مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن

مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن

متأسفانه با فرا رسیدن فصل تابستان همراه با درجه حرارت بالا، باعث هشدار کمی آب شده و بسیاری از شهرها با کمبود جدی آب رو به رو هستند. همچنین این نکته را هم اضافه کنید که در بعضی از شهرهای ایران، آب مصرفی افراد خیلی سالم نیست، به عنوان مثال می توان روستا ها و شهرستان هایی را نام برد که از لوله کشی و تصفیه آب شهری خوبی برخوردار نیستند. متناسب با این وضعیت اضطراری، لزوم وجود مخزن پلی اتیلن برای تأمین آب آشامیدنی ناشی می شود، اما کدام یک را برای داشتن آبی واقعا تمیز و آماده برای استفاده انتخاب می کنید؟

مخازن پلی اتیلن

مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن

امروزه می توان بین دو نوع مخزن اصلی انتخاب کرد: مخازن استیل و پلی اتیلن. بیایید ببینیم تفاوت اصلی این انواع مختلف مخزن چیست و مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن.

مخازن پلی اتیلن به طور گسترده در بخش دریایی مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع آنها حتی در سفرهای طولانی، آب آشامیدنی را در کشتی ها تأمین می کنند، بنابراین سیستم های ایمن و آزمایش شده ای هستند.

پلی اتیلن ماده ای است که از پلاستیک به دست می آید، مخازن آب ساخته شده با این ماده معمولاً برای مصارف غذایی استفاده می شوند، یعنی شامل محصولاتی می شود که همانند آب شرب قابلیت خورده شدن و هضم شدن دارند. آنها دارای سطوح داخلی صاف هستند به طوری که خیلی راحت قابل شستشو هستند و از تکثیر باکتری ها جلوگیری به عمل می آورند.

این ماده اغلب به دلیل مقاومت در برابر فشار زیاد آب، تحت عنوان ماده ای با چگالی بالا نامیده می شود و به همین دلیل نزی اغلب نسبت به فلز ارجحیت دارد. البته دلیل دیگری هم دارد که قیمت بسیار پایین تر مخازن پلی اتیلنی است.

حمل و نقل آنها سبک و آسان است و بنابراین محفظه هایی کاملاً کاربردی هستند، مخصوصاً اگر باید آن ها را در اتاق زیر شیروانی یا گاراژ قرار دهند.

در حال حاضر مخازن پلی اتیلنی یکپارچه تولید می شوند، که یعنی از یک قطعه واحد و بدون جوشکاری به دست می آید. این ساختار خاص از دوام بیشتری برخوردار بوده و از بروز خطر نشتی جلوگیری می کند. همچنین ایمنی بیشتری را از دیدگاه بهداشتی ارائه می دهد.

فناوری های مورد استفاده در ساخت این بشکه ها یا مخازن، تاکنون اطمینان حاصل کرده اند که کپک یا جلبک در داخل مخزن ایجاد نمی شود، و البته به این دلیل نیز هست که مخازن آب آشامیدنی اغلب با افزودن مواد ضد اشعه ماوراء بنفش ساخته می شوند.

ترکیبی از این خصوصیات باعث می شود این محصولات از نظر بهداشتی بی خطر برای استفاده در مصارف مواد غذایی و کشاوری ایده آل باشند.

مخزن آب پلی اتیلن
مخازن پلی اتیلن

مزایای مخزن آب پلی اتیلن

از جمله مزایایی که می توان به آن اشاره کرد، بحث اقتصادی این مخازن در مقایسه با سایر سیستم های ذخیره سازی آب باران وجود دارد. پلی اتیلن ارزان تر از مخزن فلزی ضدزنگ، فایبرگلاس و بتن است. در نهایت، پلی اتیلن 100٪ قابل بازیافت است و مورد توجه همه متخصصان محیط زیست و کسانی که آگاهی اکولوژیکی خوبی دارند قرار گرفته است.

مخازن فلزی ضد زنگ

در مورد استیل ضد زنگ، معمولاً مرسوم است كه برای جمع كردن روغن یا به عنوان محصولاتی مقدماتی برای محافظت از مراحل مختلف فرآوری شراب استفاده می شود. در واقعیت، مخازن ضدزنگ استیل همچنین برای ذخیره آب مفید و مصارف کشاورزی بسیار مفید هستند.

با این حال، آنها در مقایسه با مخازن پلی اتیلن دارای یک نقص کوچک هستند، به دلیل رطوبت ایجاد شده در داخل آنها، باعث ایجاد حالت میعان می شوند. در نتیجه، به منظور کارآمدتر ساختن این نوع مخزن آب کوچک، لازم است سیستمی برای جمع آوری قطرات میعانات ایجاد شود.

در بازار، مخازن آب فلزی ضدزنگ برای آب هم به صورت افقی و هم به صورت موازی و عمودی وجود دارند، دومی بسیار کاربردی تر است، برای زمان هایی که فضای کمی برای نصب و جایگذاری شان موجود است.

جدیدترین مدل ها از جنس استیل کربن بوده و تحت تعمیر ضد خوردگی با استفاده از گالوانیزه گرم قرار می گیرند، این کار علاوه بر افزایش اطمینان از دوام، امکان تهیه آب سالم و در نتیجه ایمن تر را نیز فراهم می آورد.

مخازن آب فلزی ضد زنگ
مخازن فلزی

شباهت ها و تفاوت ها

انتخاب بین مخزن فلزی ضد زنگ و پلی اتیلن به نیازها و سلیقه های شخصی افراد بستگی دارد، در حقیقت، در هر دو حالت محصولی ایمن و کاربردی است، همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

این اندازه گیری ها و مقیاس ها بسیار عالی هستند، به این معنا که هم در انتخاب مخزن آب پلی اتیلن و هم با انتخاب مخزن از جنس فلزی می توان از ظرفیت بالایی برخوردار بود. در مورد فولاد ضد زنگ، بشکه هایی با ظرفیت حداکثر 15000 لیتر وجود دارد، اما همچنین با در نظر گرفتن وزن بالای 900 کیلوگرم.

در این حالت، همچنین نیاز به ارزیابی ویژگی های سازه ای که مخزن را مهیا می کند نیز هست. در مورد مخازن، پلی اتیلن اندازه و شکل های مختلفی دارد و می تواند به بیش از 10،000 لیتر برسد. در هر دو مورد میزان عرضه زیاد است. برای انتقال آب از یک چاه و ذخیره آن در مخزن، می توان از هر دو نوع به همراه پمپ های برقی استفاده کرد.

در این موارد مرسوم است که یک مخزن اتوکلاو را در نظر بگیرید، زیرا به یک موتور برای جمع آوری آب و هدایت آن به جایی که می خواهید با کمک اتصالات و لوله های هیدرولیکی نیاز خواهد بود.

مخازن آب پلی اتینی سفید و بزرگ
منبع آب پلی اتیلن

از جمله عناصری که می توان در رابطه با بشکه های پلاستیکی یا مخازن پلی اتیلنی مورد توجه قرار داد، اشکال گوناگون مخزن است.

در حقیقت مخازن پلی اتیلن تقریباً در همه اشکال، حتی نمونه های “نامنظم” ساخته می شوند، زیرا ساخت آنها به روش صنعتی آسان تر است.
به این ترتیب، ما قادر به خرید “مخازن هوشمند” خواهیم بود، که به طور اختصاصی برای زیرزمین طراحی شده اند ، قادر به استفاده بهینه از فضای موجود و یا اندازه کوچکتر، مناسب برای یک محل اتاق زیر شیروانی.

از طرف دیگر، ساختن این مخازن در کارخانه بسیار پیچیده تر است، مخازن آب از جنس استیل در شکل و ظاهر بسیار سنتی تر هستند

برای هر گونه اطلاعات و یا شک در مورد بهترین انتخاب مخزن آب برای مصارف خانگی و همچنین انواع بشکه پلاستیکی 220، در تماس با تکنسین های پنادپلاستیک دریغ نکنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.