نقش پلی اتیلن در صنعت چیست؟

نقش پلی اتیلن در صنعت چیست؟

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن که با نام پلی اتن نیز شناخته میشود، یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در جهان است. پلی اتیلن ها معمولاً ساختاری خطی دارند و به عنوان پلیمرهای افزودنی شناخته می شوند. کاربرد اصلی این پلی اتیلن در صنعت بسته بندی است. پلی اتلین اغلب برای ساخت کیسه های پلاستیکی، بطری ها، فیلم های پلاستیکی، ظروف و بشکه پلاستیکی استفاده می شود. شایان ذکر است که سالانه بیش از 100 میلیون تن پلی اتیلن برای مقاصد تجاری و صنعتی تولید میشود.

پلی اتیلن چیست؟

فرمول کلی پلی اتیلن را می توان به صورت (C2H4)n نوشت. بیشتر انواع پلی اتیلن ترموپلاستیک هستند(می توان آنها را با حرارت دادن دوباره قالب زد). با این حال، برخی از پلاستیک های پلی اتیلن اصلاح شده خاصیت حفظ دمایی را از خود نشان می دهند. نمونه ای از چنین کلاسی از پلی اتیلن، پلی اتیلن متقاطع (اغلب به اختصار PEX) است.

پلی اتیلن چگونه تهیه می شود؟

ماده اولیه پلی اتیلن، اتیلن است (یک هیدروکربن آلی با فرمول شیمیایی C2H4). برای تولید پلی اتیلن، مشخصات معمول شامل کمتر از 5 ppm اکسیژن، آب و سایر آلکن ها است. با این حال، ترکیبات دیگر می توانند در طی واکنش پلیمریزاسیون به عنوان آلاینده وجود داشته باشند. برخی از آلاینده های پذیرفته شده در طول تولید پلی اتیلن عبارتند از نیتروژن، متان و اتان. از آنجایی که اتن یک مولکول نسبتاً پایدار است، پلیمریزاسیون آن به کاتالیزورهای مناسب نیاز دارد. ذکر این نکته ضروری است که تبدیل اتیلن به پلی اتیلن ماهیت بسیار گرمازا دارد. یکی از متداول‌ترین کاتالیزورهای مورد استفاده برای پلیمریزاسیون اتیلن، کلرید تیتانیوم (III) است (که گاهی به عنوان کاتالیزور زیگلر-ناتا نیز شناخته می‌شود).

خواص فیزیکی و شیمیایی پلی اتیلن چیست؟

مشخصات فیزیکی

  • استحکام پلی اتیلن نسبت به سایر پلاستیک ها نسبتاً کمتر است. سختی این پلیمرها نیز نسبتاً کم است.
  • پلی اتیلن به عنوان بسیار انعطاف پذیر شناخته شده است. علاوه بر این، این پلاستیک دارای استحکام ضربه بسیار بالایی است.
  • این پلیمر مصنوعی هنگامی که تحت یک نیروی پایدار قرار می گیرد خمیدگی قوی نشان می دهد.
  • پلی اتیلن ها معمولاً بافت مومی دارند.
  • نقطه ذوب گریدهای تجاری پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) در محدوده 120 تا 180 درجه سانتیگراد قرار دارد. نقطه ذوب پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) معمولاً در محدوده 105 تا 115 درجه سانتیگراد قرار دارد.
  • پلی اتیلن به عنوان عایق بسیار خوبی برای جریان الکتریکی شناخته شده است زیرا مقاومت بالایی در برابر درختان الکتریکی دارد.

خواص شیمیایی

پلی اتیلن از هیدروکربن های اشباع شده غیرقطبی با وزن مولکولی بسیار بالا تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که به همین دلیل است که خواص شیمیایی پلی اتیلن کاملاً مشابه خواص پارافین است. می توان اشاره کرد که تک تک بزرگ مولکول های پلی اتیلن از طریق پیوندهای کووالانسی به هم متصل نیستند. با این حال، این مولکول ها به دلیل ساختار مولکولی نسبتا متقارنشان به صورت بلور متبلور می شوند. بنابراین پلی اتیلن را می توان به عنوان پلاستیک نیمه کریستالی در نظر گرفت. هر چه بلورینگی پلیمر بیشتر باشد، چگالی و پایداری شیمیایی آن بیشتر است.

توجه به این نکته ضروری است که اکثر انواع پلی اتیلن مقاومت شیمیایی بسیار بالایی در برابر اسیدها و قلیاها (از جمله LDPE، MDPE و HDPE) دارند. این پلاستیک ها در برابر عوامل اکسید کننده ضعیف و عوامل کاهنده ضعیف نیز مقاوم هستند. اغلب پلی اتیلن ها در هیدروکربن های معطر مانند زایلن یا تولوئن در دمای بالا محلول هستند.

انواع PE

پلی اتیلن را می توان بر اساس چگالی پلاستیک و درجه انشعاب در ساختار آن به چند نوع مختلف در صنعت طبقه بندی کرد. نوع انشعاب و میزان انشعاب تاثیر مستقیمی بر خواص مکانیکی پلاستیک دارد. بنابراین انواع پلی اتیلن خواص مکانیکی متفاوتی از خود نشان می دهند. برخی از انواع مهم پلی اتیلن در زیر ذکر شده است.

  1. پلی اتیلن با مدول بالا، همچنین به عنوان پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا (UHMWPE) شناخته می شود.
  2. پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار کم (یا ULMWPE)
  3. پلی اتیلن شبکه ای با چگالی بالا (HDXLPE)
  4. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  5. پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا (HMWPE)
  6. پلی اتیلن متقاطع (XLPE)
  7. پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE)
  8. پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)
  9. پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE)
  10. پلی اتیلن کلر (CPE)

همچنین می توان به این نکته اشاره کرد که پلی اتیلن با چگالی کم، بلورینگی کمتری نسبت به پلی اتیلن با چگالی بالا نشان می دهد. بلورینگی پلی اتیلن از 35 درصد برای پلی اتیلن کم چگالی تا 80 درصد برای پلی اتیلن با چگالی بالا متغیر است.

موارد استفاده از پلی اتیلن

  • مهمترین کاربرد پلی اتیلن در  صنعت بسته بندی محصولات است. این پلاستیک اغلب برای تولید کیسه های پلاستیکی، فیلم های پلاستیکی، بطری ها، بشکه پلاستیکی و ظروف استفاده می شود.
  • پلی اتیلن همچنین در جعبه ها، سینی ها، کوزه هایی که شیر یا آب میوه را حمل می کنند و سایر محصولات بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.
  • پلی اتیلن با چگالی بالا در اسباب بازی ها، ظروف زباله، سینی های یخ و سایر وسایل خانه استفاده می شود. تطبیق پذیری این پلاستیک آن را برای طیف وسیعی از کاربردها ایده آل می کند.
  • HDPE همچنین در طناب، تورهای ماهیگیری، تورهای کشاورزی و پارچه های صنعتی استفاده می شود. استفاده از این پلاستیک در سیم کشی ها و کابل ها نیز غیرمعمول نیست.
  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) به دلیل انعطاف پذیری بالا و هزینه کم به طور گسترده در تولید بطری های فشرده، کیسه های زباله، لمینیت ها و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.
  • از LDPE در لوله ها و اتصالات نیز استفاده می شود. به دلیل جذب آب کم و همچنین به دلیل انعطاف پذیری برای چنین کاربردهایی ایده آل است.
  • پلی اتیلن همچنین برای پوشش کابل استفاده می شود زیرا عایق خوبی برای جریان الکتریکی است.

سوالات متداول درباره PE

ترکیب شیمیایی پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن در درجه اول از مونومر اتیلن ساخته شده است. اتیلن یک ترکیب شیمیایی با فرمول C2H4 است. این یک هیدروکربن گازی است که می تواند از طریق ترک اتان تولید شود. مولکول‌های اتیلن اساساً از دو واحد متیلن تشکیل شده‌اند که با پیوند دوگانه بین دو اتم کربن به یکدیگر متصل شده‌اند. این ساختار را می توان با فرمول CH2=CH2 نشان داد. این پیوند دوگانه را می توان با قرار دادن مولکول تحت تأثیر کاتالیزورهای پلیمریزاسیون شکست. پیوند منفرد اضافی حاصل می تواند برای پیوند اتم کربن دیگر به مولکول اتیلن استفاده شود. بنابراین، مولکول اتیلن را می توان به یک مولکول بزرگ و پلیمری تبدیل کرد.

کاربردهای این پلیمر چیست؟

کاربردهای اولیه پلی اتیلن در فیلم های بسته بندی، کیسه های زباله، کیسه های مواد غذایی، بشکه پلاستیکی، عایق سیم ها و کابل ها، مالچ کشاورزی، بطری ها، اسباب بازی ها و لوازم خانگی است. از پلی اتیلن در سینی ها، ظروف آب میوه، ظروف شیر، جعبه ها و محصولات بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود. به طور کلی پلی اتیلن باعث تحول در صنعت بسته بندی شد.

پلی اتیلن کراس لینک چیست؟

پلی اتیلن متقاطع که اغلب به اختصار PEX یا XPE نامیده می شود، نوعی پلی اتیلن است که دارای ساختار شیمیایی متقاطع است. کاربرد اولیه پلی اتیلن شبکه ای در ساخت سیستم های لوله کشی و سیستم های گرمایش و سرمایش تابشی است. همچنین برای لوله کشی آب خانگی و به عنوان عایق برای کابل های برق فشار قوی استفاده می شود.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با با انواع بشکه ما به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.