جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

آب یک منبع طبیعی مهم است و حفظ آب سالم نیز ضروری است. از آنجا که ذخیره آب بسیار اهمیت دارد، حفظ یک منبع سالم و ایمن نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن مستقیم مخزن آب در معرض نور خورشید رشد جلبک ها را تسریع می بخشد. در رابطه با مخازن آبی که در فضای باز قرار دارند، رشد جلبک بسیار معمول است از آنجایی که به صورت مداوم در معرض نور مستقیم قرار دارند. مخازن آب پلاستیکی نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارند. به جهت جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب اقداماتی هستند که می توانید با پیروی از آن ها مخزن خود را تمیز و بدون هیچ ماده آلوده کننده ای حفظ کنید.

راهکارهای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

مراحل ساده زیر را انجام دهید و مخزن آب خود را تمیز و بدون جلبک نگه دارید:

مواد شیمیایی

با استفاده از سفید کننده یا کلر می توانید با رشد جلبک در مخازن آب خود مبارزه کنید. سفید کننده، جلبک ها را از بین می برد و از رشد آن ها جلوگیری می کند. مقدار مناسب برای هر مخزن آب یک چهارم قاشق چای خوری است. کلر نیز جلبک ها را از بین می برد و آب شما را برای مصارف شرب یا آبیاری ایمن نگه می دارد. مقدار کمی از این ماده مورد نیاز است: 4 بخش از کلر برای هر 1.000.000 بخش آب. اگر تصمیم گرفته اید از مواد شیمیایی استفاده کنید، به نسبت ها خیلی توجه کنید. مقدار زیاد این مواد باعث می شود آب برای مصرف مضر باشد و مقدار بسیار کم آن ها باعث ادامه رشد جلبک ها می شود.

شستشوی مخزن با مواد شیمیایی
استفاده از کلر در تمیز کردن مخزن
 مخزن مناسب

با خرید مخزن مناسب می توانید مشکل رشد جلبک ها را قبل از شروع از بین ببرید. هنگامی که قرار به خرید مخزن آب پلاستیکی باشد، رنگ آن از اهمیت زیادی برخوردار است. جلبک ها هنگامی رشد می کنند که در محیط نور وجود داشته باشد. مخازن مات نور خورشید را به طور کامل مسدود می کنند، بنابراین مانع رشد جلبک در منبع آب می شوند. هنگام خرید منبع آب به رنگ آن توجه کنید؛ معمولا رنگ سفید مناسب است.

سیستم فیلتراسیون چند مرحله ای

سیستم فیلتراسیون چند مرحله ای، به ویژه با فیلتر UV، یکی از بهترین روش ها برای تمیز نگه داشتن آب است. به عنوان یک قاعده، هرچه تعداد فیلترهایی که در مخزن آب خود نصب کرده اید بیشتر باشد، آب ذخیره شده تمیزتر خواهد بود.

شستشوی منظم مخزن آب

در صورت تابش غیرمستقیم خورشید، هر سه تا شش ماه یکبار مرتباً مخزن تمیز کنید. در صورت تابش مستقیم نور خورشید، زمان های شستشو را باید افزایش دهید. تمام آب منبع را تخلیه کرده و درونش را به خوبی با دستمال یا اسفنچ تمیز کنید.

بررسی مخزن

اگر مطمئن نیستید که مخزنتان در برابر رشد جلبک ها مقاوم است یا نه، با انجام این مراحل به سرعت مخزنتان را بررسی کنید: 1. مخزن خود را در معرض آفتاب قرار دهید. 2. درب منبع را باز کرده و بررسی کنید که آیا نور خورشید وارد می شود یا خیر. 3. در صورت نورانی بودن درون مخزن، خطر رشد جلبک زیاد است.

بررسی صحت و سلامت مخزن آب
بررسی مخزن

موارد ذکر شده در بالا می توانند از رشد جلبک در مخزن آب جلوگیری کنند، حتی اگر آب را برای مدت طولانی ذخیره کنید.

جلبک ها چگونه در مخزن آب تشکیل می شوند؟

جلبک اصطلاحی است که برای هزاران گونه مختلف از موجودات زنده مانند گیاهان آبزی به کار می رود. برخی از جلبک ها حاوی کلروفیل (رنگدانه سبز) هستند که به آنها این امکان را می دهد نور خورشید را به قند/انرژی تبدیل کنند تا از طریق فتوسنتز مواد غذایی خود را فراهم کنند. این روند باعث رشد جلبک ها می شود. اگر مخزن آبی دارید که نور را از خود عبور می دهد، همین موضوع سبب می شود که روند فتوسنتز اتفاق بیوفتد.

چطور مانع ورود نور به مخزن آب شویم؟

همانطور که گفتیم نور موجب رشد جلبک می شود. پس برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب باید مانع ورود نور به منبع شوید. در زیر به چند راهکار برای انجام این کار اشاره شده است:

  1. مخزن خود را رنگ کنید
    مخازن خود را با رنگی مات که از نفوذ نور به مخزن آب جلوگیری می کند، رنگ کنید. رنگ های تیره گرما را جذب می کنند و می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. سایه های روشن تر گرما را منعکس می کنند در حالی که مانع نفوذ نور می شوند.
  2. مخازن خود را بپوشانید
    برای جلوگیری از دسترسی نور خورشید به مخزن آب، با سایه بان یا هرچیزی مانع از رسیدن نور به مخزن شوید.
  3. مخزنتان را با مخازن تیره جایگزین کنید
    اگر مخازن شما قدیمی و آماده تعویض هستند، پیش بروید و مخازن ساخته شده از رنگ تیره تری را خریداری کنید.
  4. مخازن خود را مهر و موم کنید
    از درب های تعبیه شده برای پوشاندن دهانه مخازن خود استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هر لوله ای که به مخزن وارد می شود در ناحیه اطرافش مهر و موم شده تا از دسترسی نور، حشرات یا هر ماده دیگری به درون آب جلوگیری کند.

خرید مخزن آب و استفاده صحیح از آن نکاتی دارد که در مقالات دیگر به آن ها پرداخته ایم؛ اما نگهداری از مخزن هم به جهت جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب هم امری مهم و ضروری است. توجه کنید که مخزن آبی که می خرید حتما رنگ مناسب داشته باشد، چند لایه باشد و در مواد سازنده اش از مواد مقاوم به uv استفاده شده است.

سوالات جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

 1. چطور از رشد جلبک در مخزن آب خود جلوگیری کنیم؟

برای اینکار راه کار های متعددی وجود دارند که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم شما می توانید مخزنی چند لایه تهیه و یا آن را در زیر سایه بانی قرار دهید.

2. چه مخازنی با ریسک رشد جلبک درونشان مواجه نمی شوند؟

مخازنی که دیواره شان از چند لایه تشکیل شده و کمتر در معرض نور مستقیم خورشید هستند.

3. بهترین مخزن آب برای خرید کدام است؟

بهترین مخازن آب، انواع پلی اتیلنی سه لایه یا 4 لایه هستند که در مواد سازنده دیواره شان از مواد مقاوم به اشعه UV استفاده شده است.

برای آشنایی با محصولات با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.