انواع مخزن آب

انواع مخزن آب

بین مخازن آب موجود در بازار، کدام بهترین انتخاب است؟ خرید کدام یک ارزش پولمان را دارد؟ این دو سوال را افرادی که به دنبال سیستم های ذخیره سازی  آب با استفاده از منابع یا مخازن هستند، مکررا می پرسند.

به دنبال پاسخ این سوال ها نگردید، زیرا بهترین مخزن آب مطلق وجود ندارد! بهترین مخزن آب را، موارد استفاده ما از آن، و نوع آبی که قصد ذخیره سازی اش را داریم، تعیین می کند. ما این مطلب را آماده کرده ایم که نقطه نظری از بهترین انواع مخزن آب در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید به طور آگاهانه انتخاب نهاییتان را بر اساس نیاز هایتان انجام دهید.

ویژگی ها و نمونه هایی از استفاده از مخازن آب

برای اینکه مثالی برایتان بزنیم، مخزن آب آشامیدنی ویژگی های کاملاً متفاوتی با مخزن آب باران دارد. و شیوه ذخیره سازی و مناسب ترین مواد برای مصارف ذخیره سازی مواد غذایی، با مخازن تصفیه آب سیاه کمی مشترک است.

منابع آبی که در نواحی خشک و گرم مورد استفاده قرار می گیرند، بایستی از ظرفیت و مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت زیاد برخوردار باشند. برعکس این موضوع نیز صدق می کند؛ بدین صورت که در مناطق کوهستانی با درجه حرارت پایین، دشمن اصلی منایع آب تشکیل یخ است و منبع مورد استفاده بایستی در برابر این مورد هم مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

مخزن آب آبی برای منازل مسکونی
ویژگی های مخازن آب

انواع مخزن آب

  • چگونه منبع آب مناسب انتخاب کنیم؟

مخزن آب باید بر اساس سه معیار اساسی انتخاب شود:

  1. نوع آب قابل ذخیره سازی: آب قابل شرب، آب باران، فاضلاب
  2. مناسب ترین مواد برای کاربرد در نظر گرفته شده: فلز ضد زنگ، گالوانیزه، پلاستیکی (پلی اتیلن)
  3. مقدار آب قابل ذخیره: 1000 لیتر، 2000 لیتر، ظرفیت های کوچک

در حقیقت مقدار های مختلفی از ظرفیت وجود دارد. به عنوان مثال، یک مخزن آب 1000 لیتری یا نگهدارنده های پلی اتیلنی برای ذخیره آب آشامیدنیمناسب هستند. هنگامی که به خرید منبع آب جهت مصارف خانگی و استفاده شخصی فکر می کنید، به این موضوع توجه کنید که مخزن آب انتخابی تان حتما باید مطابق قوانین و استاندارد های لازم بوده و مناسب برای ذخیره سازی آب آشامیدنی که برای مصرف انسان مجاز است، باشند.

در ادامه با جزئیات بیشتری به ویژگی هایی که یک مخزن آب باید دارا باشد، می پردازیم.

ابعاد  انواع مخزن آب

اندازه مخزن آب به مقدار مایعی که قرار است در ان ذخیره شود، بستگی دارد. همانطور که گفته شد خرید مخازن در اندازه های مختلف امکان پذیر است. برای مصارف خانگی مخازن 300 لیتری و 500 لیتری در دسترس هستند.

مخازن 1000 لیتری برای ذخیره مقدار زیادی آب مناسب هستند. این مخازن را در حالتی که بتوانند فضای کمتری در فضا اشغال کنند هم می سازند. در این مقاله تمرکز ما بر روی منابع آبی با سایز های معمول و پر استفاده است، وگرنه مخازنی با ظرفیت های 3000، 5000 و 10000 لیتر، یا بیشتر تا 5000000 لیتری نیز موجود هستند.

ابعاد مخزن آب
مخزن پلاستیکی

هزینه مخزن آب

قیمت مخازن با توجه به متریال مورد استفاده در تولیدشان و اندازه انتخابی متنوع و متغیر است. هزینه مخزن آب از چند ده یورو برای مخازن پلی اتیلنی کوچک تا چند هزار یورو برای مخازن فلزی ضد زنگ بزرگ متغیر است. در پناد پلاستیک، بشکه های پلاستیکی با ظرفیت 220 لیتری با بهترین قیمت به فروش می رسند تا به شما در جهت صرفه جویی در هزینه ها کمک کند.

مخازن آب آشامیدنی

مخازن آب قابل شرب برای ذخیره سازی آب شرب و بعدتر برای مصرف آب در نظر گرفته شده برای انسان استفاده می شوند. این مخازن بایستی در برابر درجه حرارت بالا و تکثیر باکتری که می توانند سلامت آنها را تغییر دهند، مقاومت کنند. برای مقاومت در برابر گرما و جلوگیری از رکود آب و تماس با اکسیژن تا حد امکان ، از موادی مانند استیل ضدزنگ و پلی اتیلن (پلاستیک) برای این نوع ظروف استفاده می شود. مخزن آب پلاستیکی مناسب ترین محفظه برای حفظ شرایط اولیه مایع است.

مخزن آب باران برای چیست؟

مخزن آب باران برای بازیابی باران و ذخیره آن به عنوان منبع آبیاری برای کشاورزی، باغ شخصی یا باغ سبزیجات استفاده می شود. این محصول به ویژه برای مقابله با خشکسالی تابستان مفید است. در مخزن آب باران توصیه می شود که یک پمپ غوطه ور را نصب کنید تا به راحتی منبع آب گرانبها را بتوانید از مخزن بازیابی خارج سازید.

مخزن آب زیرزمینی

مخزن آب زیرزمینی نوع خاصی از محفظه های حرفه ای است که برای مصارف خانگی در نظر گرفته نشده است. برخی مخازن را به طور صحیح می توان در زیر زمین خاک کرد. از این مخازن برای جمع آوری آب باران، آتش نشانی و پساب استفاده می شود. دسترسی به آب ذخیره شده در این منابع، از طریق پمپ های برقی صورت می گیرد.

مخزن آب زیرزمینی سیاه رنگ
مخزن آب زیرزمینی

مخزن اتوکلاو

مخزن اتوکلاو نوع خاصی از تجمع آب تحت فشار است که توزیع آب را به نواحی کمتر در دسترس مانند طبقه های بالاتر ساختمان های آپارتمانی امکان پذیر می کند. شرایط نصب آن به تخصص احتیاج داشته و نسب به منابع آ ساده پیچیده تر است.

راهنمای مواد مورد استفاده در مخازن آب آشامیدنی

باز هم این نکته را ذکر می کنیم که هیچ ماده کاملی وجود ندارد، اما می توان بهترین را متناسب با نیاز خود پیدا کرد. هر ماده ای که در ساخت مخازن آب مورد استفاده قرار می گیرد، ویژگی های خاص خود را دارد. در ادامه به ویژگی های برجسته ترین و پراستفاده ترین مواد در ساخت منابع آب اشاره کرده ایم:

مخازن گالوانیزه

مخازن گالوانیزه برای جمع آوری آب آشامیدنی و مصارف اتوکلاو استفاده می شوند. فرآیند گالوانیزه کردن با اعمال پوشش روی در مخزن آب انجام می گیرد. به این ترتیب، مخزن از خوردگی گالوانیکی که به دلیل مهاجرت الکترونها بین آند و کاتد اتفاق می افتد و منجر به اکسیداسیون فلز می شود، محافظت می شود. مخازن گالوانیزه دارای مقاومت بالا و دوام خوبی هستند.

  • ویژگی های مخازن گالوانیزه

مزایا: دوام خوب، هزینه کم

مضرات: خوردگی به مرور زمان، تغییر احتمالی ویژگی های ارگانولپتیک آب

مخزن آب از جنس استیل ضدزنگ

احتمالا مقاوم ترین و سخت ترین ماده را در این مخازن می توانید بیابید. استیل ضد زنگ آلیاژی است که بر پایه آهن، نیکل و کروم آزاد در مقادیر بیشتر از 5/10٪ ساخته شده است که باعث می شود از آن در برابر خوردگی مقاومت به عمل آید. این محفظه مقاوم در برابر دمای شدید و مناسب ترین برای ذخیره آبهای کم کلر است. مخازن از جنس استنلس استیل هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی ساخته می شوند و به ویژه برای حفظ آب آشامیدنی مناسب هستند.

  • ویژگی های مخازن استیل ضد زنگ

جوانب مثبت: مقاومت، دوام

منفی: وزن، خوردگی احتمالی در طول زمان در صورت تماس با آب هایی که به ویژه سرشار از کلر هستند

مخزن استیل ضدزنگ بزرگ
مخزن استیل

مخزن آب پلاستیکی

مخزن آب آشامیدنی پلی اتیلن احتمالاً در بین مخازن مناسب ذخیره سازی آب، بهترین گزینه هستند. پلی اتیلن (PE) پلیمر ترموپلاستیک است که  سبک بودن معمول را با مقاومت بالا در برابر خوردگی به خوبی ترکیب می کند. این مخزن آب آشامیدنی از نظر بهداشتی بی خطر است و حمل و نقل آن آسان است. از جمله ویژگی های خاص آنها رنگ آبی شان است، اما می توان آن ها را در رنگ های دیگری به خصوص سفید نیز یافت.

  • مزایا و معایب انواع مخزن پلی اتیلن

مزایا: سبکی، اقتصادی، غیر سمی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، دارای انعطاف پذیری بالا

مضرات: به جرات می توان گفت که هیچ ضرری تا کنون برای این محفظه ها شناخته نشده جز این که اگر مخازن را بر روی سطح مخربی نصب کنید، با خرابی زودرس آن ها مواجه خواهید شد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بهترین ویژگی ها و حتی معایب انواع مخزن آب اشاره کردیم و امیدوایم که با استفاده از آن ها بتوانید بهترین را انتخاب کنید. در صورتی که در رابطه با بشکه پلاستیکی 220 لیتری نیز سوالی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید تا از مشاوره متخصصین پناد پلاستیک بهره مند شوید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.