ویروس کرونا و مخزن آب

ویروس کرونا و مخزن آب

بسیاری ار افراد می پرسند که آیا آب هم می توان عمل انتقال ویروس کرونا باشد؟ با شیوع این ویروس مرگبار در تمام جهان، نگرانی هایی در زمینه های مختلف به وجود آمدند که از جمله آن ها می توانیم به ارتباط ویروس کرونا و مخزن آب اشاره کنیم.

ویروس کرونا و مخزن آب

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با امکان انتقال این ویروس از طریق آب شهری، استخر ها و یا مهم تر از همه مخازن آب پلی اتیلنی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

شیوع ویروس کرونا از طریق آب شهری

در پاسخ به این سوال رایج که آیا این ویروس از طریق آب شهری و آب استخر ها هم می تواند منتقل شود یا خیر باید بگوییم که بنا بر گفته های WHO سازمان جهانی بهداشتی، تنها زمانی امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب های شهری وجود دارد که کلر زنی در آن به طور صحیح انجام نپذیرد.

روش هایی برای ضدعفونی کردن این آب ها عنوان شده اند که کافیست به آن ها عمل شود و به راحتی ویروس کووید 19 را غیر فعال کرد. از خیلی قبل تر برای ضدعفونی کردن آب از کلر استفاده می کردند، هر چند باید به اندازه و به طور صحیح انجام شود وگرنه تاثیر معکوس خواهد داشت. در این دوره که همه به دنبال راهکار های امنیتی و دفاعی در برابر این ویروس هستند، اکثر کشور ها همانند ایران برای ضدعفونی کردن آب های آشامیدنی و آب استخر ها از فرآیند کلر زنی بهره می برند.

آب شهری
ویروس کرونا

اقدامات پیشگیرانه برای آلوده نشدن آب مخزن

بسیاری از افراد برای ذخیره آب آشامیدنی منزلشان از مخازن پلی اتیلنی استفاده می کنند. این مخازن را از طریق اتصالاتی به آب شهری متصل می کنند. یعنی مخزن از آب شهری که دارای کلر است پر می شود.

کلر ماده ای حیاتی و مهم برای از بین بردن ویروس ها و باکتری ها محسوب می شود. آب همراه با کلر که وارد مخزن آبتان می شود، خود به لطف کلر های موجود در آن ضدعفونی می شو و تنها کاری که شما باید انجام دهید، نگه داشتن مقدار مناسبی از این کلر در آب مخزن است.

اگر درب مخزن محکم بسته نشود، کلر ها بخار می شوند بنا بر این تنها اقدامی که شما باید انجام دهید، اطمینان حاصل کردن از بسته بودن درب مخزن است. هنگام تهیه مخزن آب همیشه به این نکته توجه کنید، که درب آن محکم بسته شود.

هنگامی که درب مخزن به خوبی بسته شده باشد، کمترین تبخیر کلر اتفاق می افتد، و بدون نیاز به اقدامی اضافه تر، کلر محلول در آب خود به از بین بردن ویروس های احتمالی می پردازد. کلر به دو صورت می تواند با ویروس کرونا مقابله کند، در بالاترین غلظت می تواند آن را به طور کامل از بین ببرد و در غلظت های پایین می تواند آن را غیر فعال کند.

ضدعفونی کردن مخزن آب

برای اینکه از بهداشتی بودن و سلامت مخزن آب تان همواره اطمینان داشته باشید، کافیست که به طور دوره ای و منظم آن را ضدعفونی کرده و شستشو دهید. راه کار های مختلفی برای ضدعفونی کردن مخزن آب پلی اتیلنی وجود دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • می توانید از قرص کلر درون آب استفاده کنید.
  • از سفید کننده هایی مانند وایتکس برای پاکیزه سازی دیواره های داخلی مخزن استفاده کنید.
  • از ماده ضدعفونی کننده قوی ای مانند گاز ازن استفاده کنید.
  • از راه کار های مدرنی مانند پرتو افشانی استفاده کنید.
ضدعفونی کردن مخزن آب
مخزن آب

ویروس کرونا و آب شرب

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، کاشف به عمل آمده است که ویروس کرونا یا covid-19 در آب شرب و یا شهری وجود ندارد و ضدعفونی کننده هایی که پیش تر در این آب ها استفاده می کردند با موفقیت عامل های بیماری زا را از آب حذف می کنند. پس امکان انتقال ویروس کرونا از آب شرب رد می شود.

ویروس کرونا و استخر

اگر صرفا فقط بحث انتقال از آب استخر باشد، ویروس کرونا نمی تواند از طریق آب استخر و یا کرونا منتقل شود. زیرا در آب استخر از ضدعفونی کننده هایی مانند کلر استفاده می شود که می توانند ویروس ها را از بین ببرند. منتها به این نکته توجه کنید که اگر افراد دیگری در داخل استخر باشند با سرفه، عطسه و یا حتی حرف زدن در صورتی که ناقل این ویروس باشند می توانند به راحتی آن را به شما منتقل کنند.

ویروس کرونا و سیستم فاضلاب

نمی توان احتمال انتقال این ویروس از طریق سیستم فاضلاب را به طور کامل رد کرد، زیرا احتمال آن هر چند بسیار اندک می تواند وجود داشته باشد. منتها تاکنون شواهدی در این زمینه یافت نشده اند. اگر سیستم های فاضلاب شهری را به خوبی و توسط ضدعفونی کننده های قوی تصفیه کنند، خطر انتقال ویروس رفع می شود.

ویروس کرونا و سیستم فاضلاب
سیستم فاضلاب
سخن آخر

استفاده زا انواع بشکه ها و مخازن پلی اتیلنی جهت ذخیره سازی و نگهداری محصولاتتان در این دوره کرونایی امری هوشمندانه است. اگر محصولاتی غیر از آب آشامیدنی دارید که به فضای کمی هم جهت نگهداری شان احتیاج دارید، می توانید بشکه پلاستیکی 220 را تهیه بفرمایید. این بشکه ها با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی از پناد پلاستیک عرضه می شوند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.