بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران

بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران

آب باران منبع با ارزشی است که در محیط های شهری کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از منابع رایگان طبیعت که می توانیم برای رشد مواد غذایی از آن استفاده کنیم همین آب باران است.

نظرات بسیاری در رابطه با انواع سایز مناسب بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران وجود دارد و این که چه شرایطی برای تهیه یکی و چند تا از آن ها لازم است.

خرید بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران

از آن جایی که به جهت ذخیره سازی آب باران، مخازن با اندازه های متنوعی وجود دارند، برای برخی با ابعاد بزرگ به خانه هایی دارای فضای لازم، سقف نسبتا بلند و یا به فضایی مانند حیاط پشتی مناسب و پشت بام  احتیاج است.

اگر شما یک باغ را پرورش می دهید، به تمام آبی که می توانید به دست آورید نیاز دارید، و حتی ذره ای کم از آن نیز می تواند تغییری ایجاد کند. اگر این آب را به صورت رایگان به دست می آورید، قطعا هزینه کردن برای بشکه نگهدارنده آن ارزش دارد.

با توجه به محدودیت های آبی در برخی مناطق، جمع آوری آب باران می تواند برای باغی در تابستان داغ، تفاوت ایجاد کند.

درنهایت، ما می توانیم از منابعی که طبیعت به صورت رایگان برای ما فراهم آورده است، استفاده کنیم، به همان اندازه ای که ممکن است محدود باشد، یا به سادگی می توانیم اجازه دهیم آب باران مانند آبشاری جاری شده و برود؛ انتخاب با خود ماست.

بشکه های جمع آوری کننده آب باران
بشکه آب باران

چرا بشکه پلاستیکی 220؟

با تجربه ای که ما کسب کرده ایم، بشکه های پلاستیکی کوچک با ظرفیت کم را می توان در شهر، در مکان هایی مانند آپارتمان های اجاره ای، یا باغچه های کوچک یا در حیاط های بزرگ نگهداری و نصب کرد.

در این شرایط، ملاحظات برای انتخاب مخزن آب با سناریو بودجه بزرگ خانه / بودجه کاملاً متفاوت است.

برای افرادی که در خانه های اجاره ای ساکن هستند، توصیه می شود که بشکه هایی در سایز کوچک تر تهیه کنند تا بتوانند آن ها را از مکانی به مکان دیگر جا به جا کنند، امکان برچیده شدنشان وجود داشته و حتی بتوان با یک اتوموبیل معمولی آن ها را جا به جا کرد.

بسیاری تصور می کنند که به جهت ذخیره آب باران بایستی مخازن بزرگ آب خریداری کنند. اما همیشه اینطور نیست. با توجه به فضای کوچک برخی منازل بایستی بشکه هایی با ابعاد کوچک خریداری کرد تا به راحتی بتوان آن ها را از درب ها و راهرو ها رد کرده و به مقصد اصلی رساند.

نکته بعدی هزینه خرید بشکه ذخیره و جمع آوری آب باران است. برای افراد بسیاری صرف هزینه های زیاد برای این مخازن و بشکه ها مقدور نیست. بشکه پلاستیکی 220 را می توانید به این منظور با قیمتی بسیار مناسب از پناد پلاستیک تهیه کنید. از دیگر هزینه هایی که برای بشکه ها باید لحاظ کنید، هزینه اتصالات است که آن ها را نیز با قیمتی مقرون به  صرفه می توانید تهیه کنید.

بشکه پلاستیکی 220 آب باران
بشکه پلاستیکی 220

نصب بشکه جمع آوری آب باران

بهترین حالت که اقتصادی ترین حالت ممکن نیز است استفاده از 3 بشکه پلاستیکی متصل بهم است. طرح های گوناگونی از نحوه اتصال بشکه ها به یکدیگر در فضاهای باز وجود دارند که در زیر عکس هایی از این طرح  ها قرار داده ایم:

بشکه های جمع آوری کننده آب باران مسکونی
جمع آوری آب باران

همانطور که در تصویر می بینید باید بشکه ها را بر روی سطحی صاف نصب کرد.

قرار دادن بشکه های جمع کننده آب باران کنار ساختمان
بشکه ذخیره آب باران

در فضای کوچکی مانند کنار ساختمان می توان تعداد زیادی بشکه را جهت جمع آوری آب باران قرار داد.

بشکه پلاستیکی در باکس هایی مخصوص
محل نصب بشکه

دلایل استفاده از بشکه پلاستیکی

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا بشکه پلاستیکی؟ بشکه ها و مخازن با جنس های دیگری نیز هستند که می توان از آن ها استفاده کرد، چرا آن ها نه؟ در زیر دلایلی را برایتان ذکر کرده ایم که چرا بهتر است از بشکه های پلاستیکی و یا همان مخازن پلی اتیلنی استفاده کنید.

  • مواد سازنده

موادی که برای ساخت بشکه های پلاستیکی استفاده می شود، پلی اتیلن با وزن مولکولی و تراکم بالا است. با استفاده از این مواد، بشکه ها را به دو صورت food grade و غیر food grade تولید می کنند. که انواع ویژه مواد غذایی را برای خیره و جمع آوری آب باران استفاده می کنند.

  • طول عمر

شما قرار است این محفظه ها را در فضای باز و در مقابل تمامی تنش های محیطی قرار دهید. لازم است که بتواند در برابر این تنش ها مقاومت کرده و دوام بالایی داشته باشد. بشکه های پلاستیکی تا سال ها می توانند همانند روز اول برایتان کار کنند.

بشکه های پلاستیکی ذخیره کننده آب باران با دوام بالا
طول عمر بشکه
  • سهولت در استفاده

خود به راحتی می توانید این بشکه ها را بدون نیاز به تخصص خاصی نصب کنید. حتی خود می توانید اتصالات جانبی مورد نیاز آن ها را نیز نصب کنید و سپس به راحتی مورد استفاده قرار دهید.

  • سهولت در جا به جایی

بشکه های پلاستیکی 220 را به راحتی می توانید با خود به همه جا حمل کنید. مخازن بزرگ تر را هم می توان حمل و نقل کرد اما برای جا به جایی آن ها به ابزار آلات و ماشین آلات خاصی نیاز است. بشکه های پلی اتیلنی را می‌توانید به راحتی با دست های خودتان با ماشین معمولی جا به جا کنید. و البته به دلیل ابعاد کوچکی که دارند در هر فضایی می توانید آن ها را قرار داده و نصب کنید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی بشکه های پلاستیکی مناسب ذخیره سازی و جمع آوری آب باران پرداختیم. در مقالات بعدی به توضیح نحوه تبدیل بشکه و یا دست دوم به بشکه مناسب جمع آوری آب باران و نحوه افزودن اتصالات به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.