تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی

تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی

 

بشکه آبی پلاستیکی

بشکه آبی پلاستیکی، محصولی که شما آن را تقریبا همه جا دیده اید! کنار جاده ها، به صورت شناور در برخی دریاچه ها، بشکه های ذخیره آب باران و … . وقتی می گوییم همه جا، منظورمان به معنای واقعی کلمه کل کره زمین است. در سال 2011، در بالی دیده شده که اسکله ای شناور را با استفاده از تعداد زیادی از بشکه های پلاستیکی ساخته بودند. قابلیت انعطاف پذیری آن ها ثابت شده است. اکنون استفاده از بشکه های پلاستیکی برای ذخیره آب باران نیز به دیگر کاربرد های این محصول فوق العاده افزوده شده است. تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی چیست؟ در حدود چند سال پیش تولید شدند؟ چرا تولید شدند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ پرسش هاستان را بیابید.

در همان زمان مشخص شد که در هند نیز استفاده مشابهی از بشکه های پلاستیکی می شود. در ایالات متحده آمریکا نیز دیده شده که از بشکه آبی پلاستیکی به عنوان قایق استفاده می شود! ما طریقه ساخت قایق با بشکه را به طور کامل در مقاله مربوطه توضیح داده ایم.

تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی

چرا این بشکه های پلاستیکی 220 لیتری یا هر سایز دیگری تا این اندازه محبوب و همه گیر هستند؟ این بشکه ها تحت عنوان بشکه پلی یا پلی اتیلنی نیز شناخته می شوند؛ این بشکه ها محفظه ای مورد تایید بین المللی برای حمل و نقل محصولات غذایی مایع و جامد در سراسر جهان هستند. این محصولات به طور عمده به تولید کنندگان و توزیع کنندگان مواد غذایی از آب میوه ها و نوشیدنی جات گرفته تا انواع مواد غذایی ارسال می شوند.

در حالی که FDA بشکه های پلی اتیلنی آبی رنگ HDPE را برای ذخیره سازی مواد غذایی تأیید کرده است، صنایع غذایی ایالات متحده بسیار منظم و دقیق است. به محض خالی شدن بشکه ها از مواد غذایی، بازیافت می شوند. به عبارت دیگر، آنها برای حمل و نقل مواد غذایی قابل استفاده مجدد نیستند. هرچند این نظر ایالات متحده آمریکا است، وگرنه با شستشوی کامل بشکه می توانید از آن مجددا و بار ها استفاده کنید. هر چند نهایتا پس از چندین سال استفاده از این بشکه ها، که دارای کیفیت بالا، دوام بالا و food grade، بدون BPA هستند را دور بریزیم؟ خوشبختانه استفاده های خلاقانه زیادی برای بشکه آبی پلاستیکی وجود دارد.

دیواره های جانبی ضخیم و بادوام، پلاستیک ایمن برای ذخیره سازی غذا، ضد نشت و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش، آنها را برای جمع آوری و ذخیره آب باران مناسب کرده است. البته کاربردهای فراوان دیگری نیز برای آنها وجود دارد.

استفاده از بشکه پلاستیکی 220 به عنوان محفظه ذخیره سازی مفهوم جدیدی نیست. مطابق با تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی در ابتدا که مردم به دنبال محفظه ای برای ذخیره سازی مایعات و کالاهای جامد خود بودند بشکه هایی را از تخته های چوبی و نوارهای فلزی ایجاد کردند. این بشکه ها بسیار عالی عمل می کردند. زیرا وقتی با مایع پر می شدند نشت نمی کردند و برای ساختن آنها به چسب و میخ نیازی نبود. در حال حاضر از بشکه های چوبی به منظور تهیه شراب و ویسکی نیز استفاده می شود.

در اوایل دهه 1900، بشکه های چوبی جای خود را به ماده جدیدتری با دوام بیشتر و با فرایند ساخت ساده تری دادن: فولاد. بشکه های فولادی، فلزی یا استیل قوی تر و ایمن تر برای استفاده در حمل و نقل محصولات بودند و می توانستند در یک خط مونتاژ با نیروی کار بسیار کمتر از بشکه های چوبی تولید شوند. از بشکه استیل هنوز هم به طور گسترده ای برای ذخیره سازی و حمل مایعات استفاده می شود.

در اواخر دهه 1960 فن آوری و شیوه های تولید پیشرفته تر اجازه ساخت نوع دیگری از بشکه ها را دادند: بشکه پلاستیکی. بشکه های پلاستیکی از پلی اتیلن با چگالی بالا، با وزن مولکولی بالا (HDPE) ساخته می شدند. پلی اتیلن ماده ای عالی برای ساخت بشکه است. زیرا در برابر محتوای pH بالا یا پایین مقاوم و بی اثر است.

همانطور که ممکن است بدانید، میزان اسیدیته محصولات غذایی می تواند کم یا زیاد باشد. برخی از مواد، از جمله محصولات غذایی، خورنده هستند و حتی می توانند باعث شکستن فولاد شوند. استفاده از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) در مقابل چگالی کم (LDPE) باعث می شود که بشکه ها به طور کامل از پلی اتیلن ایجاد شوند به جای اینکه از یک پوشش پلاستیکی درون مخزن فلزی استفاده شود.

بشکه فلزی پلاستیکی چوبی
انواع بشکه

بشکه های پلاستیکی چگونه ساخته می شوند؟

بشکه آبی پلاستیکی از طریق فرایندی تحت عنوان قالب گیری چرخشی تولید می شوند. این فرایند امکان ایجاد اشکال مختلف بشکه و بدون وجود هیچ درزی در دیواره را فراهم می کند. بشکه ها همچنان به شکل استوانه ای تولید می شوند تا امکان چرخاندن آن ها و تحت کنترل درآوردنشان مانند بشکه های فلزی فراهم آید. شکل گرد بشکه باعث شده تا فاقد گوشه های ضعیف باشند. (گوشه ها در برابر ترک خوردگی بر اثر ضربه خوردن آسیب پذیر هستند). مزیت یک طراحی بشکه با دیواره های بدون درز این است که از تجمع باکتری در شکاف ها جلوگیری می‌کند.

چرا بشکه های پلاستیکی آبی هستند؟

و اما سوال محبوب افرادی که با این بشکه ها به واسطه کارشان در تماس هستند. بشکه های پلی اتیلن در رنگ های متنوعی ارائه می شوند. برخی از بشکه ها دارای رنگ نیمه شفاف طبیعی هستند تا به شما اجازه دهند سطح موادی که درون بشکه پر شده اند را ببینید. اما این نوع بشکه ها در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم نیستند و برای نگهداری در فضای باز مناسب نیستند. بشکه های سیاه مشکل ساز هستند. زیرا رنگدانه های سیاه اغلب با مخلوط کردن رنگ های مختلف در یک فرآیند بازیافت ایجاد می شوند و هیچ قطعیتی در مورد کاربرد مواد پلاستیکی قبلی وجود ندارد. بشکه های سیاه معمولاً food grade نیستند.

غالبا بشکه های پلی اتیلن به رنگ آبی هستند و بدین ترتیب رنگ آبی استاندارد صنعتی برای ذخیره سازی مواد غذایی شد. رنگدانه های آبی در مقابل اشعه فرابنفش دارای مقاومت بالایی هستند و به راحتی گرد و غبار به خود نمی‌گیرند.

از مهمترین مزیت های پلی اتیلن سهولت در بازیافت و استفاده مجدد از بشکه ها است.

سوالات متداول تاریخچه بشکه آبی پلاستیکی

 1. دلیل تولید بشکه های پلاستیکی چه بود؟

ذخیره سازی مواد مختلف و سهولت در حمل و نقلشان از عمده ترین و اصلی ترین دلایل تولید بشکه پلاستیکی بود.

2. اولین بشکه هایی که تولید شدند از جنس پلاستیک بودند؟

خیر. اولین بشکه هایی که تولید شدند از جنس چوب همراه با نوار های فلزی بودند. پس از آن بشکه های فلزی و سپس انواع پلاستیکی تولید شدند.

3. بشکه پلاستیکی از چه ماده ای ساخته شده است؟

مواد پلاستیکی استفاده شده در تولید بشکه های پلاستیکی، پلی اتیلن با وزن مولکولی و چگالی بالا هستند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.