کاربرد مخازن پلی اتیلن در صنایع مختلف

کاربرد مخازن پلی اتیلن در صنایع مختلف

مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن متراکم که مواد شیمیایی را ذخیره و نگهداری می کنند، از شایع ترین مواد پلاستیکی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید ها ساخته شده اند. پلی اتیلن، ترموپلاستیکی سبک و مقاوم به مواد شیمیایی است.

انواع مخازن پلی اتیلنی

مخازن پلی اتیلنی برای ذخیره سازی مواد شیمیایی، به دو نوع پلی اتیلن های خطی و متقابل با تراکم بالا تقسیم می شوند. هردوی اینها از رزین هایی گرما دیده جهت ساخت بخش هایی از پلاستیک های توخالی، ساخته شده اند، اما تفاوت های موجود در نحوه ساختشان از آنها پلی اتیلن هایی متفاوت، با قدرت های ساختاری متفاوت ساخته است. مخازن پلی اتیلنی خطی کم تراکمی نیز هستند که در مقالات دیگر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

مخازن پلی اتیلن
انواع مخازن پلی اتیلن

پلی اتیلن های خطی

طریقه ساخت پلی اتیلن های خطی به نوعی است که به رزین های ترموپلاستیکی گرما داده می شود تا هنگامی که پلاستیک مایع تشکیل شود. سپس سخت شده و به سطوح پلی اتیلنی با تراکم بالا تبدیل می شوند. پلی اتیلن های خطی مقرون به صرفه و برای ذخیره سازی مواد شیمیایی غیر خورنده و بی خطر مناسب هستند.

ساختار پلی اتیلن های متقابل

پلی اتیلن های متقابل پلی اتیلن هایی هستند با تراکم بالا که با اضافه کردن نوعی کاتالیز به رزین های ترموپلاستیک تشکیل می شوند. این عمل سبب تبدیل این رزین ها به ترموست می شود. کاتالیز اضافه شده سبب اتصال مولکول ها با پیوند کوالانسی به یکدیگر می شود. در نهایت پلاستیکی با اثر شدید، استحکام کششی بالا و مقاوم در برابر شکستگی تولید می شود.

هنگامی که بحث اطمینان و ضمانت به میان می آید، این مخازن با چنین ویژگی هایی بهترین گزینه برای حمل و ذخیره سازی مواد شیمیایی خطرناک هستند. به دلیل طول عمر قابل توجه مخازن پلی اتیلنی متقابل و ارائه حفاظت بیشتر در مسیر های طولانی، سرمایه گذاری بیشتری بر رویشان اتفاق می افتد.

مخازن متقابل به دلیل تراکم بالا، در حدود 20 برابر نسبت به شکستگی های محیطی مقاوم هستند و مخازن پلی اتیلنی خطی به اندازه 10 برابر دارای وزن مولکولی و استحکام کششی بیشتری هستند. از دیگر تفاوت های این دو نوع پلی اتیلن نحوه خراب شدنشان است که در پلی اتیلن های خطی به طرز فاجعه باری اتفاق می افتد ولی در پلی اتیلن های متقابل به دلیل پیوند های شیمیایی موجود بین مولکول هایش، خرابی زیادی متوجهش نمی شود.

مخازن پلی اتیلن
مخازن متقابل

رزین های مقاوم در برابر اکسیداسیون

اگر شما در فکر حمل ماده های شیمیایی با قابلیت اکسیداسیون مانند سولفوریک اسید و سدیم هیپوکلریت با مخازن پلی اتیلنی هستید، یک ماده آنتی اکسیدان به افزایش عمر مخزن شما کمک می کند. رزین های آنتی اکسیدانی شامل مقادیری اشباع شده از آنتی اکسیدان ها هستند. حضور رزین های آنتی اکسیدان در یک مخزن پلی اتیلنی ساخته شده، باعث مقاومت شیمیایی این مخازن در برابر مواد شیمیایی اکسید کننده، در حدود 10 تا 15 سال پس از جابه جا شدن مخزن، می شود.

کاربرد مخازن در صنایع مختلف

  • صنایع فرآوری شیمیایی و تصفیه آب، جهت حمل مایعات خطرناک
  • تولیدات و پردازش های صنعتی، جهت الکتروپلیت کردن، بازیافت کردن و شستشوی برخی اجسام
  • صنعت خودرو، جهت ذخیره سازی سوخت ها و روغن ها مانند روغن موتور، روغن های سوخت و سوخت های دیزل
  •  کشاورزی، جهت سیستم های کودسازی و آبیاری جهت کاربرد های تولید مواد غذایی

مزایای مخازن

  • مخازن پلی اتیلنی به راحتی متناسب با محفظه های مناسب مخازن قالب بندی می شوند.
  • به سهولت نصب می شوند.
  • مقرون به صرفه هستند.
  • کاربرد های فراوانی در صنایع مختلفی دارند.
  • به سبب وزن نسبتا پایینشان، به راحتی حمل و نقل می شوند.
  • در برابر اشعه UV مقاوم هستند.
  • در برابر خوردگی توسط برخی مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • طول عمر قابل توجهی دارند.
  • در انواع سایز ها و رنگ ها قابل تولید است.
  • از استاندارد جهانی حمل مواد شیمیایی برخوردار است.
  • در برابر حرارت عایق است.
مخازن پلاستیکی
مزایای مخازن پلی اتیلنی

معایب مخازن

طبیعتا هیچ محصولی کاملا بدون عیب نیست، این محصول هم مانند محصولات دیگر دارای معایبی است، منتها لازم به ذکر است که معایب این مخازن با استفاده صحیح و مراقبت های لازم کاملا قابل پیشگیری است. مخازن پلی اتیلنی استحکام و قدرت دیواره هایشان به میزان زیادی بالاست  اما ممکن است در برابر ضربات مکانیکی شدید به یک نقطه، نتوانند مقاومت لازم را از خود نشان دهند و عیب دیگر این است که این مخازن اگر به مدت 10 سال و یا بیشتر در فضای باز قرار گیرند و از آنتی UV در ساختشان استفاده نشده باشد یا با تراکم کم استفاده شده باشد، مقاومتشان در برابر اشعه فرابنفش کاهش خواهد یافت و به محصولی شکننده تبدیل می شوند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با با انواع بشکه ما به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.