ساخت سیستم مخازن آب

ساخت سیستم مخازن آب

در مقاله پیشین به توضیح بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران پرداختیم. در اینجا دستورالعمل های گام به گام برای ساخت سیستم مخازن آب مدولار که به صورت یک مخزن منفرد یا به عنوان چندین مخزن متصل بهم جهت افزایش ظرفیت، آورده شده است.

تمامی مواد مورد نیاز ما یک بشکه پلاستیکی 220 و تعدادی لوازم جانبی آبیاری متداول هستند که می توان آن ها را از اکثر مغازه های مربوط به سخت افزار های باغ ها تهیه کرد.

ساخت سیستم مخازن آب

دستورالعمل زیر از سه بخش تشکیل شده است:

  • ساخت یک بشکه ذخیره ساز آب باران واحد
  • مراحل اضافی لازم برای ساخت مخزن چندگانه
  • اتصال به پمپ و دیگر موارد

بشکه پلاستیکی را آماده کنید

ابتدایی ترین قدم تهیه یک بشکه پلاستیکی همراه با درب است که از آن به عنوان مخازن آب استفاده کنید. بشکه را به خوبی شستشو دهید.

بشکه مورد استفاده در این دستورالعمل، دارای ظرفیت 220 لیتر است.

بشکه پلاستیکی 220 لیتری
آماده سازی بشکه پلاستیکی

اتصالات مخزن را فراهم آورید

برای ساخت مخازن آب به برخی از اتصالات مخزن نیز احتیاج خواهید داشت. برای طراحی اولیه مخازن منفرد، به موارد زیر نیاز دارید:

  • پیچ ورودی مخزن با ضخامت 20 میلی متر

از این پیچ ها برای برقراری اتصالات در مخزن استفاده می شود.

ورودی مخزن دو طرفه
ورودی مخزن

به دو عدد از این پیچ ها نیاز دارید، یکی برای وصل کردن شیر آب به مخزن، و دیگری برای وصل کردن لوله سرریز به مخزن. (در صورت استفاده از یک بشکه)

  • شیر برنجی یا شیر دریچه ای

هنگام خرید شیر آب، اطمینان حاصل کنید که شیری با سایز خروجی (بخشی که آب از آن خارج می شود) مناسب تهیه می کنید، زیرا ممکن است با سایز های متفاوتی مواجه شوید.

اگر ورودی شیر شما (قسمت پشت شیر، که آب از آنجا وارد می شود) خیلی کوچک است و درون قسمت ورودی بشکه پیچانده نمی شود، به یک پیچ تبدیل احتیاج خواهید داشت، که به شما این امکان را می دهد پیچ های کوچک را در فضایی بزرگ تر اندازه شان پیچ کنید.

شما می توانید شیر آبی با هر سبکی انتخاب کنید. انواع مختلف ارزانی موجود هستند که در صورت تهیه اندازه صحیح، مستقیماً و به راحتی وارد ورودی مخزن می شود.

شیر برنجی آب
شیر برنجی
  • آماده سازی تجهیزات دریل کردن

دستگاه مورد نیاز بعدی، دریل است. برای اینکه بتوانید حفره هایی را در بشکه هایی با ضخامت های گوناگون ایجاد کنید، به دریل احتیاج دارید.

با توجه به اندازه اتصالات یا شیر آب، مته ای با اندازه مناسب را انتخاب کنید و به دریل بیافزایید. ترجیحا این کار را کسی انجام دهد که کار با دریل را بلد است، زیرا باید بسیار توجه شود که حفره بزرگ تر از اندازه مورد نیاز ایجاد نشود.

همچنین در برخی بشکه ها که دارای ضخامت بالایی هستند، از هر دو طرف باید عمل دریل را انجام داد تا حفره ای مستقیم و با سایزی یکنواخت ایجاد شود.

آماده سازی تجهیزات دریل کردن
تجهیزات دریل
  • علامت گذاری مکان دریل کردن

سپس محل سوراخ روی بشکه پلاستیکی را علامت بزنید. یک نقطه صاف در مخزن که در آن هیچ درز یا برآمدگی ای وجود ندارد، انتخاب کنید تا در هنگام نصب ورودی مخزن اطمینان حاصل کنید کاملا محکم و مهر و موم است.

این که مکان حفره را کجای مخزن انتخاب کنید، کاملا بستگی به خودتان دارد، به اینکه قصد داشته باشید مخزن را تا چه اندازه بالاتر از زمین قرار دهید.

به یاد داشته باشید! هر چه شیر آب را بالاتر نصب کنید، در انتهای مخزن آب بیشتری باقی خواهد ماند که نمی توانید مورد استفاده قرار دهید.

مشخص کردن مکان دریل کردن
مکان دریل کردن

اگر قصد اتصال لوله سرریز به مخزن را دارید، محلی را در نزدیکی بالای بشکه انتخاب کنید. درمورد اینکه سرریز را در کجا قرار دهید توجه لازم به عمل آورید زیرا ناحیه انتخابی، سطح تخلیه آب از مخزن خواهد بود، بنابراین هرچه بالاتر باشد، بهتر است.

  • سوراخ کردن بشکه پلاستیکی با دریل

سوراخ را در محلی که بر روی بشکه مشخص کرده اید، ایجاد کنید. از دریل و مته مناسب استفاده کنید تا سوراخی دقیقا به اندازه مورد نظرتان ایجاد کنید. سپس ورودی های مخزن را قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که اندازه مناسب است.

  • اندازه گیری تناسب ورودی مخزن با سوراخ

اندازه سوراخ را امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که ورودی تانک کاملا فیت و اندازه است.

مخازن آب
ورودی مخزن
  • قرار دادن ورودی های مخزن

ورودی های مخزن را در سوراخ ایجاد شده روی بشکه بپیچانید. می توانید بخش بیشتری از ورودی را بیرون مخزن نگه دارید و بخش کمتری داخل مخزن، به این ترتیب، با کمی کج کردن بشکه تمامی آب باقی مانده درون مخزن را می توانید خالی کنید.

  • محکم کردن ورودی های مخزن

با استفاده از آچار قابل تنظیم، ورودی های مخزن را محکم کنید. تا جایی که امکانش وجود دارد، محکم کنید ورودی ها را، اما حواستان باشید که بیش از حد سفت نشوند!

  • وصل کردن سرریز

اگر قصد ساخت مخزن آب منفرد دارید، بهترین کار این است که یک سرریز خروجی وصل کنید. به این ترتیب، هنگامی که مخزن پر از آب باران شود، به جای اینکه سرریز شده و روی زمین جاری شود، می توانید سرریز را برداشته و آن را از طریق یک لوله انعطاف پذیر به داخل باغ، حوضچه یا ظرف دیگری منتقل کنید.

لوله سرریز را در دو طرف چپ یا راست مخزن، نزدیک به بالا و بر روی قسمت صاف و به دور از هر گونه درز یا برآمدگی قرار دهید.

اگر چندین مخزن را به هم وصل می کنید، فقط یک مخزن به یک لوله سرریز متصل شده نیاز دارد، زیرا تمام مخازن به طور همزمان پر می شوند و تخلیه می شوند.

کل مجموعه طوری رفتار می کند که گویی یک مخزن بزرگ است، با یک ورودی واحد که آب باران در آن وارد می شود، و یک سرریز واحد برای بیرون راندن آب اضافی.

اتصال سرریز به بشکه
سرریز بشکه
  • ورودی آب باران متناسب

در یک مخزن منفرد، به ورودی دیگری نیاز دارید که آب باران از طریق آن وارد شود. سبک ورودی منتخب شما تا حدودی به نوع درب بشکه پلاستیکی شما بستگی دارد، زیرا باید متناسب با هدفتان، با درب بشکه سازگار شود.

برای جلوگیری از تولیدمثل پشه در مخزن آب، باید از یک درب استفاده کنید. هر سوراخی بر روی بشکه به همین ترتیب باید بسته و مهر و موم شود.

  • محل نصب مخزن

برای قرار گیری مخازن، پایه ای را تهیه کنید. نباید بشکه یا بشکه ها را بر روی زمین قرار دهید و پایه ای از هر جنسی برای زیر آن بایستی تهیه کنید.

اطمینان حاصل کنید که فشار مخزن تنها بر روی یک نقطه نیست و روی سطحی به طور کامل قرار گیرد.

مخازن آب
محل نصب بشکه
  • نصب اتصالات

حال می توانید اتصالات را به مخازن آب منفرد خود اضافه کنید. مخزن آب اکنون باید کامل و آماده استفاده باشد!

بعدتر مراحل اتصال مخازن به یکدیگر و سپس اتصال مجموعه به پمپ آب ذکر خواهد شد.

سخن آخر

شما می توانید بشکه پلاستیکی 220 با کیفیت، کاملا Food grade  و مناسب ذخیره آب باران را از پناد پلاستیک تهیه بفرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.