پلی وینیل کلراید (PVC) چیست؟

پلی وینیل کلراید (PVC) چیست؟

پلی وینیل کلراید (PVC) چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از رایج ترین پلیمرهای گرمانرم در سراسر جهان است (در کنار چند پلاستیک پرمصرف مانند PET و P.P.). این پلاستیک به طور طبیعی سفید و بسیار شکننده است (قبل از افزودن نرم کننده ها). اولین بار در سال 1872 سنتز شد و به طور تجاری توسط شرکت B.F. Goodrich در دهه 1920 تولید شد. بسیاری از پلاستیک های رایج دیگر برای اولین بار در دهه های 1940 و 1950 سنتز شدند و از نظر تجاری قابل دوام بودند. پلی وینیل بیشتر در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود و همچنین برای علائم، برنامه های کاربردی مراقبت های بهداشتی و فیبر برای لباس استفاده می شود. پی وی سی دو بار به طور تصادفی کشف شد، یک بار در سال 1832 توسط شیمیدان فرانسوی هنری ویکتور رگنو، و سپس در سال 1872 توسط یک مرد آلمانی به نام یوجین باومن دوباره کشف شد.

پلی وینیل کلراید (pvc)

شکل های پایه و عملکرد پلی وینیل کلراید (PVC)

پی وی سی به دو شکل کلی تولید می شود: یک پلیمر صلب یا غیر پلاستیک (RPVC یا uPVC)، و دوم به عنوان یک پلاستیک انعطاف پذیر. در شکل پایه خود، PVC با ساختار سفت و سخت و در عین حال شکننده آن مشخص می شود. در حالی که نسخه پلاستیکی کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد، نسخه سخت PVC نیز سهم خود را دارد. صنایعی مانند لوله کشی، فاضلاب و کشاورزی می توانند از PVC سخت در بسیاری از عملکردها استفاده کنند.

پی وی سی انعطاف پذیر یا پلاستیکی شده به دلیل افزودن نرم کننده هایی مانند فتالات ها (مانند دی ایسونونیل فتالات یا DINP) نرم تر و انعطاف پذیرتر از uPVC است. پی وی سی انعطاف پذیر معمولاً در ساخت و ساز به عنوان عایق سیم های برق یا در کف خانه ها، بیمارستان ها، مدارس و سایر مناطقی که محیط استریل در اولویت است استفاده می شود. در برخی موارد، PVC می تواند به عنوان یک جایگزین موثر برای لاستیک عمل کند. پی وی سی سخت همچنین در ساخت و ساز به عنوان لوله ای برای لوله کشی و سایدینگ استفاده می شود که معمولاً در ایالات متحده با اصطلاح “وینیل” از آن یاد می شود.

برخی از مهم ترین ویژگی های پلاستیک پلی وینیل کلراید عبارتند از قیمت نسبتا پایین آن، مقاومت آن در برابر تخریب محیطی (و همچنین در برابر مواد شیمیایی و قلیایی)، سختی بالا و استحکام کششی فوق العاده. PVC به طور گسترده در دسترس است و به راحتی قابل بازیافت است.

ویژگی های پلی وینیل کلراید (PVC) چیست؟

برخی از مهمترین خواص پلی وینیل کلراید (PVC) عبارتند از:

چگالی:

پلی وینیل کلراید در مقایسه با اکثر پلاستیک ها بسیار متراکم است (چگالی حدود 1.4)

اقتصاد:

PVC به راحتی در دسترس و ارزان است.

سختی:

از نظر سختی و دوام رتبه خوبی دارد.

استحکام:

دارای استحکام کششی عالی است.

پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده “ترموپلاستیک” است که به نحوه واکنش پلاستیک به گرما مربوط می شود. مواد ترموپلاستیک در نقطه ذوب خود به مایع تبدیل می شوند (برای PVC حدود 100 درجه سانتیگراد تا 260 درجه سانتیگراد بسته به مواد افزودنی). یک ویژگی مفید اولیه در مورد ترموپلاستیک ها این است که می توان آنها را تا نقطه ذوب خود گرم کرد، سرد کرد و مجدداً بدون تخریب قابل توجه دوباره گرم کرد. به جای سوختن، ترموپلاستیک هایی مانند مایع پلی پروپیلن به راحتی قالب گیری تزریقی و سپس بازیافت میشوند.

چرا پلی وینیل کلراید (PVC)  بسیار پرکاربرد است؟

پی وی سی کاربردها و مزایای گسترده ای را در صنایع مختلف در هر دو شکل سخت و انعطاف پذیر دارد. به طور خاص، PVC سخت دارای چگالی بالایی برای پلاستیک است که آن را بسیار قوی می کند. همچنین به راحتی در دسترس و مقرون به صرفه است. در مقایسه با ویژگی های اکثر پلاستیک ها، PVC انتخابی آسان برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند ساخت و ساز تبدیل می باشد.

پی وی سی ماهیتی بسیار بادوام و سبک وزن دارد و آن را به ماده ای جذاب برای ساخت و ساز، لوله کشی و سایر کاربردهای صنعتی تبدیل می کند. علاوه بر این، محتوای کلر بالای آن باعث می شود که این ماده در برابر آتش مقاوم باشد، که دلیل دیگری برای محبوبیت آن در صنایع مختلف است.

انواع مختلف PVC چیست؟

پلی وینیل کلراید به طور گسترده در دو دسته کلی موجود است: سخت و انعطاف پذیر. هر نوع دارای مجموعه ای از مزایا و کاربردهای ایده آل برای صنایع مختلف است. PVC انعطاف پذیر می تواند به عنوان عایق کابل برق و جایگزین لاستیکی عمل کند. پی وی سی سخت کاربردهای مختلفی در ساخت و ساز و لوله کشی دارد و موادی سبک، مقرون به صرفه و بادوام فراهم می کند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.