آشنایی با مواد اولیه پلاستیک

آشنایی با مواد اولیه پلاستیک

آشنایی با مواد اولیه پلاستیک

بشکه های پلاستیکی از مواد اولیه پلاستیکی تحت عنوان پلی اتیلن ساخته می شوند. دنیای پلاستیک ها دنیای گسترده ای است و رنج وسیع و گسترده ای از مواد اولیه را در بر می گیرد. این مقاله صرفا جهت آشنایی با مواد اولیه پلاستیک، که از مواد سازنده بشکه پلاستیکی 220، محصول پناد پلاستیک، است فراهم آورده شده است.

پلی اتیلن

یکی از انواع پلیمر ها و مواد اولیه پلاستیک پلی اتیلن است. بگذارید ابتدا بگوییم که پلیمر چیست. بخش “پلی” به معنای چند و “مر” به معنای واحد است. برخی پلیمر ها را رزین، الاستومر و پلاستیک می نامند که درست نیست. پلاستیک اسم ماده خاصی نیست و تنها یک صفت است؛ یعنی هر ماده ای که در برابر فشار نغییر حالت دهد.

پلیمر ها دارای انواع مختلفی اعم از پلیمر طبیعی، اصلاح شده و مصنوعی هستند. پلاستیک های صنعتی و مدرن در حدود 100 سال پیش رایج شدند و از آن زمان تا کنون به تنوعشان افزوده و در صنایع بیشماری مورد استفاده قرار می گیرند. بیش از 60 پلیمر مهم اکنون در بازار موجود هستند که البته مشتقات آن ها نیز به بیش از 2000 تا می رسد و رو به رشد نیز هستند.

یکی از انواع پلیمر ها پلی اولفین ها هستند که گرمانرم هستند و خواص و فرمولاسیون مشابه و شبیه هم دارند. از معروف ترین پلی اولفین ها می توان پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی بوتیل ها را نام برد که به عنوان مواد اولیه پلاستیک در صنایع لوله و تولید بشکه پلاستیکی 220 دارای کاربرد فوق العاده ای هستند.  در صنایع پتروشیمی و پلیمر از مواد پلی اتیلن و پلی پروپیلن در انواع گریدهایشان به وفور استفاده می شود، در زیر به انواع گرید های پلی اتیلن سنگین و سبک اشاره کرده ایم.

مواد پلی اتیلنی
پلی اتیلن

تقسیم بندی مواد پلی اتیلنی

  1. HDPE
    پلی اتیلن با تراکم یا چگالی بالا
  2. LDPE
    پلی اتیلن با تراکم یا چگالی کم
  3. LLPDE
    پلی اتیلن سبک و خطی
  4. VLDPE
    پلی اتیلن خیلی سبک
  5. XLPE
    پلی اتیلن با اتصالات عرضی
پلی اتیلن سنگین

در این نوع پلیمر ها فشردگی زنجیره مولکولی سبب شده که دانسیته افزایش و انعطاف پذیری کاهش قابل توجهی یابد. در مقایسه با پلی اتیلن سبک این مواد شاید مقاومت ضربه پذیری کمتری داشته باشند اما در برابر تنش هایی مانند مواجه با مواد شیمیایی دارای مقاومت خوب و بالایی هستند. این مواد در ساخت موادی که به مقاومت بالا احتیاج دارند مانند بشکه های پلی اتیلنی، مخازن آب، لوله ها و اتصالات کاربرد دارند.

پلی اتیلن سبک

این مواد اولیه پلاستیک دارای وزن مولکولی پایین تر، دانسیته کمتر و انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. کاربرد این ماده در ساخت روکش های کابل، ظروف تحت فشار و کاور ها است.

پلی اتیلن سبک خطی

نسبت به پلی اتیلن سبک این پلی اتیلن دانسیته شان کمتر است. از ویژگی ها خوب آن ها می توان به مقاومت در برابر پارگی، سوراخ شدن، بهتر بودن کشش و استحکام را نام برد. این پلیمر نسبت به پلی اتیلن های صرفا سبک دارای محبوبیت و مصرف بالاتری هستند.

دو نوع پلی اتیلن سبک
پلی اتیلن سبک و سبک خطی

انواع گرید پلی اتیلن

پلی اتیلن ها دارای انواع سبک و سنگین هستند که ما گرید های انواع سنگین و کاربرد هر یک را در زیر ذکر کردیم:

  • پلی اتیلن سنگین EX3

    این پلی اتیلن ها را پتروشیمی های اراک و امیر کبیر تولید می کنند. کاربرد این ماده در ساخت انواع لوله های آبرسانی و انواع نوار تیپ است. در بسته هایی با حجم مختلف دسته بندی می شوند.

  • پلی اتیلن سنگین EX5

    این ماده را پتروشیمی های جم، مارون، امیر کبیر و باختر تولید می کنند. کاربرد این ماده در ساخت گالون، نایلون، نایلکس، لوله های پلی اتیلنی و بشکه های پلی اتیلنی است. معمولا این ماده را در بسته هایی به اندازه 25 کیلوگرم بسته بندی می کنند.

  • پلی اتیلن سنگین 0035 

    این ماده در پتروشیمی بندر امام تولید می شود که از موارد استفاده آن می توان به ساخت محفظه های بادی، قوطی شامپو، ریکا و مثلهم اشاره کرد.

  • پلی اتیلن سنگین bl3

    این ماده نیز توسط پتروشیمی های باختر، جم و مارون تولید می شود. کاربرد این ماده نیز با پلی اتیلن سنگین 0035 یکسان است. این مواد نیز در بسته های 25 کیلوگرمی بسته بندی می شوند.

  • پلی اتیلن های سنگین تزریقی 52518، 5620 و HI500

    از هر سه این گرید های پلی اتیلنی در ساخت ظروف سنگین تزریقی مانند درب بطری نوشابه و یا جعبه های پلاستیکی کاربرد دارند. هر یک از این پلی اتیلن های سنگین در پتروشیمی متفاوتی تولید می شوند به عنوان مثال نوع 52510 در پتروشیمی جم، نوع 5620 در پتروشیمی بندر امام و نوع HI500 در پتروشیمی امیر کبیر تولید و عرضه می شوند.

  • پلی اتیلن سنگین 7000F و 5110

    پلی اتیلن 7000F تولید پتروشیمی های مهر و ایلام و 5110 تولید پتروشیمی آریا ساسول می باشند. هر دو این مواد در تولید نایلون، نایلکس و بشکه های پلی اتینی کاربرد دارند. بسته بندی این مواد نیز بسته به کارخانه عرضه کننده است.

  • پلی اتیلن سنگین PE100

    این ماده را پتروشیمی های جم و مارون تولید می کنند. کاربرد آن نیز در زمینه ساخت لوله های آبرسانی و فاضلابی است.

  • پلی اتیلن سنگین 3840

    از این گرید پلی اتیلن در ساخت مخازن در سایز های گوناگون استفاده می شود. این گرید از نوع گرید های دورانی می باشد.

  • پلی اتیلن سنگین 5030

    پتروشیمی های تبریز و اراک این ماده را تولید می کنند. کاربرد این ماده در ساخت درب بطری و قطعات پلاستیکی است.

گرید مواد پلی اتیلنی
انواع گرید پلی اتیلن

انواع گرید پلی پروپیلن

این گرید از پلیمر ها دارای دو دسته هموپلیمر و کوپلیمر هستند. از نوع هموپلیمر پلی پروپیلن ها در ساخت ظروف پلاستیکی و در کل قطعات سبک استفاده می شود. کوپلیمر ها در ساخت قطعات سنگین، لوله ها و اتصالات پلی پروپیلنی کاربرد دارند.

سوالات متداول آشنایی با مواد اولیه پلاستیک

1. از چه پلیمری برای ساخت بشکه پلاستیکی استفاده می شود؟

ماده اولیه سازنده بشکه های پلاستیکی پلی اتیلن از نوع سنگین با وزن مولکولی بالا است.

2. بشکه های پلاستیکی را از پلی اتیلن سنگین می سازند یا سبک؟

پلی اتیلن سنگین. بشکه های پلاستیکی باید دارای مقاومت بالایی باشند و بتوانند انواع تنش های محیطی را تحمل کنند و آسیبی نبینند. به همین دلیل از پلی اتیلن سنگین ساخته می شوند.

3. از کجا مواد اولیه پلاستیک بخرم؟

فروش مواد اولیه پلاستیک در کارخانه های تولید مواد اولیه انجام می شود. شما می توانید از اینترنت کارخانه هار مرتبط و یا شرکت های عرضه کننده را بیابید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.