نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی

نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی

کود دهی با استفاده از بشکه پلاستیکی

کمپوست به چه معناست؟ مواد آلی ارگانیکی که به صورت کود گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد با کود متفاوت هستند و به صورت مواد مقوی نباتات در نظر گرفته می شوند. کمپوستینگ فرایند کود دادن به گیاهان است و کمپوستر محصولی است که وظیفه انجام آن را بر عهده دارد. از آنجایی که در حال مطالعه این مطلب هستید، مطمئناً به مزایای کمپوست کردن رسیده اید، بنابراین ما نیز تصمیم گرفتیم تا نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی را برایتان فراهم آوریم.

اگر با کود دهی از طریق بشکه پلاستیکی آشنایی ندارید و علنا تازه کار هستید، ما در زیر نکاتی را در مورد نحوه ساخت طلای سیاه برایتان آورده ایم. کمپوست یک منبع احیا کننده غنی و طبیعی است که از ضایعات آشپزخانه و باغ تهیه می شود.

کود دهی با استفاده از بشکه
کود دهی با بشکه پلاستیکی

نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی

ساخت یک کمپوستر می تواند انواع و اشکال متنوعی داشته باشد، از انواع آزاد و قرار گرفته بر روی زمین گرفته تا انواع شکیل و گران قیمت با تمامی لوازم جانبی شان. کمپوستر پیشنهادی ما در پناد پلاستیک، خب البته استفاده از یک بشکه پلاستیکی آبی رنگ است. یک بشکه پلاستیکی 220 لیتری می تواند محفظه مناسبی برای کمپوست کردن و یا کود دهی باشد. با چند تغییر جزئی شما می توانید یک بشکه چرخنده، هواده و کود ساز برای خود ایجاد کنید. نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی کار سختی نیست؛ تنها کافیست که مطابق با دستورالعمل ها پیش بروید.

طرح های سفارشی متعددی برای یک محصول کود دهنده چرخان وجود دارند، چه از مواد موجود در دسترستان استفاده کنید یا به فروشگاهی مرتبط مراجعه کنید، عناصر اصلی یک طرح پایه عبارت اند از:

  • ارتفاع
    قالبی که بتواند بشکه را در سطحی بالاتر از سطح زمین نگه دارد و از حالت چرخشی آن نیز پشتیبانی کند. کمپوستر های مرتفع به شما گزینه های بیشتری برای جایگذاری شان در صورت جا به جایی می دهند.
  • چرخش
    یک مبله چرخنده و یک دسته یا بست انتخابی کلید همیشه چرخشی بودن کمپوسترتان هستند. غلتاندن کمپوست شامل مواد تازه اضافه شده در حین هوادهی مخلوط و تسریع روند تجزیه هوازی است.
  • تهویه
    برای هوادهی بیشتر مخلوط، بشکه را سوراخ کنید. در صورتی که حفره از اندازه موردنظرتان بزرگتر شد، می توانید آن را درز بگیرید تا مواد از آن خارج نشوند.
  • دسترسی
    یک درب لولایی برای افزودن مواد اولیه و دسترسی به محصول نهایی. این درب همچنین یک نقطه ورود برای آب، یک ماده اساسی در هر دستور تهیه کمپوست یا کود، است.

مثال کمپوستر بشکه ای

در اینجا یک مثال از نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی آورده شده است. یک قالب ساده چوبی ارتفاع را برای چرخش آسان بشکه کود دهنده فراهم می کند و امکان قرارگیری راحت محصول درست در خارج از درب آشپزخانه را فراهم می کند. آیا می توانید تمام عناصر مذکور در بالا را در طراحی این کمپوستر خانگی شناسایی کنید؟

ساخت کمپوستر از بشکه
نمونه ای از کمپوستر بشکه ای

شروع کمپوست کردن با بشکه

افرادی که علاقه مند به کمپوست کردن هستند، نحوه کار و نتایج حاصله از آن را جادویی می دانند، اما این فرایند جادو نیست و فقط طبیعت محض است. به عبارت دیگر، هرکسی می تواند این کار را انجام دهد! در زیر بهترین روش های استفاده از بشکه برای کود دهی و مزایای کمپسوت سازی را آورده ایم:

کاهش ضایعات و استفاده از بشکه برای ساخت طلای سیاه

دانه های قهوه، پوست سبزیجات، علف های کنده شده و برگ های افتاده بر روی زمین را دور نریزید! بلکه این مواد آلی را نزد خود نگهدارید و آن ها به مواد غذایی باغ یا باغچه خود تبدیل کنید. این کار نهایت بازیافت کردن است. برای خود باغی ندارید اما بشکه پلاستیکی غیر قابل استفاده دارید؟ به ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی خود بپردازید و آن را در زیر درخت، در باغ همسایه و … قرار دهید؛ ثروت را (که همان طلای سیاه یا کمپوست است) با دیگران به اشتراک بگذارید.

کمپوست های قهوه ای و سبز

استفاده از این روش کمپوست سازی به تناسبات و مواد تشکیل دهنده مربوط می شود. میلیون ها موجود زنده میکرو و ماکرو که مواد آلی را به کمپوست تجزیه می کنند هستند که دارای نیازمندی هایی هستند: کربن، نیتروژن، آب و اکسیژن. بر این اساس، مواد آلی باید شامل ترکیبی از مواد “قهوه ای” غنی از کربن و “سبز” مواد غنی از نیتروژن باشند.

مطابق با یک روش بسیار پایه تناسبات باید به صورت دو بخش سبز به یک بخش قهوه ای باشند. در صورت لزوم می توان آب را برای مرطوب نگه داشتن مخلوط اضافه کرد و فرآیند غلتیدن و حفره های تهویه، اکسیژن را برای خوشحال نگه داشتن اورگانیسم ها وارد مخلوط می کنند.

قرار دادن کمپوستر زیر پله ها
کمپوست کردن با بشکه
وجود نداشتن هیچ راه اشتباهی برای کمپوست کردن

یک توده هوادهی شده و چرخانده شده با ترکیب مناسبی از مواد قهوه ای و سبز منجر به ساخت کمپوستی گرمتر، سریع تر و استاندارد تر می شود؛ اما دستورالعمل فرآیند تجزیه هوازی (فرآیند بیولوژیکی تبدیل ضایعات به کمپوست)به آسانی پسماند های آلی + هوا + آب است.

کود دهی با استفاده از بشکه پلاستیکی

با افزودن کمپوست به باغچه، باعث افزایش مواد آلی در خاک می شوید که همین موضوع سبب بهبود یافتن ساختار خاک، افزایش میکروارگانیسم های مفید و فراهم آوردن مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه می شود. مواد آلی تجزیه شده یکی از کودهای اصلی تهیه شده توسط مادر طبیعت هستند و دارای اثرگذاری بالایی هم هستند.

سوالات متداول نحوه ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی

 1. کمپوستر چیست؟

کمپوستر محصولی است که به وسیله آن می توان کود یا به عبارت بهتر مواد مغذی گیاهان را از ضایعات موجود تولید کرد. کمپوست به معنای کود یا مواد مغذی نباتات است.

2. از بشکه فلزی هم می توان برای تولید کمپوستر استفاده کرد؟

بهترین محصول جهت ساخت محفظه کودساز، بشکه های پلاستیکی هستند. چنانچه فقط بشکه فلزی در دسترس دارید فرایند ساخت کمپوستر از بشکه پلاستیکی در این مطلب را انجام دهید.

3. برای ساخت کمپوستر به بشکه چند لیتری احتیاج دارم؟

از هر بشکه ای با هر سایزی می توان برای ساخت محفظه کود ساز استفاده کرد. بشکه هایی که پناد پلاستیک به فروش می رساند 220 لیتری هستند و کاملا مناسب برای ساخت کود به میزان زیاد هستند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.