دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا

دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا

دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا فراهم آوردن فشار ثقلی لازم برای تامین آب همه طبقات ساختمان است. معمولا از منابع یا مخازن آب در مناطق و ساختمان هایی استفاده میشود که با کمبود آب مواجه هستند. اکثر ساختمان هایی که برای چندین طبقه از مخزن پلی اتیلن استفاده میکنند آن را روی پشت بام نصب میکنند. هرچند توجه کنید آن را بر روی زمین قرار نمی‌دهند. بلکه بر روی سطحی صاف و بالاتر از سطح زمین قرار می‌دهند.

نصب مخزن در پشت بام معمولا به دو دلیل انجام می شود:

  1. نبود فضای کافی برای نصب مخزن
  2. وجود مشکلاتی مانند جریان برق نامطمئن
    زمانی که ساختمان با قطعی برق مواجه شود، مخزن به دلیل نصب در ارتفاع، به سبب فشار ثقلی اش می تواند همچنان آب ساختمان را تامین کند.

آبگیری از مخازن آب نصب شده بر روی پشت بام به دو صورت انجام می پذیرد یا با استفاده از فشار آب شهری و یا با کمک پمپ آب. حال تصور کنید اگر مخزن را در ارتفاعی در حدود 10 متر از سطح زمین پشت بام نصب کنید، مخزن آب با استفاده از یک پمپ آب و منبع کوچک می تواند آب موردنیاز تمامی طبقات را تامین کند.

تعیین محل نصب مخزن آب

هنگام نصب مخزن آب موارد متعددی هستند که باید به آن ها توجه کنید. در وهله اول سعی کنید خود به تنهایی تصمیم نگیرید و از متخصص اینکار کمک و مشورت بگیرید. نکاتی که در رابطه با نصب مخازن آب در ارتفاع بالا باید رعایت شوند شامل بررسی وزن مخزن پر از آب و میزان تحمل فضایی است که بر روی آن نصب می شود. اگر قرار است مخزن روی پشت بام قرار گیرد، باید ببینید فضای زیر آن تحمل وزنش را دارد یا نه. شما می توانید با استفاده از شاسی کشی وزن مخزن را در سطح بزرگتری از پشت بام توزیع کنید. در ساختمان هایی که ستون های سازنده به یکدیگر نزدیک هستند تحمل وزن مخزن ساده تر خواهد بود.

یک راهکار دیگر که وجود دارد این است که شما می توانید به جای استفاده از مخزنی بزرگ که قابلیت ذخیره حجم زیادی از آب را دارد، از چندین مخزن آب کوچک تر استفاده کنید و خروجی آن ها را به یک لوله ای با قطر بیشتر متصل کنید و در نهایت همگی به یک پمپ وصل شوند. اینکار چند مزیت دارد:

  • انتقال مخازن به پشت بام ساده تر خواهد بود.
  • بار آن ها بر روی پشت بام توزیع خواهد شد.
  • هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. (به عنوان مثال هزینه شاسی کشی حذف می شود.)
  • امنیت بیشتری خواهد داشت.

پر شدن آب مخزن در ساعات پر مصرف

بسیاری تمایل دارند که بدانند آیا در ساعاتی که مصرف آب زیاد است، فشار طبیعی آب شهر می تواند تامین کننده آب مصرفی آن ها باشد و مخزن را پر از آب کند؟ در این مواقع دو حالت پیش می آید. ممکن است فقط مواقعی با کاهش فشار آب شهری مواجه شوید. در این مواقع می توان مخازن با قابلیت ذخیره حجم آب بیشتر تهیه کرد تا به ازای هر نفر مقدار بیشتری آب در مخزن ذخیره شود. اگر فشار آب همیشه کم است، پس نصب مخزن آب بر روی پشت بام گزینه مناسبی نخواهد بود. زیرا شبکه آب شهری قدرت کافی برای پر کردن مخزن را نخواهد داشت.

در این مواقع بهتر است مخزن آب به همراه پمپ آن را در طبقات همکف و پایین نصب کنید. اگر امکان همچین چیزی برایتان وجود ندارد، می توانید مخزنی کوچک به همراه پمپی با توان پایین در طبقات پایین یا همکف نصب کنید و از این مخزن صرفا برای پر کردن مخزن اصلی در پشت بام استفاده کنید.

انتقال مخزن به پشت بام

برای انتقال مخازن کوچک به تلاش زیادی احتیاج نخواهید داشت، می توانید به راحتی از طریق راه پله، با توجه به ابعاد مخزن و قابلیت رد شدنش از درب ها و راهروها آن را به پشت بام منتقل کنید. اما در صورتی که مخزن آنقدر بزرگ است و نمی توان از راهرو و راه پله به پشت بام منتقلش کرد، بایستی با استفاده طناب، قرقره، جرثقیل یا بالابر های ساختمانی این کار را انجام دهید. اگر قصد داشتید از طناب و قرقره استفاده کنید اولا که باید کاملا دقت کنید طناب به خوبی دور مخزن پیچیده شود تا در میانه راه رها نشود و پایین نیوفتد. دوما باید توجه کنید که ارتفاع نصب قرقره از ارتفاع مخزن بیشتر باشد. یعنی هنگامی که مخزن به لبه پشت بام رسید کف آن از لبه بالاتر باشد تا به راحتی به سطح پشت بام منتقل شود.

حمل مخزن به پشت بام با جرثقیل
انتقال مخزن به پشت بام

نکات مهم نصب مخزن آب

پیش از آن که برای خرید مخزن آب اقدام کنید به این نکات توجه کنید: 1. چنانچه قصد دارید مخزن را در فضای باز نصب کنید، حتما مخازن پلی اتیلنی چند لایه و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش خریداری بفرمایید. 2. پیش از خرید فضای مخزن را تعیین و اندازه گیری کنید، سپس متناسب با آن ها مخزن با ابعاد موردنیازتان را خریداری کنید. 3. اطمینان حاصل کنید سازه ای که مخزن را روی آن قرار می دهید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. 4. سطحی که مخزن را بر روی آن قرار می دهید باید صاف، یکدست و بدون هیچگونه برجستگی ای باشد. برای آنکه تا حد امکان از اشتباهات خرید و استفاده از مخزن جلوگیری کنید مقاله اشتباهات رایج در خرید مخزن آب را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا

 1. چرا باید مخزن را در ارتفاع بالا نصب کنیم؟

در رابطه با این پرسش در مقاله به تفصیل توضیح داده ایم.

2. بهترین مکان برای نصب مخزن آب کجا است؟

بهترین مکان برای نصب مخزن آب مکانی دارای فضای مناسب، تا حد امکان دور از نور مستقیم خورشید، بر روی سطحی صاف و یکنواخت است. هرچند برای یافتن بهترین مکان باید به ساختمانی که در آن مخزن نصب می شود، تعداد طبقاتش و افرادی که قصد دارند از آب استفاده کنند توجه شود.

3. بهترین مخزن آب کدام است؟

بهترین مخزن آب از نوع پلی اتیلنی است. حال خریداران عزیز باید با توجه به موقعیت خانه و شرایط خاص خودشان بهترین نوع از لحاظ سایز، تعداد لایه دیواره و … را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.