قیمت مواد اولیه پلیمری

قیمت مواد اولیه پلیمری

 

قیمت مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی

قیمت مواد اولیه پلیمری طی چند ماه گذشته یک روند صعودی را طی کرده است و اندکی با افزایش قیمت مواجه بوده است. نمی توان برای مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی تنها یک عدد ذکر کرد از ان جایی که دارای گرید ها، کاربرد ها و تولید کننده های متفاوتی هستند. در ادامه مقایسه ای بین قیمت این مواد از تیر ماه تا کنون که شهریور ماه است آورده ایم.

سوالات متداول قیمت مواد پلیمری

 1. ممکن است قیمت مواد اولیه پلیمری گران تر هم شود؟

طبیعتا نمی توان جوابی قطعی به این سوال داد، از آن جایی که از تیر تا کنون تفاوت قیمت زیادی در این مواد مشاهده شده پس بله احتمالش هست.

2. مواد اولیه پلیمری مورد استفاده در ساخت یشکه های پلاستیکی چه هستند؟

مواد اولیه ای که در ساخت بشکه های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند، پلی اتیلن های سبک و یا سنگین هستند.

3. قیمت پلی اتیلن سنگین در حال حاضر در چه رنجی است؟

هر گرید این ماده با هر تولید کننده ای دارای قیمت متفاوتی است اما حدودا می توان قیمت 18000 تا 20000 هزار را گفت.

مواد اولیه پتروشیمی
مواد اولیه پلیمری

مواد اولیه پلیمری و یا پتروشیمی چه هستند؟

مواد اولیه پلیمری یا همان رزین های پلاستیکی در کارخانه های تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند و مواد اولیه پتروشیمی نیز موادی هستند که در صنایع پتروشیمی به عنوان فراورده ها و یا محصولات پالایش نفت مورد استفاده قرار می گیرند.

موضوع مورد بحث ما در این مطلب قیمت مواد اولیه پلیمری است. همانطور که احتمالا تا کنون متوجه شده اید پناد پلاستیک تولید کننده و عرضه کننده بشکه پلاستیکی 200 لیتری است. برای ساخت و تولید این بشکه به مواد اولیه ای تحت عنوان مواد پلی اتیلنی احتیاج است. پلی اتیلن ها مواد اولیه پلیمری هستند که عمدتا از تولید کننده های واقع در بندر امام، تبریز، اراک و … تولید و عرضه می شوند.

مقایسه قیمت مواد اولیه پلیمری در ماه تیر و شهریور

ماده مورد نظر ما پلی اتیلن سنگین با وزن مولکولی بالایی است که البته دارای گرید های متفاوتی است. ما هم تمرکزمان را بر روی همین ماده گذاشته و مقایسه را به عمل آورده ایم:

  • پلی اتیلن سنگین با گرید 5110 در تاریخ 1 تیر 99 با قیمت 14500 تومان عرضه شده اما در تاریخ 23 شهریور 99 با 20600 به فروش می رسد؛ یعنی چیزی در حدود 6 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
  • پلی اتیلن سنگین با گرید 0035 (بندر امام) در تاریخ 9 تیر 99، 17 هزار تومان و در تاریخ 22 شهریور 20250 تومان قیمت داشته است.
  • پلی اتیلن سنگین با گرید 3840 (پتروشیمی تبریز) در تاریخ 22 شهریور 99 دارای قیمت 21550 تومان است.
  • همین ماده پلیمری با گرید 3840 در پتروشیمی اراک با قیمت 21450 به فروش می رسد.
  • پلی اتیلن های سنگین مارون و باختر از تیر تا کنون در حدود 2 هزار تومان افزایش قیمت داشته اند و آخرین قیمت تعیین شده باریشان در تاریخ 22 شهریور 19650 تومان بوده است.
  • پلی اتیلن سنگین در 14 تیر 99 دارای قیمت 14 و 800 هزار تومان و در تاریخ 22 شهریور دارای قیمت 18500 بوده است.
  • تاکنون، 23 شهریور 99 برای مواد اولیه پلیمری پلی اتیلن سنگین 62N11 ،52B18 ،52B07 قیمتی همچنان ذکر نشده است.

انواع گرید پلی اتیلن سنگین

هنگامی که در رابطه با مواد اولیه پلیمری سرچ کنید با گرید های متفاوت و کاربرد های متنوع این مواد رو به رو می شوید که ممکن است در رابطه با آن ها چیزی ندانید. رزین های پلاستیکی پلی اتیلنی دارای دو نوع سبک و سنگین هستند که همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم موضوع مورد بحث ما پلی اتیلن های سنگین هستند.

  1. پلی اتیلن سنگین EX3: این ماده را پتروشیمی های اراک و امیرکبیر تولید می کنند. از این ماده در ساخت انواع لوله های آبرسان استفاده می شود. قیمت این ماده در تاریخ 1 شهریور 19300 بوده است.
  2. پلی اتیلن سنگین EX5: این ماده را پتروشیمی های مارون، باختر، امیر کبیر و جم تولید می کنند. از این مواد در ساخت بشکه ها و لوله های پلی اتیلنی، گالون و نایلون استفاده می کنند.
  3. پلی اتیلن سنگین 0035 و bl3: پلی اتیلن 0035 تولیدی بندر امام بوده و در ساخت ظروف مخصوص دست مرطوب، قوطی ریکا و شامپو مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن bl3 تولیدی پتروشیمی های مارون، باختر و جم است که کاربرد های مشابهی با گرید 0035 دارد.
  4. پلی اتیلن سنگین 52518: این ماده تولیدی پتروشیمی جم است. قیمت این ماده در تاریخ 22 شهریور 19200 بوده است.
  5. پلی اتیلن 5620: این ماده تولیدی پتروشیمی بندر امام است.
  6. پلی اتیلن سنگین HI100: این ماده نیز در پتروشیمی امیرکبیر تولید می شود. برای تولید محفظه ها و طروف سنگین تزریقی مانند درب بطری ها از این مواد استفاده می شود.
  7. پلی اتیلن سنگین 7000F: این ماده را پتروشیمی های مهر و ایلام تولید می کنند. در تولید نایلون و نایلکس و بشکه های پلی اتیلنی کاربرد دارند.
گرید پلی اتیلن سنگین
انواع گرید پلی اتیلن

انواع مواد اولیه پلیمری

پلیمر ها در کل به سه دسته ترموپلاستیک ها، ترموست ها و الاستومر ها تقسیم می شوند. ترموپلاستیک ها که پلی اتیلن ها نوعی از آن ها هستند، دارای سختی اولیه ای هستند که با گرم شدن نرم شده و با سرد شدن دوباره، به حالت سخت اولیه شان باز می گردند. این مواد را با استفاده از کاتالیزور ها و گرم شدن تحت فشار به یک شکل دائمی در می آورند.

انواع مواد اولیه پلیمری
انواع مواد پلیمری

سخن آخر

بشکه های پلاستیکی 220 لیتری که در پناد پلاستیک تولید می شوند دارای مواد اولیه پلی اتیلن سنگین با تراکم بالا و وزن مولکولی بالا هستند که دارای خواص فیزیکی و مقاومت بالایی هستند. طبیعتا بالاتر رفتن قیمت اولیه مواد پلیمری در قیمت بشکه ها نیز تاثیر گذار خواهد بود. به دلیل متغیر بودن قیمت مواد اولیه و مواردی از این قبیل، لطفا جهت استعلام قیمت و خرید بشکه پلاستیکی 220 مورد نظرتان تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.