چگونه زباله های خطرناک زیستی را به درستی و ایمن دفع کنیم؟

چگونه زباله های خطرناک زیستی را به درستی و ایمن دفع کنیم؟

چگونه زباله های خطرناک زیستی را به درستی و ایمن دفع کنیم؟

زباله های خطرناک زیستی، در صورت عدم مدیریت یا دفع نادرست، تهدیدی جدی برای سلامت و رفاه انسان هستند. این می تواند باعث گسترش بسیاری از انواع مختلف پاتوژن ها، از جمله کروناویروس جدید که باعث COVID-19 می شود، شود. بنابراین، بسیار مهم است که هر کارمندی که زباله‌های خطرناک زیستی را مدیریت می‌کند، برای مقابله با آن‌ها به درستی مجهز و آموزش دیده باشد. در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم بفهمید زباله های خطرناک زیستی چیست؟ خطرات ایمنی بالقوه‌ای که ایجاد می‌کنند و مسئولیت های شما در هنگام دفع آن‌ها چیست؟

زباله خطناک زیستی

زباله های خطرناک زیستی چیست؟

زباله‌های خطرناک زیستی زباله‌های تاسیسات پزشکی و علمی هستند که خطر آلودگی عوامل بیماری‌زا را برای انسان، حیوانات یا محیط زیست ایجاد می‌کنند. به طور کلی می توان آن را به دسته های زیر تقسیم کرد:

1. فرآورده های حیوانی:

لاشه، اعضای بدن یا فضولات دفعی هر حیوانی که عفونی، بالقوه عفونی یا اصلاح شده ژنتیکی است. آزمایشگاه های تحقیقاتی رایج هستند.

2. زباله های آزمایشگاهی جامد:

زباله های خشک متفرقه از آزمایشگاه ها، مانند ظروف پتری، پیپت های پلاستیکی، دستکش های پلاستیکی و بستر حیوانات آلوده. همچنین به عنوان زباله های خطرناک زیستی “خشک” شناخته می شود.

3. نمونه های تشریحی/آسیب شناسی انسانی:

نمونه هایی از بافت انسانی یا مایعات بدن که ممکن است حاوی عوامل بیماری زا باشند.

4. مایعات:

کشت های مایع یا نمونه هایی که حاوی یا ممکن است حاوی پاتوژن های خطرناک زیستی باشند.

5. اجسام تیز:

اشیاء تیز مانند سوزن، چاقوی جراحی و شیشه شکسته. این اشیاء به ویژه خطرناک هستند زیرا می توانند فوراً از طریق تماس اتفاقی پاتوژن ها را به زیر پوست وارد کنند.

تعریف واحد و یکسانی از زباله‌های خطرناک وجود ندارد. در آمریکا، هر ایالت مقررات متفاوتی برای طبقه بندی زباله های پزشکی (RMW) دارد. اولین قدم برای دفع ایمن زباله های خطرناک این است که با وزارت بهداشت خود مشورت کنید تا قوانین خاصی را که باید رعایت کنید، یاد بگیرید.

روش های دفع

روش استاندارد برای دفع زباله های خطرناک زیستی بسته به نوع زباله های خطرناک زیستی و قوانین ایالتی متفاوت است. با این حال، برخی از مراحل متداول وجود دارد که اکثر روش های دفع خطرات زیستی شامل آنها می شود:

  1. از هر PPE پزشکی ضروری، از جمله دستکش نیتریل و/یا ماسک صورت استفاده کنید.
  2. ضایعات خطرناک زیستی را در یک ظرف خطرناک زیستی مشخص قرار دهید. طراحی ظروف خطرناک زیستی خاص بسته به کاربرد و حالت متفاوت خواهد بود. در اکثر کشورها، از کیسه های پلاستیکی ضخیم، قرمز یا زرد، با علامت‌های نماد خطر زیستی استفاده می‌شود. برای چیزهای تیز، از یک جعبه پلاستیکی سفت و سخت با یک آستر پلاستیکی و علامت‌های نماد خطرات زیستی استفاده خواهید کرد.
  3. برچسب های مورد نیاز مانند برچسب 6 خطر سازمان ملل متحد را روی ظرف زباله‌های خطرناک بچسبانید. سایر برچسب های مورد نیاز ممکن است شامل اطلاعات تماس مبدا زباله باشد.
  4. زباله های بسته بندی شده را در مکان های اختصاصی انباشت زباله قرار دهید، جایی که می توانید زباله های خطرناک زیستی بسته بندی شده را ذخیره کنید. این مکان باید ایمن باشد و مرتباً توسط یک شرکت مجاز دفع خطرات زیستی بازرسی شده داشته باشد. بسیاری از آنها نیاز به دفع زباله در یک محدودیت زمانی خاص دارند.
  5. شرکت مجاز دفع زباله های پزشکی شما پسماندهای خطرناک زیستی را جمع آوری می کند و آنها را برای استریل کردن و/یا سوزاندن به مرکز دفع زباله خود منتقل می کند. با شرکت های دفع زباله های پزشکی در منطقه خود تماس بگیرید تا بفهمید کدام نوع زباله را می توانند پردازش کنند.
  6. بشکه پلاستیکی از مناسب ترین گزینه ها برای دفع این زباله ها می باشد. بشکه پلی اتیلنی به کاملا ایمن بوده و امکان نشت یا واکنش با مواد زیستی در آنها وجود ندارد.

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.