مخزن پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن

تا کنون از مزایای بیشمار بشکه پلاستیکی 220 یا همان بشکه پلی اتیلنی گفته ایم، در این مطلب قصد داریم به معرفی مخزن پلی پروپیلن بپردازیم.

مقدمه

مخزن پلی پروپیلن را در دمای بسیار بالا (در حدود 280 درجه سانتی گراد) با اسکترود کردن پلی پروپیلن که یک ترموپلاست است تولید می کنند. اکسترود کردن به معنای فرآیندهایی است که بر روی پلاستیک به انجام رسانده و محصولاتی مانند مخازن پلی پروپیلنی و یا پلی اتیلنی را ایجاد می کنند.

پلی پروپیلن

این ماده همانطور که گفتیم ترموپلاستی است که با پلیمریزه کردن پروپیلن به دست می آید ک همچنین قابلیت بازیافت شدن نیز دارد.

این ماده سال ها پیش تولید شده و از همان ابتدای تولیدش نیز دارای هزینه کمتری نسبت به پلی اتیلن بود.

  • انواع پلی پروپیلن: این ماده به 3 صورت تولید می شود: آتاکتیک (atactic)، سیندیوتاکتیک (syndiotacti) و ایزوتاکتیک (isotactic). بیشتر از حالت ایزوتاکتیک آن استفاده می شود. و یا در برخی موارد افزودنی های دیگری مانند پلی اتیلن نیز به آن می افزایند.

از جمله پیشرفت هایی که در ایرانیان به وضوح به چشم می خورد، پیشرفت در تولید مایحتاجی مانند مخازن و یا لوله های فاضلاب است. مواد مورد استفاده در تولید این محصولات به ایران وارد شده و شرکت هایی با استفاده از آن ها به تولید مخازن پلی پروپیلنی و یا لوله های تک جداره و دو جداره فاضلابی می پردازند.

  • نکته دیگری که در رابطه با پلی پروپیلن وجود دارد این است که این ماده در رقابت تنگاتنگی با پلی اتیلن قرار دارد که حتی ممکن است به سبب مقاومت بیشترش در برابر مواد شیمیایی و همچنین دوامش در دمای بالاتر، جایگزین این ماده شود.
فرمول شیمیایی پلی پروپیلن
پلی پروپیلن

سوالات مخزن پلی پروپیلن

آیا مخازن پلی پروپیلن بهترین انتخاب برای ذخیره مایعات هستند؟

مخازن پلی پروپیلن معمولاً به عنوان مخازن ذخیره سازی مایع، وقتی زمان ذخیره مواد تهاجمی مانند استون (دی متیل کتون) یا سوخت دیزل به میان می آید، از بهترین گزینه ها هستند.

کدام مخازن برای دمای شدید توصیه می شود؟
مخازن پلاستیکی CPVC (کلردار شده PVC) و مخازن پلی پروپیلن هر دو در دمای 220 درجه فارنهایت قابل استفاده هستند. PTFE یک مخزن پلاستیکی است که قابل استفاده در دمای 400 درجه فارنهایت است. مخازن پلی پروپیلن برای دمای زیر انجماد توصیه نمی شوند.

1. کدام مخازن برای سطوح pH شدید مناسب هستند؟

مخازن پلی پروپیلن برای کاربردهای pH در هر دو سطح (بسیار اسیدی یا بسیار قلیایی) مناسب هستند.

2. آیا مخازن پلی پروپیلن نسبت به فولاد ضدزنگ یا آلیاژ در برابر مواد شیمیایی مقاوم تر هستند؟

مخازن پلاستیکی پلی پروپیلن با محلولهای قلیایی، روغنهای معدنی، آمینها، سوخت جت و پراکسید هیدروژن به همراه اسیدهای متداول شامل هیدروکلریک (20٪)، مالئیک، نیتریک (50٪) و فسفر سازگار هستند.

مواردی هم وجود دارند که این مخازن مناسب استفاده نیستند، از جمله اسیدهای غلیظ، بنزن و تولوئن. برای اسیدهای غلیظ، هاستالوی ترجیح داده می شود. برای بنزن و تولوئن، اغلب PVDF، رزین مخصوص مخازن پلاستیکی استفاده می شود.

 

مخزن پلی پروپیلن

از انواع مختلف پلی پروپیلن به سبب ویژگی های استحکام، طول عمر و ماندگاری بالایشان در ساخت مخازن استفاده می شود.

از کاربرد های برجسته و مهم مخازن PP، نگهداری و ذخیره سازی مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مختلف است. از جمله ویژگی های این مخازن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رطوبت را به خود جذب نمی کنند.
  • دماهای بسیار بالا و بسیار پایین را به راحتی تحمل می کنند.
  • عایق حرارت هستند.
  • در برابر ترک برداشتن و ضربات، دارای مقاومت بالایی هستند.
  • دارای مقاومت کششی بالایی هستند.
  • جهت تولید، نسبت به مخازن پلی اتیلنی، هزینه کمتری صرف می کنند.
  • از نفوذ و خروج مواد به خوبی، جلوگیری به عمل می آید.
  • از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.

مقایسه پلی پروپیلن با پلی اتیلن

  1. از جمله شباهت های این دو ماده می توان به قابلیتشان در ذخیره سازی مواد شیمیایی، اسید، خورنده و مثلهم اشاره کرد.
  2. معمولا مخازن پلی پروپیلنی که برای ذخیره سازی مواد اسیدی کاربرد دارند به رنگ سبز و بشکه های پلی اتیلنی به رنگ سیاه هستند.
  3. مخزن پلی پروپیلن نسبت به مخزن پلی اتیلن دارای درجه حرارت کارکردی بالاتری هستند.
  4. مخازن پلی پروپیلن دارای خواص فیزیکی و مکانیکی بیشتری نسبت به پلی اتیلن هستند.
  5. برای تولید، مخازن پلی اتیلن فرآیند ساده تری را طی می کنند و در نتیجه دارای هزینه کمتری هستند.
  6. مخازن پلی اتیلنی برخلاف مخازن پلی پروپیلنی قابلیت ذخیره سازی مواد غذایی هم دارند.
مقایسه بین مخازن پلی پروپیلنی و پلی اتیلنی
مقایسه مخازن پلی پروپیلنی با پلی اتیلنی

تولید مخازن

برای تولید این مخازن از دو فرآیند استفاده می شود. روش اول همان روش تولید بشکه های پلاستیکی قالب گیری دورانی است که در آن با استفاده از پودر پلی پروپیلن، فرآیند تولید را انجام می دهند.

روش دیگر با استفاده از ورق های پلی پروپیلنی انجام می پذیرد. طبیعتا به جهت تولید مخازن با ابعاد و سایز های گوناگون از ورق هایی با ضخامت ها و اندازه های مختلف استفاده می شود.

مزایا

این مخازن با ورودشان به صنایع آب و فاضلاب، صنایع پتروشیمی و … مزایای خود را به خوبی اثبات کرده اند. از جمله مزایای مخازن پلی پروپیلنی می توان مقاومتشان در برابر خوردگی، ضربه و مقاومت حرارتی مناسبشان در برابر دما های خیلی گرم و خیلی سرد را نام برد.

از نظر سختی این مخازن مابین مخازن پلی اتلینی و پی وی سی قرار دارند. از لحاظ وزنی نیز سبک تر از مخازن پلی اتیلنی هستند. این که با گذشت زمان، مواد اولیه این مخازن نیز دچار فرسودگی شوند یا نه به دما، تنش برشی و میزان اکسیژن محیط فضای عملیاتی بستگی دارد.

کاربرد مخزن پلی پروپیلنی

از آن جایی که بارها در همین مطلب ذکر شد که این مخازن در برابر مواد شیمیایی و اسیدی دارای مقاومت بالایی هستند پس قطعا در صنایعی کاربرد دارند که با این مواد سروکار دارند.

اصلی ترین کاربرد مخازن پلی پروپیلن ذخیره سازی مواد اسیدی مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید کلریدریک و … است.

انواع مخازن پلی پروپیلنی
کاربرد مخزن پلی پروپیلنی

قیمت مخازن پلی پروپیلن

همانند هر محصول دیگری، مخازن پلی پروپیلنی نیز با افزایش درصد خلوص مواد اولیه شان، هزینه شان نیز بیشتر می شود. همانطور که در مقالات قبلی ذکر کردیم مخازن پلی اتیلنی دارای هزینه بسیار پایین تری نسبت به دیگر مخازن هستند که دارای کاربرد های فراوانی نیز هستند.

مخازن پلی پروپیلن نسبت به مخازن پلی اتیلنی دارای هزینه بیشتری هستند؛ هرچند بیان این نکته نیز قابل ذکر است که قیمت این دو مخزن با یکدیگر تقریبا برابری می کنند. علت گران تر بودن این مخازن، فرآیند تولید پیچیده تر آن ها است. از جمله عوامل تاثیر گذار در قیمت مخزن پلی پروپیلن می توان به ابعاد مخزن، سیالی که قصد ذخیره اش در مخزن را دارید و درصد خلوص مواد اولیه آن اشاره کرد.

از آن جایی که قیمت ها بسیار متغیر هستند نمی توان قیمت دقیقی را برای این محصولات ذکر کرد. شما بایستی با شرکت ها و کارخانجات تولید کننده این مخازن جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.