بشکه پلاستیکی Food grade

بشکه پلاستیکی Food grade

بشکه ها به شما این امکان را می دهند مقادیر قابل توجهی از مواد غذایی فله ای مانند حبوبات را در محفظه ای فاقد هوا و دور از دسترس حشرات ذخیره سازی کنید. اما همه انواع بشکه های پلاستیکی برای نگهداری و ذخیره سازی مواد غذایی مناسب نیستند.

بشکه پلاستیکی Food grade (مواد غذایی)

چنانچه قصد حمل و ذخیره مواد غذایی را دارید، خرید بشکه پلاستیکی Food grade را در نظر بگیرید. آنها برای استفاده در بسته بندی مواد غذایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده اند.

بشکه پلاستیکی food grade
بشکه پلاستیکی

کد RIC

RIC یا کد شناسایی رزین، یک مارک مهم است که در پایین یک بشکه پلاستیکی دارای درجه مواد غذایی در داخل یک مثلث کوچک یافت می شود. این عدد نوع رزین مورد استفاده در ساخت پلاستیک را مشخص می کند. مواد غذایی اغلب با بشکه هایی دارای کد RIC با شماره های #2، #4 و #5 حمل می شوند.

کد #2 نشان می دهد که پلاستیک از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است، شماره 4 برابر با پلی اتیلن کم چگالی است، و #5 بدان معنی است که بشکه از پلی پروپیلن تشکیل شده است.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) علاوه بر استفاده در بشکه های Food grade، مواد استاندارد بسته بندی کیسه های فریزر، کیسه های اغذیه فروشی و ظروف شیر است. کد RIC شماره 2 پلاستیک ها حاوی بیسفنول A یا فتالات که به طور بالقوه می تواند تبدیل به یک آلاینده مواد غذایی شود، نیست.

مواد نوع 4 یا کد RIC شماره 4  را در بطری های پرفشار استفاده می کنند. این نوع پلاستیک سفت و در عین حال انعطاف پذیر است، که آن را برای استفاده در این نوع به انتخابی ایده آل تبدیل می کند.

تولید کنندگان از پلاستیک نوع 5 یا پلی پروپیلن برای ظروف ماست، نوشیدنی و دارو استفاده می کنند. پلی پروپیلن مانند نوع 4 انعطاف پذیر، نیمه شفاف است و در برابر حلال ها مقاومت بالایی دارد. ممکن است محفظه ای از نوع 5 با مهر “PP” را ببینید.

کد RIC بشکه مواد غذایی
RIC code

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

این نوع پلاستیک محبوب ترین نوع مورد استفاده در بشکه های مخصوص حمل و نقل مواد غذایی و آشامیدنی است. با ثبات و بی اثر، پلی اتیلن امکان ندارد ماده ای مضر و شیمیایی که آسیب رسان به مواد غذایی باشد از خود آزاد کند.

FDA عبارت “HDPE” را به عنوان “درجه غذایی یا Food grade” ارزیابی می کند.

درجه مواد غذایی در مقابل امنیت مواد غذایی

FDA از دو عنوان برای مواد قابل قبول جهت ذخیره سازی مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می کند: درجه مواد غذایی Food grade و امنیت مواد غذایی food safe.

  • Food grade

درجه غذایی در یک بشکه به این معنی است که بسته بندی برای ذخیره سازی طولانی مدت مواد غذایی ایمن است. بشکه پلاستیکی Food grade آزمایش شده و مشخص شده است که هیچگونه رنگ مضر، هیچ پلاستیک قابل بازیافتی که حاوی مواد شیمیایی یا هر ماده ای که می تواند برای انسان مضر باشد، ندارد. مواد دیگری نیز وجود دارد که به عنوان بشکه های ویژه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از جمله استیل.

علاوه بر کد RIC، محفظه هایی که مطابق با معیارهای FDA تولید می شوند نیز برچسب “درجه مواد غذایی” را خواهند داشت.

  • food safe

حفظ و امنیت مواد غذایی معنای ساده ای دارد، اما “ایمن بودن غذا” به این معنی نیست که FDA ظرف را برای ذخیره طولانی مدت مواد غذایی تأیید کرده است. از پلی اتیلن با چگالی بالا که food safe است می توان برای مواردی مانند تجهیزات تهیه غذا، بشکه جمع آوری آب باران و تخته های برش استفاده کرد.

هر ماده غذایی که در تماس با مواد food safe قرار بگیرد، برای خوردن و هضم کردن ایمن است.

بشکه پلاستیکی food safe
بشکه food safe

رنگ بشکه مواد غذایی

بشکه ها و سطل های مواد غذایی معمولاً به رنگ سفید دیده می شوند. این امر به این دلیل است که رنگ سفید مورد استفاده در رنگ آمیزی بشکه ها، تیتانیوم دی اکسید، کاملاً آزمایش شده و فاقد هرگونه مواد مضر است. به عنوان مثال: ضد آفتاب از تیتانیوم دی اکسید استفاده می کند و بسیاری از مواد غذایی نیز حاوی این ترکیب هستند.

البته پیش از سفید، از رنگ آبی برای تولید بشکه های پلاستیکی ویژه مواد غذایی استفاده می شود.

نمادهای اضافی موجود در بشکه های مواد غذایی

بشکه های پلاستیکی ویژه مواد غذایی علاوه بر کدهای RIC دارای نمادهای دیگری نیز هستند.

  • کدهای نشانگر فرآیند

کد نشانگر فرآیند (PIC) معمولاً در بسته های مواد غذایی داخل بشکه های Food grade یافت می شوند، اما می توانند بر روی بشکه های درج شده باشند.

این کد، فرآیند استفاده شده برای تهیه محصول غذایی داخل بشکه را توصیف می کند. 14 کد می تواند وجود داشته باشد. در صورت عدم پردازش مواد غذایی، B ، C یا D را بر روی پکیج مشاهده خواهید کرد.

رتبه بندی UN بشکه

از دیگر کد های موجود بر روی بشکه های پلاستیکی مخصوص حمل و نقل، کد UN است. ردیف شماره ها و یا اعداد در کد UN، بر روی بشکه پلاستیکی 220 ، همیشه با عدد “1” شروع می شود. این عدد نشان دهنده بشکه بودن محفظه است.

حروف و اعداد بعدی به مواد مورد استفاده در ساخت بشکه مربوط می شود، خواه یک بشکه دهانه باز و یا دهانه بسته باشد و انواع بسته بندی هایی که می توانید در داخل بشکه به کار ببرید.

رتبه بندی UN بشکه پلاستیکی
رتبه بندی UN بشکه

پلاستیک های زیستی

یک ماده پلاستیکی زیستی به معنای این است که مواد پلاستیکی به طور کامل یا جزئی از مواد آلی ساخته شده اند، به جای اینکه فقط از مواد مبتنی بر نفت ساخته شده باشد. بیشتر اوقات، این بدان معنی است که تولید کنندگان برای ایجاد پلاستیک از نشاسته و سلولز استفاده می کنند.

شما می توانید مواد غذایی را در ظروف زیست پلاستیکی ذخیره کنید. به طور کلی، پلاستیک های زیستی با RIC code #7 مشخص می شوند. با این وجود، این کد علاوه بر بیو پلاستیک، در مورد سایر مواد نیز صدق می کند، بنابراین در مورد مواد سازنده بشکه تنها به کد RIC اعتماد نکنید.

بشکه های پلاستیکی زیست دوست
بشکه زیستی
سخن آخر

بشکه ویژه مواد غذایی خود را با قیمتی مناسب و با کیفیتی فوق العاده از ما، شرکت تولید کننده پلاستیک، پناد پلاستیک، تهیه بفرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.