.