ویژگی های ساختاری مخازن پلی اتیلنی

ویژگی های ساختاری مخازن پلی اتیلنی

مخازن پلی اتیلنی

این مخازن از رزین هایی مقاوم به مواد شیمیایی و با دوام بالا جهت حفظ و ذخیره سازی مواد گوناگونی ساخته شده اند. رزین های مورد استفاده در ساخت مخازن یا پلی اتیلن های خطی با تراکم بالا هستند و یا پلی اتیلن های متقابل متراکم. هر دوی این مواد برای ساخت مخازن پلی اتیلنی مناسب هستند اما پلی اتلین های متقابل نسبت به مواد شیمیایی دارای مقاومت بیشتری هستند و دوام بالاتری نیز دارند. هرچند هزینه بالاتر این مخازن نسبت به نوع خطی نیز قابل ذکر است. ترکیبات پلیمری استفاده شده در ساخت مخازن نسبت به اشعه فرابنفش مقاوم هستند. مخازن پلی اتیلنی طی پروسه ای به نام قالب سازی چرخشی ساخته می شوند. در این مقاله به ویژگی های ساختاری مخازن پلی اتیلنی می پردازیم.

مخزن پلی اتیلنی
مخازن پلی اتیلنی

ویژگی های ساختاری مخازن پلی اتیلنی

تراکم ویژه

درجه بندی تراکم ویژه مخازن، معیاری برای اندازه گیری توانایی آن ها در نگهداری مواد است. تولیدکنندگان از درجه های متفاوتی برای ساخت این مخازن استقاده می کنند و بیشترین درجه بندی نشان دهنده توانایی و مقاومت بالای مخزن در برابر نیروهای هیدرواستاتیک آب ذخیره شده درون مخزن است.

ضخامت دیواره

ضخامت دیواره از اصلی ترین فاکتورهای قدرت نهایی یک مخزن پلی اتیلنی است. مخازن باید بتوانند در برابر فشار داخلی محصولات ذخیره شده با انواع مختلف تراکم ها و گرانش ها مقاومت کند. ضخامت دیواره و طراحی کلی مخازن دو مورد از مهمترین عوامل تعیین کننده درجه تراکم ویژه مخازن هستند.

توانایی تحمل دما

دماهای خیلی شدید معمولا تاثیر خوبی بر روی مخازن با کیفیت نمی گذارند. مخازنی که دارای کیفیت بالایی هستند طوری طراحی شده اند تا در مقابل انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما مقاومت کنند. آزمایشات مختلفی بر روی بشکه پلاستیکی 220 نشان داده اند که دماهای خیلی پایین و یخ زدن آسیبی به این بشکه ها نمی رساند. دماهای خیلی بالا ممکن است باعث ضعیفی و کاهش استحکام مخازن شوند. از آن جایی که اگر هم چنین شرایطی پیش بیاید زیاد ماندگار نیست آسیبی به مخازن نمی رساند پس جای نگرانی نیست.

مخازن با دوام بالا
توانایی تحمل دما

خرابی توسط آب

مخازن پلی اتیلنی در تماس با آب و یا هنگامی که بر روی زمین قرار می گیرند، پوسیده و زنگ زده نمی شوند. همچنین اگر کپک یا جلبک درون مخازن به وجود بیاید خیلی راحت به وسیله مواد مخصوصی که برای جلبک ها سمی است می توان آن ها را از بین برد.

سازگاری با محصولات

مخازن پلی اتیلنی معمولا با تمامی موادی که حمل و نگهداری می کنند سازگار هستند. از جمله موادی که این مخازن می توانند نگه دارند، مواد اسیدی مختلف، مواد شیمیایی (بشکه های پلاستیکی با مشکل خوردگی مواجه نمی شوند)، محصولات غذایی (بنا به استانداردهای جهانی)، مواد دارویی، انواع روغن ها و … . اینکه از این محصولات برای حمل و جا به جایی چه محصولاتی استفاده می شود بستگی به صنایع و شرکت های تهیه کننده این مخازن دارد. همانطور که میدانید مخازن پلی اتیلنی دارای کاربرد های فراوانی در انواع مختلف صنایع هستند.

طراحی مخازن پلی اتیلنی

این مخازن دارای دو طراحی کاربردی متمایز هستند: عمودی و افقی. تفاوت های طراحی متفاوت این مخازن نشان دهنده کاربرد های گوناگونشان است.

مخزن پلاستیکی
مخازن عمودی

ویژگی های مخازن عمودی

دارای انتهای صاف و یا مخروطی شکلی هستند. این مخازن معمولا برای قرار گیری در جایگاهشان به طور ثابت بر روی سطحی مناسب و نرم طراحی می شوند. هنگامی که مخازن از آب پر می شوند، محتویات درونشان به دیواره فشار وارد می کنند و باعث کشیده شدن دیواره ها به سمت بیرون می شوند. به محض خالی شدن مخزن، دیواره ها به حالت نرمالشان بر می گردند.

قسمت های انتهایی مخازن از ضخامت بیشتری برخوردار است به این دلیل که فشار وارده به این قسمت ها در بیشترین حالت ممکن است. همانطور که گفتیم این مخازن برای قرارگیری به طور ثابت ساخته شده اند ولی گاهی برای اطمینان بیشتر برخی از بست های مخصوصی برای اتصال این مخازن به زمین استفاده می کنند.

مخازن افقی

این مخازن معمولا برای قرارگیری در پشت کامیون ها و یا سایر اتوموبیل های سنگین تولید می شوند هرچند این نوع مخازن هم می توانند برای قرارگیری در جایگاه ثابتی مورد استفاده قرار بگیرند. فشار وارده از داخل در این مخازن نسبت به مخازن عمودی کاملا متفاوت است. هنگامی که این مخازن پر باشند و پشت اتوموبیل در حال حرکت قرار گرفته باشند، مایع موجود در خازن حرکت می کند و فشار رو به افزایشی به دیواره جلو و عقب خازن وارد می کند.

استفاده از بست ها برای نگه داری و حفاظت از این مخازن مهم تر است مخصوصا در مواقعی که مخزن پشت اتوموبیلی قرار دارد و ممکن است با توقف ناگهانی رو به رو شود، بست ها که انواع مختلفی هم می توانند داشته باشند از مخازن در برابر افتادن و آسیب دیدن محافظت می کنند.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با با انواع بشکه ما به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.