مخزن ویژه کود مایع

مخزن ویژه کود مایع

از دیگر کاربرد های مخازن پلی اتیلنی و بشکه های پلاستیکی ذخیره سازی انواع کود مایع و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع کشاورزی است. در این مقاله نیز تصمیم گرفتیم تا اشاره ای به مخزن پلی اتیلن و بشکه های مناسب ذخیره سازی کود و مواد مشابه و روش های مناسب نگه داری و ذخیره سازی آن ها بکنیم. با ما همراه باشید.

انواع مختلف کود های شیمیایی در زمین های کشاورزی به جهت حاصل خیزی بهتر خاک و رشد مناسب گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. در این کود ها مواد غذایی مورد نیاز گیاهان تجمع یافته است که با استفاده از روش های مدرن، این کود ها را تبدیل به مایع کرده و در زمین های کشاورزی ای که از روش های آبیاری قطره ای به جهت آبیاری گیاهانشان بهره می برند همزمان کود مایع را هم به محصولات می رسانند.

مخزن ویژه کود مایع

در ابتدا که هنوز مخازن پلی اتیلنی و یا بشکه های پلاستیکی روی کار نیامده بودند، از مخازن فلزی و تحت فشار به عنوان مخزن ویژه کود مایع استفاده می کردند.

با پیشرفت در تولید کود های شیمیایی و تولید انواع کریستالی که به راحتی در آب حل می شوند، از مخازن و بشکه های پلاستیکی ویژه ذخیره سازی انواع کود شیمیایی و مایع به عنوان جایگزین مخازن پیشین استفاده کردند.

مخزن پلی اتیلن ویژه کود
مخزن پلی اتیلن

جهت ذخیره سازی کود مایع در مخازن پلی اتیلنی به روش زیر باید عمل کرد:

  • استفاده از پمپ برای تزریق و انتقال کود
  • استفاده از دمنده ای برای ترکیب آب با کود
  • استفاده از فیلتری به جهت جداسازی مواد معلق و جامدات موجود در محلول

به این نکته توجه کنید که فرآیند مخلوط سازی مواد، بایستی به صورت یکنواخت و پیوسته انجام پذیرد. برای تزریق کود مایع به گیاهان همانطور که گفتیم از سیستم آبیاری مورد استفاده در زمین کشاورزی استفاده می شود، مخلوط اولیه و تزریق محلول کود به آب مخصوص آبیاری، رقت مورد نظر ما و متناسب با نیاز گیاهان را تنظیم می کند.

مخازن ویژه کود مایع، دارای پمپ های مخصوصی هستند، که این پمپ ها شیر های قابل تنظیمی دارند. با تنظیم کردن این شیر ها بر روی مقدار مورد نظرمان، کود مایع به میزان مناسب و کافی تزریق شده و به گیاه می رسد.

مخازن پلی اتیلنی ویژه ذخیره کود مایع

بسیاری از افراد نیز به این مخازن و یا بشکه ها برای استفاده در زمین کشاورزی نیاز ندارند. این افراد در کارخانجات مربوط به تولید کود ها و مواد شیمیایی مشغول به فعالیت هستند که برای ذخیره سازی، نگه داری و حمل و نقل کود ها و مواد تولیدیشان به محفظه هایی مطمئن نیاز دارند.

به جهت جا به جایی بسته به اندازه و حجم کود مورد نظر، از مخازن و بشکه های مختلفی می توان استفاده کرد. اما صرف نظر از حجم و اندازه، مهم است که جنس محفظه انتخابی تان پلاستیکی و یا همان پلی اتیلنی باشد.

زیرا محفظه مناسب باید استاندارد ها و ویژگی های خاصی داشته باشد، به خصوص مخازن پلی اتیلنی که در جهت تزریق کود ها نیز عمل می کنند، باید از نظر پمپ ها مطمئن باشند تا با تزریق کود اضافی خطر و آلودگی ایجاد نکنند.

مخزن پلی اتیلنی
مخازن پلی اتیلنی

دلایل استفاده از مخزن پلی اتیلنی برای ذخیره کود

  • این مخازن دارای وزن سبکی هستند و به راحتی جا به جا می شوند.
  • بدنه مخزن ویژه کود مایع نسبت به خوردگی مقاوم است.
  • به راحتی می توان این مخازن را به شبکه های لوله کشی متصل کرد.
  • نسبت به دیگر محفظه های مورد استفاده در این زمینه، ارزان تر هستند.
  • مخازن پلی اتیلنی با هیچ ماده شیمیایی و کودی واکنش نشان نمی دهد.

نحوه ذخیره کود مایع در مخزن پلی اتیلن

اولین موردی که حتما باید به آن توجه کنید، خرید مخزن پلی اتیلن و یا بشکه پلاستیکی از فروشگاهی مطرح است. زیرا مخزن و بشکه موردنظر بایستی استاندارد های خاصی داشته باشد و از استحکام و قدرت بالایی برخوردار باشد.

مخزن ویژه کود مایع خود را باید تا حد امکان نزدیک به منابع آب زیرزمینی و یا هر جریان آب دیگری نصب کنید.

همانطور که پیش تر نیز در رابطه با مخازن پلی اتیلنی ذکر کردیم، سطحی که مخزن را بر روی آن نصب می کنید بایستی کاملا صاف و مسطح باشد. از قبل این موارد را بررسی کنید.

حجم کودی که قصد ذخیر سازی اش را دارید، از قبل در نظر بگیرید و متناسب با آن مخزن مورد نظرتان را تهیه بفرمایید.

نحوه ذخیره کود مایع در مخزن
ذخیره کود مایع در مخزن
سخن آخر

از بشکه پلاستیکی 220 هم می توان برای ذخیره سازی و نگه داری انواع کد های شیمیایی و دیگر مواد استفاده کرد. تنها نکته ای که راجع به آن ها وجود دارد، این بشکه ها را بیشتر برای مصارف جا به جایی مورد استفاده قرار می دهند.

برای آنکه بتوانید مخزن مورد نظرتان را به طور صحیح انتخاب کنید و با اشتباهات متداول در خرید بشکه و یا مخزن پلاستیکی مواجه نشوید، مقاله راهنمای خرید بشکه پلاستیکی را مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.