اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب

اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب

اهمیت ذخیره آب

ذخیره آب و جمع آوری آن در مخازن آب از مهم ترین کار هایی است که هر کسی با توجه به دنیای امروز که آب یک منبع گرانبها محسوب می شود و در برخی مناطق نیز به سختی در دسترس است باید انجام دهد. ذخیره آب اصطلاحی عظیم است که به ذخیره آب آشامیدنی برای مصرف و آب غیر قابل آشامیدن برای مصارفی مانند آبیاری در امور کشاورزی اشاره دارد. هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای پیشرفته که در مناطق گرمسیری قرار دارند، نیاز به ذخیره آب در فصول بدون بارندگی وجود دارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب دیده می شوند که بهتر است با اطلاع رسانی و کمک به یکدیگر از وقوع دوباره آن ها جلوگیری کنیم.

در مقاله دیگری به اشتباهات رایج خرید مخزن آب اشاره کرده بودیم؛ در این مقاله قصد داریم اشتباهاتی که در استفاده از این مخازن اتفاق می افتند را شرح دهیم.

اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب

همانطور که گفتیم اشتباهات رایج و معمولی وجود دارند که باید از آن ها حین ذخیره آب در مخازن پلی اتیلنی یا پلاستیکی اجتناب کنید:

 1. بررسی سالم بودن آب درون مخزن آب

تنها به این دلیل که آب بی رنگ و شفاف است، به این معنی نیست که نوشیدن آن بی خطر است. بیشتر آلاینده ها بی رنگ هستند و در صورت نادیده گرفته شدن ممکن است کشنده باشند. حتما از سلامت آبی که در مخزن پلاستیکی تان ذخیره می کنید اطمینان یابید. پیش از ریختن آب درون مخزن، آن را ضدعفونی کرده و شست و شو دهید.

2. ذخیره آب در مخازن food grade

ذخیره آب در هر ظرف یا مخزنی به جز مخازن دارای درجه مواد غذایی یا food grade، فکر بدی است. بنابراین، قبل از خرید مخزن آب مورد نظرتان باید به دنبال تأیید ISO و FDA بگردید و اطمینان حاصل کنید که مخزن کاملا بهداشتی و مناسب ذخیره آب شرب است.

3. عدم ذخیره آب در مخازن دست دوم

نباید آب را در مخازنی که قبلاً برای نگهداری سایر مواد استفاده می شده، ذخیره کرد. به عنوان مثال ممکن است از مخزن برای حمل و نقل مواد شیمیایی استفاده می شده است. در این صورت یا از آن مخزن برای ذخیره آب استفاده نکنید و یا به خوبی و با شیوه های درست مخزن را شست و شو دهید و تمیز کنید.

4. ذخیره آب در مخازن فلزی ضدزنگ

توجه کنید اگر می خواهید از مخزنی غیر از انواع پلاستیکی مانند مخازن فلزی استفاده کنید، مطمئن شوید که حتما ضدزنگ باشد. مخازنی غیر از مخازن فلزی ضد زنگ در تماس با آب دچار خوردگی می شوند و بر آب تاثیر منفی می گذارند به طوری که دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

5. ذخیره آب در مخزن دهانه بسته

از ذخیره آب در مخزنی که نشود مهر و مومش کرد یا درب برای بسته شدن نداشته باشد، خودداری شود. زیرا آب در معرض عناصر خارجی مانند خاک، باد و حیوانات قرار می‌گیرد و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

6. جایگزینی آب ذخیره شده در مخزن

جایگزینی آب موجود در مخزن نیز اقدامی ضروری است که باید طی دوره های زمانی مشخصی انجام شود. زیرا همیشه این احتمال هست که آب پس از مدتی آلوده شود حتی اگر در جای ثابتی قرار گرفته باشد.

اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب
مخازن آب نصب شده در فضای بیرونی

مخازن آب پلی اتیلنی

مخازن آب به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای ذخیره آب در منازل مسکونی تبدیل شده اند که در ابعاد گوناگون و با هزینه های مختلفی در بازار به فروش می رسند. منتها مسئله ای که وجود دارد این است که عموم مردم تنها نگران اشتباهاتی هستند که ممکن است حین خرید مخزن آب مرتکب شوند و به ندرت نگران اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب می شوند و این همان چیزی است که می تواند در طولانی مدت برایشان هزینه های جانبی فراوانی را در بر داشته باشد.

بسیاری از مخازن آب که در بازار به فروش می رسند دارای دیواره هایی بدون درز، ساخته شده با مواد بهداشتی و استاندارد، ساخت مخازنی با دیواره های چند لایه و ایمن در برابر رشد جلبک ها هستند. این مخازن از مواد 100 درصد HDPE ساخته شده‌اند و در برابر اشعه فرابنفش از خود مقاومت خارق‌العاده‌ای نشان می‌دهند. مخازن آب ساخته شده مطابق با استاندارد های روز دنیا در برابر تنش های محیطی استحکام بالایی دارند و مناسب نگهداری در فضای باز و بسته هستند.

مراقبت بهینه از مخازن آب

تنها خرید مخزن آب نیست که اهمیت دارد! پس از خرید مخزن مورد نظرتان برای اینکه بتوانید طول عمر آن را افزایش دهید و مجبور به پرداخت هزینه های اضافی برای تعمیر مخزن و مواردی مشابه نشوید باید از انجام اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب بپرهیزید.

نکاتی که در نگهداری یک مخزن آب باید رعایت کنید عبارت اند از: نصب مخزن در مکانی مناسب و بر روی سطحی صاف، نصب مخزن بالاتر از سطح زمین، شست و شوی منظم آن، عدم استفاده از مخزن برای ذخیره دیگر مواد (به خصوص مواد سمی و شیمیایی)، قرار ندادن مخزن در معرض ضربات شدید و …

سوالات متداول اشتباهات رایج در استفاده از مخازن آب

 1. مخازن آب پلاستیکی بهتر هستند یا فلزی؟

مخازن آب پلاستیکی نسبت به انواع فلزی دارای برتری هایی مانند سبک وزنی، ارزان تر بودن، عدم رشد جلبک و … هستند که همین موارد باعث ارجحیت مخازن پلاستیکی نسبت به فلزی می شوند.

2. مخازن آب را در منزل هم می توان نگهداری کرد؟

بله. از قبل محلی برای نگهداری مخازن آماده کنید و متناسب با محل، مخزن با ابعاد مناسب را تهیه بفرمایید.

3. می توان از یک مخزن برای چند واحد ساختمان استفاده کرد؟

بله. مخازن دارای ابعاد مختلفی هستند. شما می‌توانید مخزنی در ابعاد بزرگ تهیه کرده و آن را در پشت بام یا هر مکان دیگری نصب کنید. با لوله کشی ها و اتصالات می توانید مخزن را به تعداد واحد های مورد نظر متصل کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.