پلاستیک HDPE در مقابل پلاستیک PET: تفاوت چیست؟

پلاستیک HDPE در مقابل پلاستیک PET: تفاوت چیست؟

پلی اتیلن HDPE چیست؟

HDPE مخفف پلی اتیلن با چگالی بالا است. این یک ترموپلاستیک مات مبتنی بر نفت است که بسیار بادوام و مقاوم در برابر حرارت، سوراخ شدن و ضربه است. همچنین در برابر خوردگی و رشد میکروبی مقاوم است. HDPE از استخراج اتان از گاز اتیلن ساخته می شود. سپس اتان حرارت داده می شود، با بنزن مخلوط می شود و در معرض اشعه UV قرار می گیرد تا فرآیند پلیمریزاسیون را کاتالیز کند. پلیمر را در قالب های تخته ای شکل ریخته و با حرارت میدهند تا اکسیژن از بین برود.

تخته های پلی اتیلن تولید شده خنک می شوند تا به عنوان ماده خام برای تولید محصولات مختلف، از بشکه پلاستیکی و بشکه های حمل و نقل گرفته تا ظروف مواد شوینده لباسشویی و پروتزهای صورت، استفاده شوند.

HDPE دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به بسیاری از پلاستیک های دیگر در دمای 160 درجه فارنهایت است. بنابراین در هنگام سرد شدن فوق العاده سفت و پایدار می ماند. با این حال، هنگامی که بالاتر از نقطه ذوب خود گرم می شود، بسیار چکش خوار است. معمولاً برای تشکیل ظروف مختلف تحت قالب گیری دمشی در دمای بالا قرار می گیرد.

پلاستیک PET پلاستیک HDPE

پلی اتیلن PET چیست؟

پلاستیک PET (پلی اتیلن ترفتالات) یک پلاستیک شفاف است که می تواند تا دمای 145 درجه فارنهایت را تحمل کند. پلی اتیلن ترفتالات نام شیمیایی پلی استر است و PET رایج ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک در خانواده پلی استر است. اغلب در الیاف لباس و ظروف غذا و مایعات استفاده می شود.

اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک با هم ترکیب می شوند و زنجیره پلیمری را تشکیل می دهند که منجر به ایجاد رشته های PET می شود که به گلوله های کوچک بریده می شوند و سپس حرارت داده می شوند و به شکل دلخواه در می آیند. پلاستیک های PET برای تماس با غذا و نوشیدنی مورد تایید FDA هستند. آنها همچنین فاقد فتالات و BPA هستند.

اگرچه پلاستیک های PET از گاز طبیعی و روغن مشتق شده اند، اما در مقایسه با آلومینیوم یا شیشه، یک گزینه بسته بندی پایدار هستند.

تفاوت های کلیدی بین PET و HDPE چیست؟

اگرچه پلاستیک‌های HDPE و PET معمولاً برای بسته‌بندی و حمل و نقل استفاده می‌شوند، برخی تفاوت‌های قابل توجه این مواد را متمایز می‌کند.

محدوده دما

در حالی که هر دو پلاستیک نسبتاً مقاوم در برابر حرارت هستند، HDPE نقطه ذوب بالاتری نسبت به اکثر آنها در 160 درجه فارنهایت دارد. پلاستیک‌های HDPE نسبت به پلاستیک‌های PET دارای دمای شکنندگی سرد کمتری هستند و در برابر سرما تا -50 درجه فارنهایت مقاومت می‌کنند، در حالی که پلاستیک‌های PET فقط می‌توانند دمای پایین‌تر از -40 درجه فارنهایت را تحمل کنند. برای بشکه پلاستیکی HDPE از کالاهای شما در طیف وسیعی از دما و آب و هوا محافظت می کند.

مقاومت در برابر ترک

ترک خوردگی تنش های محیطی یک مسئله رایج در مواد پلاستیکی است که می تواند محتویات بسته را به خطر بیندازد. ترک تنشی یک ترک داخلی یا خارجی است که در اثر تنش های کششی ایجاد می شود. در پلاستیک های HDPE، ترک های تنشی اغلب به دلیل مواد شیمیایی موجود در محیط که به مواد پلاستیکی نیمه کریستالی حمله می کنند، رخ می دهد.

هنگامی که وزن مولکولی پلیمر پلاستیکی افزایش می‌یابد، بلورینگی کاهش می‌یابد و مقاومت در برابر ترک‌خوردگی استرس محیطی را بهبود می‌بخشد. بطری‌ها و ظروف پلاستیکی PET نسبت به پلاستیک‌های HDPE مقاومت بیشتری در برابر ترک‌خوردگی دارند.

کدام پلاستیک برای نیازهای حمل و نقل شما بهتر است؟

بهترین انتخاب برای ارسال کالا بستگی به نوع کالایی دارد که برای حمل و نقل نیاز دارید. در حالی که بشکه های حمل و نقل و بشکه های پلاستیکی معمولاً از پلاستیک HDPE ساخته می شوند، پلاستیک های PET یک انتخاب پایدار برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی هستند.

خلاصه:

  1. HDPE از گاز اتیلن مشتق شده است و پلاستیک های با استحکام بالا مانند بشکه حمل و نقل و ظروف شیمیایی ایجاد می کند.
  2. PET (پلی اتیلن ترفتالات) یک پلاستیک شفاف بدون BPA و فتالات است که برای استفاده در ظروف غذا و نوشیدنی مورد تایید FDA است.
  3. پلاستیک های HDPE نسبت به PET مقاومت دمایی و محافظت در برابر گاز بالاتری دارند.
  4. PET نسبت به HDPE مقاومت بهتری نسبت به ترک استرس و قابلیت بازیافت آسان‌تر دارد.
  5. رای نیازهای حمل و نقل شما، پلاستیک HDPE بهترین انتخاب برای حمل مواد شیمیایی و کالاهای خطرناک است، در حالی که بسته بندی PET برای اقلام فاسد شدنی ایده آل است.
  6. پلاستیک های PET و HDPE هر دو مواد بسته بندی عالی هستند زیرا سبک وزن و مقاوم در برابر ضربه هستند. با این حال، هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارند که درک آنها هنگام تصمیم گیری بین آنها به عنوان مواد حمل و نقل مهم است.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.