مزایا و کاربردهای پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

مزایا و کاربردهای پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) یک ترموپلاستیک پرمصرف است که دارای خواص مفید متعددی مانند استحکام و مقاومت شیمیایی عالی است. اگرچه HDPE بخشی از خانواده پلی اتیلن ها است، چگالی مولکولی آن بسیار بالاتر از همتای استاندارد خود است که خواص مکانیکی منحصر به فردی به آن می بخشد. در این مقاله، مزایای اصلی HDPE را مورد بحث قرار خواهیم داد و صنایع مختلفی را که بیشترین استفاده را از این پلیمر چشمگیر دارند، بررسی خواهیم کرد.

پلی اتیلن با چگالی بالا

مزایای اصلی HDPE

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

با مقاومت بالا در برابر خوردگی، HDPE یک ماده ایده آل برای تولید ظروف ذخیره سازی مایعات، مواد غذایی و محصولات شیمیایی با سطوح pH متفاوت است. به لطف این ویژگی، می تواند خواص خود را در تماس با مواد شیمیایی حفظ کند، بنابراین ایمن و موثر باقی می ماند.

درجه مواد غذایی تایید شده

بسیاری از صنایع HDPE را برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی انتخاب می کنند. زیرا استانداردهای بهداشتی FDA را رعایت می کند.  به دلیل ایمنی برای تماس با مواد غذایی و تمیز کردن آسان، HDPE یک انتخاب عاقلانه برای محیط های غذایی است که استاندارد های ایمنی موضوع مهمی هستند.

بادوام و سبک

چگالی HDPE از 941 کیلوگرم بر متر مکعب تا 965 کیلوگرم بر متر مکعب بسته به فرمول آن متغیر است. در مقایسه، اگرچه آلومینیوم بسیار سبک در نظر گرفته می شود، اما چگالی آن 2699 کیلوگرم بر متر مکعب است که تقریباً 2.8 برابر سنگین تر از HDPE است. برای بسیاری از کاربردهایی که کاهش وزن بسیار مهم است، وزن سبک پلی اتیلن با چگالی بالا یک مزیت تعیین کننده است.

مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

مقاومت در برابر اشعه UV یک خاصیت ضروری است که طول عمر بهینه قطعات و اجزایی را که عمدتاً در خارج استفاده می شوند تضمین می کند. بر خلاف سایر پلاستیک ها، HDPE دارای چندین فرمول مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش است. این آن را برای کاربردهای خارج از منزل، مانند تجهیزات زمین بازی ساخته شده از HDPE که حاوی تثبیت کننده UV مخلوط با رزین آن است، ایده آل می کند.

به راحتی قابل جوشکاری است

پلی اتیلن با چگالی بالا را می توان به راحتی جوش داد. این جوش های بادوام و قوی، طراحی پروژه های بزرگ‌تر را ممکن می‌سازد. مانند پوشش های بزرگ مخزن ضد آب که برای ذخیره حجم‌های مهم مایعات استفاده می‌شوند.

رطوبت را جذب نمی کند

عدم جذب رطوبت یک ویژگی ضروری برای مواد مورد استفاده برای نگهداری مایعات و مواد غذایی است. به همین دلیل، HDPE یک انتخاب عالی برای طراحی مخازن ذخیره سازی و سایر محصولات در نظر گرفته شده برای استفاده در فضای باز است، زیرا رطوبت را حتی در صورت تماس طولانی مدت با مایعات جذب نمی کند.

بیشترین استفاده از پلی اتیلن با چگالی بالا

1. غذا

چندین فرمول HDPE مطابق با استانداردهای FDA و اروپا هستند و بنابراین برای تماس مستقیم با غذا تایید شده اند. HDPE همچنین یک گزینه عالی برای محیط هایی است که با استانداردهای بهداشتی دقیق تنظیم می شوند. به عنوان مثال، AGROMUR، یک فرمول HDPE تایید شده توسط کشاورزی و مواد غذایی کانادا، عمدتا در طراحی پانل های دیواری استفاده می شود.

2. پزشکی و دارویی

پلی اتیلن با چگالی بالا اغلب در زمینه پزشکی استفاده می شود، زیرا رطوبت را جذب نمی کند و مقاومت شیمیایی عالی ارائه می دهد. HDPE غیر سمی است و رای سطوح کار یا ذخیره سازی مانند ظروف پزشکی ایده آل است. برخی از فرمولاسیون هایی از HDPE که حاوی مواد افزودنی خاصی هستند نیز دارای خواص ضد باکتریایی هستند.

3. مواد شیمیایی

به دلیل مقاومت شیمیایی و جوش پذیری بالا، HDPE یک ماده انتخابی برای طراحی بطری ها، ظروف و مخازن در نظر گرفته شده برای محصولات شیمیایی است. همچنین برای تولید آسترهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود. پلی اتیلن با چگالی بالا با بسیاری از محصولات از جمله

  • اسیدهای کم غلظت
  • اسیدهای غلیظ خاص (PH 1-3)
  • چندین الکل
  • بازها و قلیاها (PH 11-14)

سازگاری دارد.

ساخت و ساز
همانطور که قبلا ذکر شد، HDPE آب را جذب نمی کند و به راحتی می توان آن را جوش داد. این امر محبوبیت آن را در میان تولید کنندگان لوله توضیح می دهد. چندین ویژگی HDPE آن را به یک ماده عالی برای طراحی سیستم های لوله کشی سبک، سفت و سخت و بادوام تبدیل می کند.

محدودیت های HDPE چیست؟

استرس مکانیکی

HDPE برای کاربردهایی که در معرض سطوح بالای تنش مکانیکی – اصطکاک، فشرده سازی و ضربه هستند، مناسب نیست. UHMW ممکن است انتخاب بهتری برای این نوع محیط ها باشد. نایلون ها را نیز می توان در نظر گرفت زیرا دارای خواص مکانیکی عالی هستند و به ویژه به دلیل مقاومت خود شناخته شده اند.

حرارت

HDPE برای کاربردهای گرمای بالا نامناسب است. زیرا فقط می تواند دمای مداوم تا 180 درجه فارنهایت (82.2 درجه سانتیگراد) را تحمل کند. خوشبختانه، چند پلیمر مقاومت حرارتی عالی را ارائه می دهند: PTFE، PVDF، PEI و PAI.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.