تعمیر مخزن پلی اتیلن

تعمیر مخزن پلی اتیلن

یکی از حقایق جهانی در رابطه با پلی اتیلن این است که به سختی تعمیر می شوند. خوشبختانه این مخازن به ندرت احتیاج به تعمیر پیدا می کنند، اما خب بسته به شرایط و نحوه نگهداری صاحب مخزن، می تواند این اتفاق بیوفتد.

سوالات متداول تعمیر مخزن پلی اتیلن

1. بهترین روش ترمیم ترک در مخزن پلی اتیلن چیست؟

جوش دادن مخازن پلاستیکی یا پلی اتیلنی یکی از متداول ترین روش های ترمیم ترک در دنیای تعمیر مخازن پلی اتیلن است. جوش خوردگی های فلزی معمولاً شامل گرمای شدید و مشعل های ویژه ای هستند تا قطعات را به یکدیگر متصل کنند. جوش خوردگی های پلی اتیلنی قطعات پلاستیکی ذوب شده پلاستیکی نیستند که برای اتصال دو طرف ترک به هم وصل می شوند. در عوض، آنها اپوکسی های مخلوط شده دستی هستند که از یک واکنش شیمیایی برای ترکیب پلاستیک استفاده می کنند.

2. چگونه مخزن پلی اتیلنی خود را برای تعمیر آماده کنم؟

ساده ترین راه خرید کیت تعمیر مخزن است. اگر این کیت شامل پاک کننده برای پلاستیک نباشد، نیاز است که خود استون نیز خریداری کنید. می توانید از صابون و آب هم استفاده کنید، اما استون مطمئن تر است. بسیار مهم است که، هنگام تمیز کردن منطقه آسیب دیده، از هیچ گونه الکلی استفاده نکنید.

3. آیا جوشکاری مخزن پلی ضد آب است؟

بله، مخازن پلی اغلب برای نگهداری مایعاتی اعم از آب، سوخت، روغن، و یا دیگر مواد شیمیایی استفاده می شوند. بیشتر این جوش خوردگی ها در برابر حل شدن در مایعات ذکر شده مقاوم هستند.

4. آیا جوش خوردگی های پلی اتیلن در برابر حرارت مقاوم هستند؟

بله ، اگرچه بستگی به نوع جوشکاری شما دارد. بسیاری از جوش های پلی اتیلن، پس از خشک و ترمیم شدن، در برابر حرارت مداوم تا 500 درجه و گرگرفتگی تا 600 درجه مقاومت می کنند.

5. آیا جوش خوردگی های پلی اتیلن در برابر سرما مقاوم هستند؟

بله. جوش های پلی اتیلن می توانند در برابر دمای سرد تا -67 درجه فارنهایت مقاومت کنند.

6. چگونه تعمیرات مخزن پلاستیکی را به اتمام برسانم؟

پس از گذشت مدت زمان لازم برای سرد شدن جوش خوردگی و سفت شدنش، با استفاده از کاغذ سنباده، از درجه های کم آن شروع کنید، به خوبی روی سطح بکشید تا صاف و یکنواخت شود. همچنین می توانید بیرون مخزن را رنگ نیز بکنید.

 

نحوه تعمیر مخزن پلی اتیلن

اگرچه مخازن آب پلی اتیلن بسیار قوی هستند، اما گاهی اوقات ناشی از شرایط سخت آب و هوایی و یا محیط های کاری سخت نشتی ایجاد می کنند. مخازن پلاستیکی قیمت های متفاوتی دارند، که برخی برای جایگزینی بسیار گران هستند. به همین سبب بسیاری از افراد بر آن می شوند تا خود مخزن یا منبع آبشان را تعمیر کنند. خبر خوب این است که تعمیر مخزن پلی اتیلن، بسته به نوع آسیب وارده، کار سختی نیست و خود به تنهایی می توانید این کار را با موفقیت به اتمام برسانید.

یکی از ایراداتی که مخازن آب پلی اتیلن ممکن است با آن مواجه شوند، نشتی است. اگر مخزن آب پلی یا بشکه پلاستیکی 220 شما دارای نشتی است، با استفاده از یک تفنگ حرارتی و صرف مقداری زمان می توانید جلوی آن را بگیرید.

مرحله اول تخلیه مخزن

مخزن را کاملا تخلیه کنید. به منظور تعمیر صحیح مخزن، قبل از شروع روند تعمیر باید مخزن را تا زیر سطح ترک از آب تخلیه کنید.

مرحله دوم شست و شو

با استفاده از صابون و آب، قسمتی از مخزن که قصد تعمیرش را دارید، تمیز کنید. لازم است که سطح مخزن عاری از هرگونه روغن، آهک و رنگ باشد؛ فقط پلاستیک خالص.

مرحله سوم ایجاد سوراخ دو طرف شکاف

در دو انتهای شکاف، سوراخ هایی کوچک با مته ایجاد کنید. چرا باید این کار را بکنید؟ زیرا با این کار جلوی گسترش شکاف در هر دو جهت را می گیرید.

سوراخ کردن دو طرف شکاف با مته
سوراخ کردن دو طرف شکاف
مرحله چهارم حرارت دادن به ناحیه

محل آسیب دیده و موردنظر جهت تعمیر را با یک تفنگ حرارتی یا مشعل پروپان گرم کنید. برای اطمینان از توزیع یکنواخت حرارت به کل ترک، ناحیه بیشتری از تعمیر را در نظر بگیرید و حرارت دهید.

مرحله پنجم اضافه کردن مواد پرکننده

مواد پرکننده را اضافه کنید. با استفاده از مقدار کمی مواد پرکننده پلی اتیلن، آن ها را روی شکاف قرار داده و به گرم کردن ناحیه مورد نظر ادامه دهید. مواد را به آرامی جابجا کنید تا ترک کاملاً پر شود. پلاستیک مذاب را با چاقوی بتونه صاف کنید تا کل منطقه را پر کند. موادی که اضافه آمده اند و حالت برجسته گرفته اند را با چاقوی ابزار بریزید.

مرحله ششم تست مخزن

مخزن را مورد تست و بررسی قرار دهید. هنگامی که مخزن برای لمس کردن به میزان کافی سرد شد، مخزن را مجدداً با آب پر کرده و هرگونه نشتی را بررسی کنید. اگر متوجه نشتی در همان ناحیه و یا ناحیه دیگری شدید، همین روند را دوباره تکرار کنید.

تست مقاومت مخزن
تست مخزن

تعمیر یا تعویض مخزن پلی اتیلن؟

چه موقع باید به جای تعمیر مخزن آب پلاستیکی، آن را تعویض کرد؟ در مورد تصمیم گیری در رابطه با تعمیر مخزن یا تعویض آن، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

آیا مخزن آبتان از نوعی هست که بتوان آن را با استفاده از جوش پلی اتیلنی تعمیر و ترمیم کرد؟ برخی مخازن پلاستیکی از موادی ساخته شده اند که در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند. ممکن است موادی که برای جوش خوردگی شکاف پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند همچین قابلیتی نداشته باشند و باعث سمی شدن آب به دلیل قرار گیری مداوم در معرض نور آفتاب و اشعه فرابنفش شوند.

آیا ناحیه آسیب دیده برای نگهداری مواد پرکننده و جوش خوردگی، ضخامت کافی دارد؟ اگر پلاستیکی که قصد تعمیرش را دارید، خیلی نازک باشد، احتمالا برایتان مقرون به صرفه تر خواهد بود که تعویضش کنید.

شکل مخزن خود را در نظر بگیرید. آیا مخزنی مستطیل شکل است؟ آیا یک مخزن گرد است؟ مخازنی که دارای سطوح صاف هستند، فشار بیشتری بر مرکز هر طرف وارد می کنند، پس اگر خراش و ایراد در آن ناحیه است، بهتر است به تعویض مخزن فکر کنید.

تعمیر یا تعویض مخزن پلی اتیلن؟
مخازن پلی اتیلن

سخن آخر

کدام هزینه بر تر است؟ تعمیر مخزن پلی اتیلن و یا تعویض آن؟ کاملا بستگی به شرایط مخزنتان و عمق و ناحیه خرابی آن دارد. ممکن است ترک کوچکی بر داشته باشد که به راحتی تعمیر شود و ممکن است ترک انقدر عمیق باشد که تعویض مخزن برایتان مقرون به صرفه تر باشد.

روش هایی که ذکر شد هم برای بشکه های پلاستیکی و هم مخازن پلی اتیلنی بزرگ کاربرد دارند. به این نکته توجه کنید بشکه هایی که پناد پلاستیک عرضه می کند، از مقاومت بدنه و ضخامت کافی برخوردار هستند که با گذر از انواع تست ها به ندرت پیش می آید با ایراد مواجه شوند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.