تفاوت مخزن آب تک لایه و سه لایه

تفاوت مخزن آب تک لایه و سه لایه

مخزن آب پلاستیکی

مخازن آب پلاستیکی برای استفاده در مصارف گوناگون ایمن تشخیص داده شده اند. آنها بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند. این مخازن کیفیت آب بهتری را برای شما فراهم می آورند که یعنی سلامتی شما و خانواده تان را تضمین می کنند. در مقایسه با دیگر مخازن، این مخزن های آب پلی اتیلنی دارای محبوبیت بیشتری بین عموم مردم هستند.

مخازن آب پلاستیکی بر اساس تعداد لایه های دیواره شان طبقه بندی می شوند. انواع مختلفی از مخازن از نظر سایز، رنگ و … وجود دارند اما تفاوت مخزن آب تک لایه و سه لایه در چیست؟ اهمیت و کاربرد های این لایه ای بودن مخزن در چیست؟ چگونه از یکدیگر متمایز می شوند؟ جهت دریافت پاسخ، ادامه مطلب را بخوانید.

سوالات مخزن آب پلاستیکی

1. مخزن آب سه لایه از تک لایه دارای مقاومت و استحکام بیشتری است؟

خیر. این باور اشتباهی است که بعضا در این خصوص دارند. تفاوت مخازن آب با تعداد لایه های متفاوت تنها در عبور نور است و تاثیر در افزایش مقاومتشان ندارد.

2. برای جلوگیری از رشد جلبک درون مخزن چیکار کنم؟

چنانچه مخزن آب تک لایه و یا بی رنگ تهیه کرده اید کافی است که آن را در معرض نور قرار ندهید، اما پیشنهاد می شود از مخازن سه لایه استفاده کنید تا با رشد جلبک مواجه نشوید.

3. تفاوت مخزن آب تک لایه و سه لایه در چیست؟

در عبور نور از دیواره مخزن. در این مقاله به طور کامل جواب این سوال داده شده است.

 

مخزن پلاستیکی تک لایه

دیواره این مخازن دارای یک لایه است. بنابراین آنها در برابر اشعه ماورا بنفش تثبیت نشده اند و نمی توانند از آب در برابر اشعه فرابنفش در نور شدید خورشید محافظت کنند. قرار گرفتن مداوم در آفتاب منجر به رشد باکتری هایی به نام جلبک در مخازن آب پلاستیکی می شود که برای استفاده انسان بسیار مضر هستند.  این مخازن به عنوان مخازن آب با کیفیت پایین تر از دو، سه یا چهار لایه و به همین سبب مقرون به صرفه ترین برای خرید محسوب می شوند.

مخزن پلاستیکی دو لایه

این مخازن آب دارای دو لایه پلاستیک هستند. اولین لایه بیرونی و لایه دوم، لایه رنگی برایپ تثبیت UV است. این مخازن قطعا بهتر از مخازن یک لایه هستند اما از مخازن سه یا چهار لایه کیفیت پایین تری دارند. اینها مقرون به صرفه ترین مخزن لایه ای برای استفاده سالم از آب هستند. هزینه شان کمی بیشتر از مخزن یک لایه است اما نسبت به مخزن سه یا چهار لایه ارزان تر هستند.

مخزن پلاستیکی سه لایه

این مخازن آب دارای سه لایه پلاستیک هستند. یک لایه به عنوان خارجی ترین لایه، لایه های دوم به عنوان محافظ در برابر UV و لایه سوم برای دید بهتر عمل می کند. مخزن آب پلاستیکی سه لایه، از مخازن دو لایه بهتر عمل کرده و از دوام بالایی برخوردار هستند. قیمت آنها بیشتر از مخازن آب یک لایه و دو لایه است. ضد نشت و خوردگی و بدون زنگ زدگی هستند.

مخزن پلاستیکی چهار لایه

این مخازن آب دارای سه لایه پلاستیک و یک لایه فوم Poly Urethane می باشد. لایه فوم به مقاومت در برابر دمای شدید گرم و سرد فضای بیرونی کمک می کند. آنها بهترین و با کیفیت ترین مخازن با بالاترین مقاومت و طولانی ترین دوام هستند. نسبت به مخازن پیشین گران ترین هستند اما به دلیل کیفیت عالی شان ارزش صرف هزینه را دارند.

تعداد لایه مخزن آب چه تاثیری بر کیفیت مخزن دارد؟

از مخازن آب معمولا برای نگهداری آب آشامیدنی، آبیاری، کشاورزی و … استفاده می شود. این مخازن با در نظر گرفتن سه پارامتر اساسی، طراحی مخزن، لایه بندی مخزن و مواد ساخت مخزن ایجاد می شوند. مخازن ذخیره آب معمولاً در فضای باز نگهداری می شوند و در معرض عواملی مانند گرد و غبار، باد ، باران و … هستند.

حفظ کیفیت آب ذخیره شده در مخازن آب مسئله ای مهم است و می تواند بر تصمیم گیری شما در انتخاب مخزن آب مورد نظرتان تاثیر بگذارد. برای اطمینان از اینکه آب ذخیره شده فاقد میکروب و آفات است، به تعمیر و نگهداری منظم نیاز است. ترکیب چندین لایه در دیواره مخزن راه حل محبوبی است که دردسر تعمیر و نگهداری مخزن را کاهش می دهد، زیرا باعث طولانی شدن فواصل سرویس می شود.

تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه

مخزن آب تک لایه و سه لایه را تحت عنوان یک جداره و دو جداره نیز می نامند. اصلی ترین تفاوت مابین مخازن تک لایه و سه لایه در توانایی عبور نور از دیواره مخزن است. مخازن تک لایه به راحتی نور را از خود عبور می دهند و به همین سبب برای ذخیره سازی موادی مورد استفاده قرار می گیرند که نور تاثیری بر آن نمی گذارد و یا چنانچه مهم است، مخزن را بایستی در مکانی تاریک و دور از نور نگه داشت.

مخازن سه لایه، این مشکل را حل کرده اند. در دیواره داخلی آن ها که به رنگ مشکی است از موادی استفاده کرده اند که در برابر عبور نور بسیار مقاوم است و به هیچ عنوان نور را از خود عبور نمی دهند. از ویژگی های این مخازن به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ضد جلبک هستند.
  • در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند.
  • مناسب نگهداری آب شرب در فضای آزاد هستند.

تشخیص مخزن تک لایه از سه لایه

برای تشخیص این مخازن از یکدیگر می توانید به شیوه های زیر عمل کنید:

  1. مشاهده سایه دست
    مخزن را در فضای باز و هنگامی که نور هست قرار دهید. دستتان را روی سطح خارجی آن بگذارید. اگر نور از داخل مخزن عبور کند شما قادر خواهید بود سایه دستتان را از داخل مخزن ببینید. در مخزن آب پلاستیکی سه لایه این اتفاق نمی افتد.
  2. نور داخل مخزن
    می توانید دوربینی را داخل مخزن بگذارید و بعد مشاهده کنید که پس از بستن درب مخزن درون مخزن تاریک مطلق می شود و یا همچنان روشن است. مخزن آب پلاستیکی تک لایه یا بی رنگ، چون نور را از خود عبور می دهد هنگام بسته شدن درش نیز روشن خواهد ماند.
  3. تعیین سطح آب
    مخزن آب پلاستیکی را پر از آب کنید. اگر از بیرون توانستید سطح آب درون مخزن را ببینید یعنی درون مخزن نور وجود دارد. در مخازن سه لایه به هیچ عنوان نمی توان از بیرون مخزن میزان سزح آب درونش را تشخصی داد چون هیچ نوری را از خود عبور نمی دهد.تفاوت مخزن آب تک لایه و سه لایه

محصولاتی که پناد پلاستیک ارائه می دهد، بشکه پلاستیکی 220 لیتری در انواع مختلف است. مقالات مربوط به مخازن آب پلاستیکی بزرگ صرفا جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی کاربران عزیز است. هر چند لازم به ذکر است که این موارد در رابطه با بشکه های پلاستیکی نیز صدق می کنند و می توانند آب شرب را بدون خطر بروز جلبک درون مخزن و بدون خطر عبور نور فرابنفش به درون مخزن، ذخیره کنند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.