خنک نگه داشتن آب مخزن در تابستان

خنک نگه داشتن آب مخزن در تابستان

از جمله سوالات متداول و پر تکرار در رابطه با مخزن آب پلی اتیلنی نحوه خنک نگه داشتن آب مخزن در تابستان و همچنین گرم نگه داشتن مخزن در زمستان است و یا بسیار پرسیده می شود که چگونه می توان مخازن را عایق بندی کرد؟ در این مطلب ما تلاش کرده ایم که به این سوالات به طور کامل پاسخ داده و ابهامات موجود را برطرف نماییم. با ما همراه باشید.

عایق بندی مخزن آب

در تابستان های به شدت گرم که مخازن را در پشت بام ها و یا فضاهای باز در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نصب می کنند احتمال افزایش دمای آب و همچنین محیط درون مخزن پلی اتیلن وجود دارد. و بالعکس در زمستان ها، امکان یخ بستن و کاهش شدید دمای درون مخزن، به دلیل سرمای زیاد، وجود دارد.

در این هنگام است که عایق بندی به موقع و بهینه مخزن آب پلی اتیلنی اهمیت پیدا می کند. پیش از روی کار آمدن مخازن پلی اتیلنی، جهت ذخیره سازی آب عموم مردم از مخازن فلزی استفاده می کردند که کاملا گرما را از خود عبور داده و محیط و محتویات درون مخزن را در شرایط نامناسبی قرار می داد.

در زمستان ها نیز به همین منوال، مخازن یخ بسته و راه عبور آب بسته می شد. به همین دلیل، در مناطقی که آب و هوای گرم و یا سرد دارند، استفاده از مخازن فلزی بدون عایق بندی مناسب عملا بی فایده و غیر کاربردی است.

عایق بندی مخزن آب
مخزن آب

مقاومت مخازن پلی اتیلن نسبت به دما

ظهور مخزن پلی اتیلنی برای افرادی که به دنبال محصولی جهت خنک نگه داشتن آب در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان می گشتند، بسیار مفید واقع شد. مقاومت بالای دیواره آن ها در برابر اکثر تنش های محیطی و به خصوص دما، این مخازن را به محصولاتی کاربردی و محبوب تبدیل کرده است.

هر چند این خنک نگه داشتن مخزن در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان نیاز به اقدامات به خصوصی دارد که در این مطلب ما آن ها را برایتان ذکر کرده ایم.

خنک نگه داشتن آب مخزن در تابستان

در ادامه راهکار هایی را جهت خنک نگه داشتن آب مخزن و خود مخزن در تابستان را بیان کرده ایم:

نصب سایه بان بر روی مخزن

اصلی ترین و بهترین کار جهت جلوگیری از گرم شدن مخزن آب، نصب آن در محیطی سر بسته است. اگر برایتان مقدور نیست و یا در فضایی نصب شده که نمی توان مکانش را تغییر داد، به راحتی می توانید از سایه بان بر روی آن استفاده کنید و به این ترتیب تا میزان قابل توجهی به خنک نگه داشتن آب درون مخزن در تابستان کمک کرده و از گرم شدن آن جلوگیری به عمل آورید.

با دور نگه داشتن مخزن آبتان از تابش مستقیم نور خورشید، نه تنها به خنک نگه داشتن آن کمک می کنید بلکه می توانید باعث افزایش طول عمر آن نیز شوید.

سایه بان بر روی مخزن
مخزن پلی اتیلنی

به تحرک واداشتن آب درون مخزن

این روش پیشنهاد نمی شود و تنها جهت افزایش اطلاعات و آگاهی شما ذکر می شود. روشی پر هزینه، زمان بر و البته روشی که منجر به هدر رفتن مقداری آب می شود، این است که در فواصل معینی اقدام به خارج ساختن آب درون مخزن و جایگزینی آن با آب خنک کند که شرط آن نیز ورود آب خنک از لوله های ورودی مخزن است که معمولا در هوای گرم به راحتی این اتفاق نمی افتد.

این روش شاید در کوتاه مدت برای شما جواب گو باشد، اما به دلیل هزینه هایی که باید صرف این کار کنید و نتیجه بخش بودنش تنها برای مدتی کوتاه، توصیه نمی شود.

تاثیر گرما بر روی مخازن آب

سوال بسیاری از افراد نیز این است که مخازن پلی اتیلنی تا چه میزان می توانند گرما را تحمل کنند و در برابر آن دوام بیاورند؟

نکته ای که وجود دارد با افزایش دما، مقاومت مکانیکی بدنه مخزن کاهش پیدا می کند. مقاومت مخازن پلی اتیلنی در کل بالا هست و تا دمای 60 درجه سانتی گراد نیز هیچ تغییری نمی کند و به قوت قبل عمل می کند. ممکن است تنها برای مدت زمان کوتاهی مخزنتان در هوای گرم قرار بگیرد و محتویات درون آن مواد شیمیایی باشند، نه صرفا آب آشامیدنی، باز هم جای نگرانی وجود ندارند.

زیرا مقاومت و ضخامت بدنه مخازن به حدی است که به راحتی گرما را از خود عبور ندهند. به همین ترتیب تا محیط درونی مخزن بتواند افزایش دما پیدا کند و این گرما را از خود نیز عبور بدهد مدت زمان زیادی باید صرف شود.

تاثیر گرما بر روی مخازن آب
تاثیر گرما بر مخازن آب

سخن آخر

شما به راحتی می توانید با نصب سایه بان، و یا قرار دادن مخزن و یا بشکه پلاستیکی 220 خود در محیطی دارای سایه، حتی زیر یک درخت، از گرم شدن آب درون آن جلوگیری کرده و به افزایش طول عمر و دوام آن نیز کمک کنید. بشکه های پلاستیکی تولیدی پناد پلاستیک برای جا به جایی انواع مختلف محصولات که نسبت به دما حساس هستند و به امنیت کامل احتیاج دارند، بسیار مناسب هستند.

شما می توانید جهت استعلام قیمت و خرید بشکه های پلاستیکی 220 لیتری از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.