ضدعفونی کردن مخزن آب

ضدعفونی کردن مخزن آب

از مخازن آب به طور عمده در مجتمع های مسکونی استفاده می شود. این محصول هم مانند هر محصول دیگری برای اینکه بتواند به خوبی کارایی خود را حفظ کند، بایستی حفظ و مراقبت شود. از جمله کار هایی که می توانید برای حفظ و افزایش طول عمر مخزنتان انجام دهید، ضدعفونی کردن مخزن آب است.

ضدعفونی کردن مخزن آب

آبی که می نوشیم تاثیرات فراوانی در حفظ سلامتی مان دارد، درصورتی که سالم و بهداشتی باشد. در غیر این صورت می تواند موجب انواع بیماری ها در افراد شود و سلامتی شان را به خطر بیاندازد.

در مخازن آب پس از مدتی کارکرد، گل و لای و میکروب هایی که از لوله کشی آب شهری واردش شده اند، ته نشین می شوند و می تواند تغییراتی را در طعم و بوی آب پدید آورند. مخصوصا در حال حاضر که نگرانی هایی برای افراد در خصوص ویروس کرونا و حضورش در مخزن آبشان وجود دارد.

شما بایستی به طور دوره ای و منظم به ضدعفونی کردن مخزن آب پلی اتیلنی خود به وسیله گندزدا ها و مواد ضدعفونی کننده بپردازید تا از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید و بهداشتی بودنش را تضمین کنید.

مخازن آب پلی اتیلنی در سایز ها و شکل های مختلفی تولید شده و در بازار موجود هستند که از میان آن ها می توانید مدل متناسب با نیاز خود را تهیه و پس از نصب در مکان مورد نظرتان مورد استفاده قرار دهید. در ادامه برخی از گند زدا ها و مواد ضدعفونی کننده را معرفی کرده ایم:

 

ضدعفونی کردن مخزن آب
مخزن آب

 

قرص کلر

یکی از روش های رایج و مرسوم در ضدعفونی کردن، استفاده از قرص کلر است. پایه این قرص عنصر کروم است که پس از واکنش دادن با آب سبب آزاد شدن کلریت می شوند. همین ماده تولید شده است که نقش ضدعفونی کردن آب درون مخزن را به عهده می گیرد.

نحوه عملکردشان هم بسیار راحت است، کافیست قرص هایی که تهیه کرده اید را به صورت پودر در آورید و به درون آب بریزید. در نتیجه هم زدن آب با پودر، پودر ها به سرعت با آب حل می شوند و فرآیند ضدعفونی کردن را انجام می دهند.

از زمان های گذشته تا کنون، قرص کلر و یا گاز کلر، جزء بهترین روش ها برای ضدعفونی کردن آب بوده اند. جزء اکسید کننده های قوی محسوب می شوند، بوی تندی دارند و در بسیاری از کشور ها مورداستفاده قرار می گیرند. قرص های کلر تولید شده، دارای بو و رنگ بسیار کمتری می باشند.

مزایا و معایب استفاده از قرص کلر

از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر شاره کرد:

  • مقرون به صرفه تر از روش های دیگر
  • نحوه عملکرد آسان
  • قابل اندازه گیری بودن
  • جا به جایی آسان

و از جمله معایب آن:

  • مقاومت برخی میکروب ها و ویروس ها در برابر کلر
  • در صورت تماس با پوست، سبب آسیب رساندن به آن و ایجاد حساسیت
  • در صورت استفاده به میزان زیاد، آسیب رساندن به سلامتی اشخاص

مواد سفید کننده برا ضدعفونی کردن مخزن آب

اگر به دنبال ماده برای ضدعفونی کردن مخزن آب می گردید، و نه آب درون آن، می توانید به مواد سفید کننده ای مانند آب ژاول و یا وایتکس فکر کنید. گاهی اوقات دیواره های درونی مخزن را جرم می گیرد و بر روی تمیزی و سلامت آب درون مخرن تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از این مسئله، بایستی فضای درونی مخزن را هم گندزدایی کنید.

مواد سفید کننده
مخزن پلی اتیلنی

برای استفاده از آب ژاول برای ضدعفونی کردن فضای داخل مخزن، به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا، مخزن را از آب پر کنید.
  • متناسب با حجم آب داخل مخزن، ماده ضدعفونی کننده را به میزان لازم، به مخزن اضافه کنید.
  • حال شیر ورودی و خروجی آب را باز کنید تا آب جاری شود، سپس دوباره شیر ها را ببندید. این کار را برای ضدعفونی کردن داخل لوله ها و شیرآلات انجام می دهیم.
  • مخزن در حال حاضر دارای آب و ماده گندزدا است. در حدود 12 ساعت آن را به حال خود بگذارید.
  • پس از 12 ساعت آب درون مخزن را به طور کامل تخلیه کنید، سپس مخزن را با آب شستشو دهید و دوباره مورد استفاده قرار دهید. حال مخزن خالی از هر گونه ماده بیماری زا است.

نکته ای که در استفاده از سفید کننده ها باید در نظر بگیرید این است که غلظت ماده مورد استفاده و کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

گاز ازن

از بهترین و قوی ترین مواد در ضدعفونی کردن آب گاز ازن است. این گاز دارای قدرت اکسید کنندگی بالایی است و همانند گاز کلر بوی بسیار تندی دارد که در صورت استنشاق توسط موجودات زنده، کاملا آسیب رسان و زیان آور است.

در صنایع آب به طور گسترده از این ماده به جهت ضدعفونی کردن آب استفاده می شود. مزایای استفاده از گاز ازن به قرار زیر است:

  • قابلیت اکسید کنندگی با قدرت بالا
  • تاثیری قوی در زمانی کوتاه

و معایب:

  • گران تر نسبت به باقی روش ها
  • نحوه عملکرد دشوار

پرتو افشانی

روش های فراوانی برای ضدعفونی کردن مخزن آب و یا کلا آب وجود دارد. روش هایی که تا کنون گفته شد، از گذشته تا کنون کاربرد دارند و از جمله روش های سنتی محسوب می شوند. با پیشرفت تکنولوژی روش های گندزدایی هم پیشرفت کردند که به عنوان مثال می توانیم پرتو افشانی را نام ببریم.

مخزن آب پلی اتیلنی
گندزدایی مخزن

پرتو های مختلفی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند که بهترین و پر کاربرد ترین آن ها، پرتو های فرابنفش هستند. استفاده از این پرتوها کم هزینه تر و نحوه عملکردش هم بسیار آسان است. تحقیقات و ارزیابی های فراوانی برای مشاهده عملکرد پرتوهای فرابنفش در ضدعفونی کردن و از بین بردن مواد آلوده مختلف صورت گرفته اند که در نهایت کارایی بالایی آن را به اثبات رسانده اند.

سخن آخر

ضدعفونی کردن مخزن تنها شامل مخازن آب نمی شود، بلکه اگر دارای بشکه های پلاستیکی 220 هستید هم بایستی به طور دوره ای به ضدعفونی کردنشان بپردازید.

ضدعفونی کردن بشکه پلاستیکی 220 هم از این قائده مستثنی نیست و از روش های گفته شده می توانی بهره ببرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.