درست کردن دوغاب در بشکه

درست کردن دوغاب در بشکه

درست کردن دوغاب در بشکه

از جمله کاربرد های بشکه پلاستیکی در ساختمان سازی، بازسازی داخلی ساختمان و مواردی از این قبیل است؛ یکی از استفاده های آن در موارد مذکور درست کردن دوغاب در بشکه است. دوغاب را در کاشی کاری و یا چسباندن سرامیک ها مورد استفاده قرار می دهند. برای ساخت آن به ظرفی جهت مخلوط مواد اولیه یا ملات آن احتیاج است. بهترین ظرف برای انجام اینکار بشکه پلاستیکی 220 لیتری است.

بشکه های 220 لیتری دارای بزرگترین ابعاد در بشکه های پلاستیکی حال حاضر هستند و می توانند ملات برای حدود 6 متر مربع کاشی کاری را ساپورت کنند. در ادامه هم در رابطه با بشکه های پلاستیکی و هم در رابطه با نحوه ساخت دوغاب در بشکه پلاستیکی به تفصیل توضیح داده ایم.

بشکه آبی پلاستیکی
بشکه 220 لیتری

بشکه پلاستیکی

بشکه های پلاستیکی تحت عنوان بشکه پلی اتیلنی نیز شناخته می شوند؛  دلیل آن استفاده از مواد پلاستیکی پلی اتیلنی در ساخت بشکه های پلاستیکی است. پلی اتیلن مورد استفاده دارای وزن مولکولی و تراکم بالا به عبارتی سنگین است و اگر دارای کیفیتی بالا و مرغوبیت کافی باشد، بهترین بشکه از نظر مقاومت و دوام را تولید می کند.

تولیدکنندگان بشکه در ایران

در ایران تولیدکندگان فراوانی هستند که به تولید و عرضه بشکه های پلاستیکی مشغول هستند. از جمله این تولیدکنندگان می توان پنادپلاستیک را نام برد. بشکه های تولیدی این شرکت دارای سایز 220 لیتر هستند و از مرغوب ترین مواد برای ساختشان استفاده می شود. شما می توانید بشکه های دهانه باز، بسته، فودگرید، مناسب ذخیره مواد شیمیایی، صنعتی، نفتی و … را از این کارخانه با اطمینان خریداری کرده و تا سال ها از خرید بشکه جایگزین معاف شوید.

برای ساخت بشکه پلاستیکی از فرایند قالب گیری چرخشی استفاده می شود که در مقاله کارخانه تولید دبه پلاستیکی به شرح فرایند و معرفی دستگاه ها پرداخته ایم.

تولیدکنندگان بشکه در ایران
بشکه پلی اتیلنی

دوغاب چگونه درست می شود؟

شما می توانید دوغاب را با استفاده از ملات مختلف به شیوه های متفاوتی تهیه کنید. متداول ترین آن ها به خصوص برای سرامیک و کاشی دوغاب سفید است. برای درست کردن دوغاب سفید به ملاتی اعم از پودر خاک سنگ و سیمان سفید احتیاج است.

  • دوغاب رنگی با استفاده از پودر رنگ
    برای تهیه این دوغاب، علاوه بر پودر سنگ و سیمان به پودر رنگ نیز نیاز است. در ساخت این نوع دوغاب ابتدا پودر رنگ را با آب مخلوط کرده سپس مواد دیگر را می افزایید. نکته: پودر رنگ پس از خشک شدن چند درجه روشن می شود.
  • دوغاب رنگی با اکریلیک
    برای اینکه بتوانید دوغاب اکریلیکی ایجاد کنید باید ابتدا دوغاب سفید را درست کنید، بر روی کار استفاده کنید و سپس تا 2 روز به آن اجازه دهید خشک شود. پس از این مدت می توانید از رنگ اکریلیک موردنظرتان با قلمو بر روی دوغاب بکشید و بلافاصله آن را با دستمال تمیز کنید.
  • دوغاب با رنگ خاکستری
    برای تهیه این دوغاب کافیست به جای سیمان سفید از سیمان سیاه برای مخلوط کردن با پودر خاک سنگ استفاده کنید.
  • دوغاب با رنگ سیاه
    برای اینکه دوغابتان به رنگ مشکی دربیاید، بایستی به پودر خاک سنگ و سیمان سیاهتان، رنگ اکریلیک مشکی نیز بیافزایید. به این دلیل از سیمان سیاه در ساخت این دوغاب استفاده می کنیم که بتواند سریع تر رنگ اکریلیک را به خود جذب کند.

مراحل ساخت دوغاب در بشکه

برای ساخت دوغاب ابتدا باید مواد اولیه را که پودر خاک سنگ، سیمان، آب و بشکه هستند را فراهم آورید. از نظر اندازه پودر خاک سنگ بایستی سه برابر سیمان باشد. هر دو این ملات در ابتدا به صورت پودر هستند و با استفاده از آب به صورت خمیر در خواهند آمد.

  1. در مرحله اول بایستی پودر خاک سنگ و سیمان را با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. سپس از الک رد کنید تا پودری یکنواخت تهیه کنید.
  3. تعیین کنید که از دوغاب بر روی چه سطحی قصد دارید استفاده کنید. برای سطوح صاف بهتر است که خمیر دارای چگالی بیشتری باشد.
  4. در حدود یک سوم بشکه را آب کنید و پودر را به آن اضافه کنید.
  5. مخلوط را هم بزنید تا زمانی که حالت ماست و خمیری به خود بگیرد.
  6. 5 تا 10 دقیقه مخلوط را به حال خود بگذارید، سپس آماده است.
مراحل ساخت دوغاب در بشکه
مراحل ساخت دوغاب

دلیل استفاده از بشکه پلاستیکی

چرا از بشکه های پلاستیکی برای ساخت دوغاب استفاده می شود؟ بشکه های پلاستیکی دارای وزن سبک و قیمت بسیار پایینی نسبت به دیگر انواع بشکه ها هستند و به همین جهت برای حمل و نقل مناسب هستند. از طرف دیگر این بشکه ها دارای مقاومت بدنه بالا و استحکام قابل توجهی هستند و با مشکلاتی مانند آسیب دیدن و شکستن مواجه نخواهند شد. شما می توانید به راحتی پس از کار با این بشکه ها آن ها را شسته و سپس برای مصارف دیگری مورد استفاده قرارشان دهید.

از کجا بشکه پلاستیکی بخریم؟
شما می توانید برای درست کردن دوغاب در بشکه پلاستیکی از بشکه های دست دوم و یا نو استفاده کنید. اگر قصد نگه داشتن بشکه و استفاده مجدد از آن در امور دیگر و یا همان ساخت دوغاب در آینده را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید بشکه پلاستیکی 220 لیتری نو است. می توانید برای خرید بشکه موردنظرتان و دریافت راهنمایی با ما تماس بگیرید. اما اگر بشکه را تنها برای یکبار استفاده می خواهید می توانید بشکه پلاستیکی دست دوم خریداری کنید.

سوالات متداول درست کردن دوغاب در بشکه

1. آیا می توان از بشکه فلزی هم برای ساخت دوغاب استفاده کرد؟

بله. اما به دلیل برتری هایی که بشکه پلاستیکی از بشکه فلزی در این مورد دارد، معمولا از بشکه های پلاستکیی استفاده می شود.

2. قیمت بشکه پلاستیکی چقدر است؟

شما می توانید بشکه های پلاستیکی با حداقل قیمت 200 هزار تومان بیابید. از آنجایی که انواع مختلف بشکه در بازار موجود هستند و نوسان قیمت ها نیز بسیار شدید است، جهت استعلام قیمت بشکه در لحظه با ما تماس بگیرید.

3. چه ابعادی برای درست کردن دوغاب در بشکه لازم است؟

بزرگترین ابعاد بشکه پلاستیکی در حال حاضر 220 لیتری است. بهتر است به جهت جلوگیری از درست کردن مجدد ملات و ساخت دوغاب از بشکه با ابعاد بزرگ استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

2 نظر

    • با سلام
      بشکه هایی که پناد پلاستیک به فروش می رساند همگی کاملا نو هستند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید بشکه پلاستیکی دست دوم با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.