آینده بسته بندی پلاستیکی

آینده بسته بندی پلاستیکی

مواد سازنده بسته بندی پلاستیکی طی چندین دهه توسعه یافته اند. رونق آنها با بطری پلاستیکی نوشیدنی که در دهه 1960 اختراع شد، آغاز شد. در طول سال ها تاکنون پلیمرهای بیشتری تولید شده اند. دوام بالا، استقامت و خواص مکانیکی عالی از ویژگی های پلیمرهای جدید هستند که بسته بندی را برای مصرف کننده پسند می‌کند. در این مقاله،به آینده بسته بندی پلاستیکی و پایداری آن نگاه می‌کنیم.

آینده بسته بندی پلاستیکی

آینده بسته بندی پلاستیکی

متاسفانه تا همین اواخر هیچ توجهی به موضوع مدیریت پسماند پلاستیک نشده است. به همین دلیل محل های دفن زباله مساحت خود را افزایش داده و محیط زیست به زباله هایی با منشاء مختلف آلوده شده است. در حال حاضر، همانطور که هر روز از منابع مختلف متوجه می شویم، آلودگی در تمام اکوسیستم های روی زمین با سهم بزرگ پلاستیک مشاهده می شود.

مدتی است که اروپا در تلاش است تا به شدت بر روی مشکل زباله و کاهش تأثیر آن بر دنیای اطراف ما تمرکز کند. تاکید روزافزونی بر مدیریت مناسب زباله است که در وهله اول از تولید بیش از حد بسته بندی جلوگیری می کند. اگر این امکان وجود ندارد باید چندین بار استفاده یا بازیافت شود. این اقدامات در حال حاضر در سطوح مختلف اعمال می شود، اما بسته به نوع زباله، توسعه ضعیفی دارد. به گفته رئیس اتاق بازیابی و بازیافت زباله لهستان، 25 درصد پلاستیک ها در حال بازیافت هستند.

با بررسی جزئیات متوجه می‌شویم سطح بازیافت بطری PET حدود 50٪ اما پلاستیک های انعطاف پذیر در حال حاضر نزدیک به صفر است.

سوال اینجاست: علت این وضعیت چیست؟

بطری ها از یک ماده همگن و تمیز ساخته شده اند که به راحتی قابل بازیافت و پردازش است. از طرفی پلاستیک های انعطاف پذیر تاکنون از پلیمرهای مختلفی ساخته شده‌اند که حاوی مواد افزودنی بهبود دهنده هستند که بر امکان علامت گذاری(labelling)، مرتب سازی و بازیافت تأثیر می‌گذارند.

با در نظر گرفتن موارد فوق، بازار بسته بندی پلاستیکی انعطاف پذیر روند جدیدی را در برابر اثرات زیست محیطی محصولات اتخاذ کرده است. تعدادی از سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی پروژه‌هایی را با هدف شناسایی بهترین راه‌حل‌ها انجام داده‌اند که مواد بسته بندی را قابل بازیافت می‌کند و امکان استفاده بیشتر از مواد بازیافتی را فراهم می‌کند.

ذینفعان این سازمان ها زنجیره فرآوری پلیمر، تولیدکنندگان مواد خام، نمایندگان شرکت‌های بسته بندی، صاحبان برند و خرده فروشان، شرکت‌های دسته بندی و بازیافت زباله و مصرف‌کنندگان نهایی وجود هستند. تنها چنین رویکرد جامعی به موضوع می تواند توافقی را در مورد اقدامات بعدی که برای کاهش تأثیر زباله های پلاستیکی بر محیط زیست مورد نیاز است.

این احتمال وجود دارد که در طول زمان کمیسیون اروپا مقرراتی را ایجاد کند که تولید کنندگان و بازاریابان بسته بندی پلاستیکی را مجبور به استفاده دقیق از روش های حفاظت محیط زیست کند. در حال حاضر، تولیدکنندگان مسئول هزینه های مربوط به برخورد با زباله های پلاستیکی خواهند بود. در آینده، مقررات احتمالی اجرا شده توسط کمیسیون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تعریف قوانین برای محصولات پایدار
  2. الزام تولیدکنندگان به معرفی محصولات منطبق با اصول اقتصاد دایره ای
  3. اجبار یک جریان مناسب از اطلاعات در زنجیره ارزش
  4. ممنوعیت استفاده از مواد بسته بندی که بازیافت آنها بسیار گران یا غیرممکن است
  5. محدود کردن ذخیره سازی یا سوزاندن زباله های پلاستیکی

کار فعلی روی محصولاتی متمرکز شده است که با دستورالعمل های بسته بندی پلاستیکی انعطاف پذیر مطابقت دارند. این فرآیند پیچیده است، زیرا پارامترهای بسته بندی باید در هنگام استفاده از مواد اولیه جدید رعایت شوند. این ممکن است باعث ایجاد خواص متفاوتی نسبت به موارد قبلی شود.

دستیابی به اهداف تعیین شده و حفاظت از محیط زیست در برابر تأثیرات منفی فعالیت انسانی در حال حاضر وظیفه هر حلقه در زنجیره است. این شامل همکاری متقابل به منظور توسعه راه حل های کاربردی و همچنین آموزش است، به ویژه هنگامی که صحبت از کاربران نهایی می شود که باید آگاهانه از روند بسته شدن گردش مواد حمایت کنند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.