مقایسه مخازن پلاستیکی و فلزی در صنایع دارویی و پزشکی

مقایسه مخازن پلاستیکی و فلزی در صنایع دارویی و پزشکی

مقایسه مخازن پلاستیکی و فلزی در صنایع دارویی و پزشکی

مخازن مختلفی هستند که برای مصارف مختلفی اعم از پزشکی و دارویی جهت مخلوط کردن و ذخیره سازی مواد شیمیایی، مورد استفاده قرار می گیرند. طریقه ساخت این مخازن از اهمیت ویژه ای برخوردار است از آن جهت که باید به نوعی باشد که بتواند مواد شیمیایی خطرناک را تحت کنترل در آورد و از آلودگی های احتمالی جلوگیری کرد. معمولا صنایع و کارخانه ها با دو گزینه معروف و رایج رو به رو هستند: مخازن پلاستیکی و فلزی. هر کدام از این مخازن ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود را در کاربرد های مختلفی دارا می باشند که ما در اینجا توضیحاتی در رابطه با مقایسه مخازن پلاستیکی و فلزی در صنایع دارویی و پزشکی را برای شما فراهم کرده ایم.

مخازن فلزی
مخازن پلاستیکی و فلزی

مخازن پلاستیکی

برای ساخت مخازن پلاستیکی از موادی مانند پلی اتیلن، پلی وینیلیدین، پلی پروپیلن، تفلون و دیگر انواع پلاستیک ها استفاده می کنند. در گذشته در درجه اول از مخازن فلزی ضدزنگ برای ذخیره سازی مواد شیمیایی استفاده می شد، از آنجایی که اعتقاد داشتند مخازن و بشکه های پلاستیکی مخصوص ذخیره سازی مستعد خوردگی و رشد باکتری ها به دلیل رزین های حساس موجود در ساختارشان هستند. امروزه به دلیل تحقیقات و آزمایشات گسترده ثابت شده است که پلاستیک های خاصی مانند مخازن پلی اتیلنی، مقاومت فوق العاده ای در برابر مواد شیمیایی دارند که باعث شده آن ها را به گزینه های رایج و مشهوری جهت ذخیره مواد شیمیایی و مایعات در صنایع پزشکی و دارویی، تبدیل کند.

مخازن و بشکه های پلاستیکی نسبت به مخازن فلزی از مزایایی برخوردارند که برخی از آن ها را در اینجا برای شما گرد آورده ایم:

  • هزینه کم
  • وزن سبک
  • ساخت سریع تر مخزن
  • شفافیت (قابلیت دیدن سطح محتویات درون مخزن برای کارکنان)
  • سهولت نصب
  • صول عمر زیاد در حدود 20 سال یا بیشتر
  • هزینه پایین تر نگهداری مخزن
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • قابلیت ساخته شدن در انواع سایزها
  • مقاوم به UV
بشکه پلاستیکی
مخازن پلاستیکی

لازم به ذکر است که برخی از انواع خاص بشکه های پلاستیکی ممکن است به دمای خیلی بالا حساس باشند و بهتر است برای مصارفی که شامل داغ و سرد شدن های شدید است، استفاده نشوند.

مخازن فلزی ضدزنگ

مخازن فلزی در مصارفی که شامل مخلوط کردن مواد می شوند و به درجاتی از فشار و خلاء نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. این مخازن همچنین برای ذخیره سازی و پردازش در صنایع داروسازی کاربرد دارند. مورد دیگری که در رابطه با مخازن فلزی می توانیم بگوییم این است که این مخازن گزینه های بهتری برای استفاده در کاربردهای سرد کننده و داغ کننده هستند به دلیل مقاومت بالای این مخازن در برابر شکستگی هایی که ممکن است به سبب تماس با دماهای گرم و یا سرد شدید ایجاد شوند. این مخازن همچنین به برخی مواد سخت که ممکن است در بشکه های پلاستیکی حساسیت ایجاد کنند، مقاوم هستند.

مخازن فلزی هم هرچند کمتر از مخازن پلاستیکی ولی دارای مزایایی هستند:

  • مقومت بیشتر نسبت به ضربات سخت و دماهای شدید
  • مقاومت بیشتر نسبت به خوردگی
  • دوام و قدرت فیزیکی بیشتر
  • قابل بازیافت
  • بهداشتی
مخزن فلزی
مخازن فلزی ضدزنگ

هرچند به مراقبت های منظم و روکش های پرهزینه برای محافظت از این مخازن احتیاج است. مخازن فلزی از ورق هایی ساخته می شوند که با پیچ هایی به هم متصل می شوند، این درز ها و شکاف های موجود در برابر خوردگی، حمله مواد شیمیایی و رشد باکتری ها حساس هستند و باعث کاهش طول عمر این مخازن می شوند. هزینه نگهداری این مخازن نیز به شدت زیاد است. شرایط نصب سختی دارد و هنگامی که نصب شد دیگر نباید جا به جایش کرد.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با با انواع بشکه ما به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.