پلی اتیلن ترفتالات (PET) چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات (PET) چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات (PET) چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات یا PET (همچنین به اختصار PETE)، نام شیمیایی پلی یک استر است. PET یک پلاستیک شفاف، قوی و سبک وزن است که به طور گسترده برای بسته بندی غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه نوشابه ها، آب میوه ها و آب معدنی استفاده می شود. تقریباً تمام بطری‌های کوچک و ۲ لیتری نوشابه های گازدار و آب معدنی که فروخته می‌شوند از PET ساخته شده‌اند.

پلی اتیلن ترفتالات (PET)

این پلی استر همچنین برای بسته بندی سس های سالاد، کره بادام زمینی، روغن های آشپزی، دهانشویه، شامپو، صابون مایع، پاک کننده ها و حتی توپ های تنیس نیز محبوب است. انواع خاص پلی اتیلن ترفتالات برای ظروف غذای خانگی و سینی های غذای آماده که می توانند در فر یا مایکروویو گرم شوند استفاده می شود.

نحوه ساخت

بلوک های ساختمانی نیز از جنس PET ، اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک هستند که برای تشکیل یک زنجیره پلیمری ترکیب می شوند. رشته های حاصل از PET اکسترود می شوند، به سرعت سرد می شوند و به گلوله های کوچک بریده می شوند. سپس گلوله‌های رزین به یک مایع مذاب گرم می‌شوند که می‌تواند به راحتی اکسترود یا قالب‌گیری شود و به اقلامی با هر شکلی تبدیل شود.

PET اولین بار در اواسط دهه 1940 در آمریکای شمالی توسط شیمیدانان DuPont که در جستجوی الیاف مصنوعی جدید بودند، سنتز شد. بعداً DuPont فیبر PET خود را با نام “Dacron” نامگذاری کرد. امروزه بیش از نیمی از الیاف مصنوعی جهان از PET ساخته می شود که در کاربردهای الیاف یا پارچه به آن پلی استر می گویند. هنگامی که برای ظروف و مقاصد دیگر استفاده می شود، PET یا PET رزین نامیده می شود.

در اواخر دهه 1950، محققان راهی برای کشش یک ورقه اکسترود شده نازک از پلی اتیلن ترفتالات در دو جهت برای ایجاد فیلم PET پیدا کردند که اکنون به طور گسترده برای فیلم‌های ویدئویی، عکس و بسته‌بندی استفاده می‌شود. در اوایل دهه 1970، این فناوری برای قالب‌گیری ضربه‌ای PET در بطری‌ها توسعه یافت. بطری PET در سال 1973 به ثبت رسید.

تاییدیه ایمنی جهانی

پلی اتیلن ترفتالات (PET) به عنوان ماده ای ایمن برای تماس با غذاها و نوشیدنی ها توسط FDA و آژانس های ایمنی بهداشت در سراسر جهان تایید شده است. ایمنی PET برای کاربردهای غذایی، نوشیدنی، دارویی و پزشکی بارها و بارها از طریق مطالعات گسترده، تاییدیه های نظارتی، آزمایشات و پذیرش گسترده آن برای بیش از 30 سال نشان داده شده است. PET حاوی بیسفنول-A (BPA) یا فتالات ( روان کننده) نیست.

به دلیل خواص منحصر به فرد، پلی اتیلن ترفتالات به سرعت در حال تبدیل شدن به مواد بسته بندی ترجیحی برای غذاها و نوشیدنی ها در جهان است. این پلیمر مانند شیشه، ماده ای بسیار قوی و بی اثر است که با غذاها واکنش نشان نمی دهد. همچنین در برابر حمله میکروارگانیسم ها مقاوم است و از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی شود. اما برخلاف شیشه، PET بسیار سبک وزن، حمل و نقل آسان و کارآمد و نشکن است.

کاملا قابل بازیافت

PET کاملاً قابل بازیافت است و بازیافتی ترین پلاستیک در ایالات متحده و سراسر جهان است. سالانه بیش از 1.5 میلیارد پوند بطری و ظروف PET استفاده شده در ایالات متحده برای بازیافت بازیابی می شود. PET را می توان به راحتی با شماره 1 در کد مثلثی شناسایی کرد، که معمولاً در ته یا کنار ظرف پیدا می شود. هیچ پلاستیک دیگری حاوی کد #1 نیست.

پلیمر ها

PET را می توان با شستشوی کامل و ذوب مجدد کامل یا با تجزیه شیمیایی به مواد تشکیل دهنده اش برای ساخت رزین جدید پلی اتیلن ترفتالات بازیافت کرد. تقریباً هر برنامه بازیافت شهری PET را می پذیرد.
محصولاتی که معمولاً از PET بازیافتی ساخته می‌شوند شامل بطری‌ها و شیشه‌های PET جدید، فرش، لباس، تسمه‌های صنعتی، طناب، قطعات خودرو، فیبر پرکننده برای کاپشن‌های زمستانی و کیسه‌خواب، مواد ساختمانی و بسته‌بندی محافظ می‌شوند.

نرخ بازیافت فعلی ایالات متحده برای پلی اتیلن ترفتالات 31 درصد است. این رقم همچنان به رشد خود ادامه می دهد، اما به طور قابل توجهی از اروپا که نرخ بازیافت 52 درصدی دارد، عقب است.

اگرچه بازیافت مسئول محیط زیست و کارآمدترین استفاده مجدد از منابع است، بطری ها و ظروف PET که راه خود را به محل دفن زباله پیدا می کنند هیچ خطری برای آسیب ندارند. از آنجایی که پلیمر بی اثر است، در برابر حمله میکروارگانیسم ها مقاوم است و از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی شود. PET همچنین فضای نسبتا کمی از دفن زباله را اشغال می کند. زیرا به راحتی خرد می شود. طبق گزارش EPA، تنها 1 درصد از زباله های جامد شهری ایالات متحده به دلیل ظروف PET است.

پایدار

پلی اتیلن ترفتالات (PET) یک ماده بسته بندی بسیار کم مصرف است. اگرچه مواد اولیه آن از نفت خام به دست می‌آید، اما در مقایسه با شیشه، آلومینیوم و سایر مواد از پایداری مطلوبی برخوردار است.

استحکام بالای PET در مقایسه با وزن سبک آن، کلید اصلی بهره وری انرژی آن است، که اجازه می دهد محصول بیشتری در بسته بندی کمتری تحویل داده شود و سوخت کمتری برای حمل و نقل مصرف شود. پیشرفت‌های مداوم در فناوری سبک‌وزن به بهبود بهره‌وری انرژی ادامه می‌دهد. مطالعات چرخه PET به طور مداوم مزایای زیست محیطی PET را به عنوان یک ماده بسته بندی تایید کرده است.

در 60 سالی که از اولین سنتز PET می گذرد، به یکی از پرکاربردترین، همه کاره ترین و قابل اعتمادترین مواد جهان تبدیل شده است.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.