تاریخچه پلاستیک و پیدایش آن

تاریخچه پلاستیک و پیدایش آن

پلاستیک چیست و از کجا آمده است؟

پلاستیک کلمه ای است که در اصل به معنای “قابل انعطاف و به راحتی قابل شکل گیری” است. اما  اخیراً نامی برای دسته‌ای از مواد به نام پلیمرها شده است.  پلیمر ها از زنجیره های بلند مولکول ساخته شده اند. پلیمرها در طبیعت فراوان هستند. سلولز، ماده ای که دیواره های سلولی گیاهان را می سازد، یک پلیمر طبیعی بسیار رایج است.

در طول یک قرن و نیم گذشته، انسان‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه پلیمرهای مصنوعی بسازند. گاهی اوقات با استفاده از مواد طبیعی مانند سلولز، اما اغلب با استفاده از اتم‌های کربن فراوان که توسط نفت و سایر سوخت های فسیلی ارائه می‌شوند. پلیمرهای مصنوعی از زنجیره های بلندی از اتم ها تشکیل شده اند که در واحدهای تکرار شونده مرتب شده‌اند. اغلب آنها بسیار طولانی تر از آن هایی هستند که در طبیعت یافت می شوند. طول این زنجیره ها و الگوهایی که در آن‌ها قرار گرفته اند است که پلیمرها را محکم، سبک و انعطاف‌پذیر می‌کند.

این ویژگی ها پلیمرهای مصنوعی را فوق العاده مفید می کند. از زمانی که یاد گرفتیم چگونه آنها را بسازیم و دستکاری کنیم، پلیمرها به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده‌اند. به خصوص در 50 سال گذشته، پلاستیک ها جهان ما را اشباع کرده اند و شیوه زندگی ما را تغییر داده اند.

پلاستیک

اولین پلاستیک مصنوعی

اولین پلیمر مصنوعی در سال 1869 توسط جان وسلی هایت اختراع شد که از پیشنهاد 10000 دلاری یک شرکت نیویورکی برای هر کسی که می توانست جایگزینی برای عاج تهیه کند الهام گرفته شد. هایت با سلولز مشتق شده از الیاف پنبه با کافور، پلاستیکی را کشف کرد که می‌توان آن را به اشکال مختلف ساخت و به تقلید از مواد طبیعی  موادی مانند لاک‌ لاکپشت، شاخ، کتان و عاج ساخت.

این کشف انقلابی بود. برای اولین بار ساخته انسان توسط محدودیت های طبیعت محدود نشد. طبیعت فقط چوب، فلز، سنگ، استخوان، عاج و شاخ را تامین کرده است. اما اکنون انسان ها می توانند مواد جدیدی بسازند. این توسعه نه تنها به مردم بلکه به محیط زیست نیز کمک کرد. در تبلیغات از سلولوئید(پلیمر تولیدی هایت) به عنوان ناجی فیل و لاکپشت عنوان می شد. پلاستیک ها می توانند از دنیای طبیعی در برابر نیازهای مخرب انسان محافظت کنند. ایجاد مواد جدید همچنین به رهایی مردم از محدودیت های اجتماعی و اقتصادی ناشی از کمبود منابع طبیعی کمک کرد. سلولوئید ارزان بود و ثروت را گسترده تر و قابل دستیابی تر کرد. انقلاب پلاستیک تازه شروع شد.

توسعه پلاستیک های جدید

در سال 1907 لئو باکلند اولین پلاستیک کاملاً مصنوعی، به این معنی که هیچ مولکولی در طبیعت وجود نداشت را به نام “باکالیت” اختراع کرد. باکلند به دنبال جایگزینی مصنوعی برای شلاک، یک عایق الکتریکی طبیعی بود تا نیازهای ایالات متحده را که به سرعت در حال رشد بود، برآورده کند. باکالیت یک عایق خوب بود. همچنین بادوام، مقاوم در برابر حرارت بود و برخلاف سلولوئید، برای تولید انبوه مکانیکی ایده آل بود. باکالیت که به عنوان «ماده هزار کاربرد» به بازار عرضه می‌شود، می‌تواند تقریباً به هر چیزی شکل داده یا قالب‌گیری شود و امکانات بی‌پایانی را فراهم کند.

موفقیت هایت و باکلند باعث شد شرکت های بزرگ شیمیایی روی تحقیق و توسعه پلیمرهای جدید سرمایه گذاری کنند و پلاستیک های جدید به زودی به سلولوئید و باکالیت پیوستند. در حالی که هایت و باکلند در جستجوی موادی با ویژگی‌های خاص بودند، در برنامه‌های تحقیقاتی جدید به دنبال پلاستیک های جدید بودند.

پلاستیک در عصر جدید

جنگ جهانی دوم نیاز به گسترش عظیم صنعت پلاستیک در ایالات متحده داشت، زیرا قدرت صنعتی برای پیروزی به اندازه موفقیت نظامی مهم بود. نیاز به حفظ منابع طبیعی کمیاب، تولید جایگزین های مصنوعی را در اولویت قرار داد. پلاستیک ها این جایگزین ها را فراهم کردند. نایلون که توسط والاس کاروترز در سال 1935 به عنوان ابریشم مصنوعی اختراع شد، در طول جنگ برای چتر نجات، طناب، زره بدن، آستر کلاه ایمنی و غیره استفاده شد. پلکسی گلاس جایگزینی برای شیشه برای پنجره های هواپیما بود. مقاله‌ای در مجله تایم اشاره کرد که به دلیل جنگ، «پلاستیک ها به استفاده های جدیدی دارند و سازگاری پلاستیک‌ها دوباره نشان داده شده است».

افزایش تولید پلاستیک پس از پایان جنگ ادامه یافت. پس از تجربه رکود بزرگ و سپس جنگ جهانی دوم، آمریکایی ها آماده بودند تا دوباره خرج کنند و بسیاری از چیزهایی که خریداری می کردند از پلاستیک ساخته شده بود. به گفته برخی، “از محصول به محصول، بازار به بازار، پلاستیک مواد سنتی را به چالش کشید و برنده شد و جای فولاد را در خودروها، کاغذ و شیشه در بسته بندی و چوب را در مبلمان گرفت.”

چرا پناد پلاستیک؟

شرکت پناد پلاستیک، تولید کننده بشکه پلاستیکی لیتری (پلی اتیلنی) فوق سنگین، اعم از دهانه بسته و دهانه باز با بهترین کیفیت و با مواد اولیه مرغوب می باشد.

به منظور تولید بشکه با کیفیت، این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان برای تولید بشکه و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز کشور آلمان بهره جسته است. به منظور رسیدن به جایگاه تولیدکننده بشکه با کیفیت، این شرکت دارای استاندارد و تاییدیه های مختلف در زمینه تولید بشکه های پلاستیکی (پلی اتیلنی) 220 لیتری بوده و محصولاتی با ویژگی های خاص مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت، انبارش، مواد شیمیایی خطرناک، عدم آلودگی به مواد باکتریایی، تمیزی بالا، عدم مهاجرت از بشکه به مظروف و بالعکس و … تولید می کند.

بشکه های تولید شده در پناد پلاستیک در عین استحکام بسیار بالا، دارای وزن بهینه شده می باشد. شرکت پناد پلاستیک از سری درب های استاندارد بر روی بشکه های خود بهره می گیرد. درنتیجه بارگیری و تخلیه مظروف داخل آن بسیار آسان بوده و فرم سطح بالای بشکه امکان تخلیه حداکثری مظروف را ایجاد می کند.

برای آشنایی با محصولات ما به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.