روان کننده صنعتی چیست؟

روان کننده صنعتی چیست؟

ذخیره وحمل و نقل روغن صنعتی و روان کننده صنعتی از چالش های مهم صنعت حمل و نقل است. برای حمل و ذخیره آنها نمیتوان از هر بسته بندی وظرفی استفاده کرد. بشکه نسل جدید پناد پلاستیک مطمئن ترین و بهترین بشکه برای ذخیره این مواد می‌باشد. اما پیش از آنکه با بشکه نسل جدید پناد پلاستیک آشنا شویم، با روان کننده های صنعتی، روغن های صنعتی و مشتقات آنها آشنا میشویم.

روان کننده صنعتی چیست؟

ماده ای است که بر روی سطوحی که حرکت نسبی بین آنها وجود دارد استفاده می شود. روان کننده اصطکاک و ساییدگی بین سطوح را کاهش می دهد. با این حال، روان کننده می تواند عملکردهای دیگری غیر از این عملکردهای اولیه داشته باشد. برخی از نقش های دیگر عبارتند از:

آب بندی
انتقال حرارت
پیشگیری از خوردگی
عاملی برای به دام انداختن و دفع آلاینده ها

روان کننده صنعتی

روان کننده ها را می توان در اشکال مختلفی یافت، از روان کننده های مایع، نیمه جامد، روان کننده های خشک و گاز و غیره. رایج ترین روان کننده ها روغن ها و گازها هستند. سیستم های مکانیکی باید برای کاهش اصطکاک و سایش از روان کننده استفاده کنند. توصیه های مجموعه ای از تولیدکنندگان وجود دارد که رعایت آنها ضروری است زیرا عملکرد بهینه را افزایش می دهند.

انواع روان کننده های صنعتی

روان کننده های مختلفی وجود دارد که رایج ترین آنها روان کننده های مایع، جامد و گریس است. در این مقاله با گریس آشنا می‌شویم.

گریس

گریس صنعتی از یک روان کننده مایع همراه با یک غلیظ کننده تشکیل شده است. این غلیظ کننده معمولاً صابونی است که با مواد افزودنی ترکیب می شود که به ویژگی های دیگر مانند چسبندگی و مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند. گریس معمولاً بین 90 تا 300 درجه سلسیوس، مایع می شود. با این حال، بسته به عامل غلیظ کننده، می تواند بیشتر باشد. به عنوان مثال، گریس هایی که حاوی آهک غلیظ شده یا صابون های کلسیمی هستند دارای نقطه ذوب کمتری هستند. در حالی که گریس هایی که غلیظ شده با خاک رس هستند در دماهای بالاتر مایع می شوند.

مزیت قابل توجه گریس صنعتی این است که می تواند سطوحی را که در مقایسه با روغن به سختی قابل دسترس یا محتوی هستند، روغن کاری کند. گریس صنعتی را نیز می توان با استفاده از عوامل EP اصلاح کرد تا از آسیب دقیق سطح ناشی از بارهای شدید، ضربه، توقف/شروع مکرر و فشار استاتیک محافظت شود. با این حال، عوامل EP فقط در صورت نیاز باید توصیه شوند زیرا می توانند سطوح بلبرینگ را مستعد سایش کنند، به ویژه در دماهای شدید.

گریس و روان کننده صنعتی

انواع گریس صنعتی

انواع گریس صنعتی مورد استفاده در صنایع عبارتند از:

1. خاک رس بنتونیتی اصلاح شده

این ماده در محیط هایی که قرار گرفتن در معرض دمای بالا انتظار می رود اعمال می شود. این یک گریس صاف با حداکثر دمای 250 تا 325 درجه فارنهایت است. همچنین دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر آب است. این ماده عمدتاً در کوره ها به دلیل توانایی آب بندی استفاده می شود که می تواند در دمای بالا مورد استفاده قرار گیرد.

2. کمپلکس آلومینیوم

در محیط‌هایی که در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. حداکثر دمای آن در محدوده 120 تا 160 درجه فارنهایت است. در درجه اول در ماشین آلات مواد غذایی استفاده می شود. همچنین دارای نقطه ریزش 260 درجه سلسیوس است.

3. لیتیم 12 – هیدروکسی استارات

این در درجه اول در کاربردهای بلبرینگ استفاده می شود. دارای بافت صاف، مقاومت در برابر آب، محدوده دمایی حداکثر 120 تا 160 درجه سلسیوس و نقطه ریزش 190 درجه سلسیوس است. دارای قابلیت های طولانی مدت و بسیار قابل پمپاژ می باشد.

4. کمپلکس لیتیم

مقاومت خوبی در برابر آب دارد. بافت آن صاف است. حداکثر دما در محدوده 120 تا 160 درجه سلسیوس و نقطه ریزش 260 درجه سلسیوس دارد. می توان آن را بهبود یافته لیتیم 12  در نظر گرفت. این گریس همه منظوره است.

5. گریس با پایه سدیم

این ماده عمدتاً در یاتاقان های چرخ که می توانند کندتر و قدیمی تر باشند استفاده می شود. دارای بافت فیبری، مقاومت ضعیف در برابر آب، حداکثر دمای 120 درجه سلسیوس و نقطه ریزش 200 درجه سلسیوس است. با این حال، خاصیت پیشگیری از زنگ زدگی دارد و ارزان است.

6. کلسیم 12 هیدروکسی استئارات

دارای مقاومت خوبی در برابر آب، گریسی صاف با حداکثر دمای 120 درجه سلسیوس و نقطه ریزش 140 درجه سلسیوس است.

7. پلی اوره

این گریس صاف با مقاومت در برابر آب، حداکثر دما در محدوده 120 تا 160 درجه سلسیوس و نقطه ریزش 240 درجه سلسیوس است. این گریس عمدتا در ماشین آلات مواد غذایی اعمال می شود.

ذخیره و حمل انواع گریس نیاز به ظرف مخصوص دارد. ظرفی که سبک، مقاوم، پایدار و محکم باشد و در عین حال قیمت مناسب داشته باشد. به همین منظور با جدید ترین محصول پناد پلاستیک، بشکه فلزی ۹۰۰۰ آشنا میشویم. این محصول بهترین انتخاب برای ذخیره روان کننده یا روغن صنعتی شما می باشد.

بشکه فلزی پناد پلاستیک

بشکه فلزی (PLD-9000) – بشکه نسل جدید پناد پلاستیک

بشکه فلزی PLD-9000 از بشکه های‌ نسل جدید پنادپلاستیک می‌باشد این نوع بشکه ها برای اولین بار توسط مجموعه پناد پلاستیک تولید و عرضه می شود و محصول انحصاری این شرکت می باشد.

در تولید این بشکه ها از مواد و افزدونی هایی استفاده شده است که خاصیت هر دو بشکه فلزی و بشکه پلاستیکی را باهم دارد از تفاوت بارز این بشکه با بشکه فلزی و پلاستیکی در رنگ آن است رنگ این بشکه ها نقره ای رنگ است که به دلیل مقاوم بودن در برابر اشعه فرا بنفش از این رنگ استفاده شده است. این بشکه با ظرفیت 220 لیتر و با توجه به نوع کاربرد آن در دو شکل دهانه باز و دهانه بسته تولید می‌شود. بشکه فلزی PLD-9000 بهترین جایگزین بشکه های فلزی مرسوم و بشکه های پلاستیکی قدیمی می‌باشد.

این بشکه ها در صنایع روغن و گریس و انواع روغن های سنتتیک و روغن های دنده و روغن های صنعتی به دلیل ویژگی های خاص از جمله نگه داشتن تمیزی روغن در بالاترین سطح ممکن (ناس) قابل استفاده می‌باشد. همچنین این بشکه ها در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع نظامی، صنایع شیمیایی، صنایع غذائی، آرایشی، بهداشتی و شرکت های داروسازی قابل استفاده می باشند.

برای آشنایی کامل با محصول جدید پناد پلاستیک به این صفحه مراجعه فرمایید.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.