مواد قابل اشتعال و مواد قابل احتراق: درک تفاوت های مهم

مواد قابل اشتعال و مواد قابل احتراق: درک تفاوت های مهم

مواد قابل اشتعال و مواد قابل احتراق، هر دو مواد بالقوه خطرناکی هستند که با برگه های ایمنی ارائه می شوند. در حالی که مایعات و جامدات قابل اشتعال می توانند در دمای معمولی احتراق شوند، مواد قابل احتراق برای احتراق به سطح حرارت بالاتری نیاز دارند. هر زمان که این مواد خطرناک را ذخیره یا حمل میکنید، مطمئن شوید که اقدامات مناسبی را برای به حداقل رساندن خطر آتشسوزی انجام میدهید.

مواد قابل اشتعال و احتراق

تعاریف مواد قابل اشتعال و احتراق

هنگام مقایسه مواد قابل اشتعال با مواد قابل احتراق، کد مایعات قابل اشتعال و احتراق را انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA 30) بیان می کند که مایعات قابل اشتعال موادی با نقطه اشتعال کمتر از 100 درجه فارنهایت هستند. در مقابل، این کد رسمی بیان می‌کند که مایعات قابل احتراق محلول‌هایی با نقطه اشتعال بیشتر از 100 درجه فارنهایت هستند.

نقطه اشتعال یک ماده کمترین دمایی است که در آن ماده بخاری از خود ساطع می کند که می تواند با اکسیژن اطراف در هوا واکنش داده و آتش بگیرد. یعنی مایعات قابل اشتعال بیشتر از مایعات قابل احتراق در دمای پایین تر مشتعل می شوند. با توجه به اینکه مواد قابل احتراق در دمای کمتر از 100 درجه فارنهایت بخارات آتش زا منتشر نمی کنند، هنگام ذخیره یا حمل این مواد نباید مشکلات زیادی داشته باشید. میانگین محدوده دمایی یک انبار معمولی بین 55 درجه فارنهایت تا 76 درجه فارنهایت است. در حالی که کانتینرهای حمل و نقل بندرت دارای دمای داخلی بالاتر از 100 درجه فارنهایت هستند. با این حال، هنگامی که صحبت از ذخیره و حمل مواد قابل اشتعال می شود، باید برگه اطلاعات ایمنی مواد همراه با ماده خطرناک را مطالعه کنید تا خطر اشتعال را به حداقل برسانید.

اهمیت برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (MSDS)

هنگام خرید یا ارسال یک ماده بالقوه خطرناک، باید برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمایی (MSDS) را از تامین کننده مواد شیمیایی دریافت کنید. این سندی ضروری است که شامل اطلاعات حیاتی در مورد خواص شیمیایی و فیزیکی محصول است، مانند:

  1. نقطه اشتعال مایع یا ماده
  2. این که آیا این ماده قابل احتراق است یا قابل اشتعال
  3. اجزای خطرناک ماده، از جمله اندازه گیری پتانسیل سمی مواد
  4. داده های خاص در مورد خواص فیزیکی، از جمله وضعیت فعلی ماده، نقطه جوش و pH آن
  5. داده های خاص در مورد واکنش پذیری محصول، از جمله اطلاعات مفید در مورد نیازهای ذخیره سازی خاص و مواد شیمیایی ناسازگار مربوطه
  6. اقدامات کمک های اولیه اضطراری که باید در صورت تماس مستقیم با محصول رعایت کنید
  7. هنگامی که MSDS را برای یک ماده یا محصول خاص مطالعه کردید، می توانید از اطلاعات ارائه شده برای اعمال اقدامات ایمنی مناسب هنگام ذخیره و ارسال ماده استفاده کنید.

چگونه باید مواد قابل اشتعال و احتراق را به درستی نگهداری کرد؟

هنگام نگهداری مواد قابل اشتعال و احتراق باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. اگر می خواهید خطر اشتعال را محدود کنید، این قوانین ساده را دنبال کنید:

  1. از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.
  2. مطمئن شوید که مواد خطرناک و محترقه را در محیطی با تهویه مناسب نگهداری می کنید. از کابینت هایی با دریچه های تعبیه شده استفاده کنید تا
  3. اگر این ماده بخارات قابل اشتعال ساطع کند، قبل از آتش گرفتن از ساختمان خارج شود.
  4. از نگهداری مواد ناسازگار با هم خودداری کنید.
  5. MSDS را به دقت بخوانید تا ببینید آیا محصول شما دارای مواد ناسازگار است یا خیر. مطمئن شوید که مواد شیمیایی ناسازگار را دور از یکدیگر ذخیره می کنید. هنگامی که دو ماده ناسازگار با یکدیگر واکنش نشان می دهند، می توانند یک واکنش گرمازا تهاجمی و خطرناک ایجاد کنند.
  6. مراقب نقطه اشتعال مواد باشید.
  7. نقطه اشتعال دقیق ماده را بررسی کنید و از این اطلاعات برای تغییر دمای داخلی واحد ذخیره سازی یا انبار خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کابینت های شما تا حد امکان خنک و خشک هستند.
  8. از ظروف نگهداری ایمن و مهر و موم شده استفاده کنید.
  9. هر زمان که مواد قابل اشتعال یا احتراق را ذخیره می کنید، از ظروف نگهداری مجاز استفاده کنید که از مواد غیر رسانا مانند پلاستیک یا شیشه ساخته شده اند.

چگونه باید مواد قابل اشتعال و احتراق را به درستی ارسال کنید؟

هنگامی که مواد قابل اشتعال و احتراق را حمل می کنید، همچنین باید از مجموعه قوانین ساده ای پیروی کنید تا اطمینان حاصل شود که خطر احتراق یا انفجار در طول حمل و نقل را به حداقل می رساند:

  • از ظروف تایید شده و ایمن استفاده کنید.
  • اگر مواد را تحت گروه‌های I، II یا III جدول طبقه‌بندی hazmat ارسال می‌کنید، باید از بسته بندی hazmat تأیید شده استفاده کنید. این بسته بندی دارای تاییدیه سازمان ملل به اندازه کافی قوی است که در برابر تغییرات فشار اتمسفر مقاومت کند و شوک هایی را در طول حمل و نقل که می تواند باعث احتراق شود را جذب کند.
  • مواد را دور از منابع اشتعال نگه دارید.
  • در طول فرآیند حمل و نقل، مطمئن شوید که مواد خطرناک را دور از مواد محترقه یا گازهایی مانند واحدهای گرمایش، موتور کشتی، فرش‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شوند، ذخیره می‌کنید.
  • نزدیک ظروف نگهداری سیگار نکشید.
  • ظروف را به درستی برچسب بزنید.
  • هر زمان که مواد خطرناک و بالقوه خطرناک را ارسال می کنید، باید برچسب هازمات مربوطه را به ظرف بچسبانید. این برچسب‌ها به کارکنان زنجیره تامین اجازه می‌دهد تا بدانند چه چیزی در جعبه وجود دارد تا بتوانند محموله را به طور مناسب و با دقت انجام دهند. اگر برچسب یا پلاکاردی بر روی ظرف خود نزنید، قانون را زیر پا گذاشته و با جریمه ای جدی روبرو خواهید شد.

برای اطمینان از ذخیره سازی و حمل و نقل ایمن، تفاوت ها را بدانید

نکته اصلی تفاوت بین مواد قابل اشتعال و احتراق این است که اولی می تواند در دماهای پایین تر از دومی مشتعل شود. در هر دو مورد، باید به سند MSDS مربوطه مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنگام ذخیره یا حمل این مواد خطرناک، تمام اقدامات ایمنی مناسب را برای جلوگیری از احتراق و آتش سوزی انجام می دهید.

نکات کلیدی:

مواد قابل اشتعال موادی با نقطه اشتعال کمتر از 100 درجه فارنهایت و مواد قابل احتراق موادی با نقطه اشتعال بیش از 100 درجه فارنهایت هستند.
هر ماده قابل اشتعال یا احتراق دارای برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) است که خواندن دقیق آن ضروری است.
هنگام ذخیره و حمل مواد خطرناک، مطمئن شوید که از مقررات سازمان ملل متحد پیروی می کنید.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده میباشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.